Nalle med AK4
Swordsman
Min vän och jag hade en diskussion häromdan om ett rollspelsprojekt han hade gått och tänkt på.
Det var ett tidsrese-spel med portaler ála I huvudet på John Malkovich, dvs inuti ett skåp på ett kontor eller så.
Nu var bara frågan hur man skulle genomföra det.
Vi kom överens om att vi skulle ha med alla de vanliga stereotyperna, dvs en forskare från framtiden som har skickats tillbaka i tiden men fått lite felaktiga uppgifter om 2000-talet
(förslagsvis går han/hon runt i snortajta svarta läderkläder och pratar på märklig pseudo-hiphop-slang eller så),
en 1700-talssprätt som drar värjan hela tiden, en korsriddare som säger att allt är djävulens verk,
och en lodis som tittar på flaskan och skakar på huvudet hela tiden. Eventuellt skulle man kunna ha med en tonåring från 80-talet som undrar var de flygande bilarna är.
I alla fall, hur ska man bäst genomföra detta? Det skulle antagligen utspela sig i nutid, men det finns ju många möjligheter.
Antingen gör man det till en lång episk kampanj, med mycket tidsförändring och sånt, typ Tillbaka till Framtiden, eller så gör man det till ett lite wacky äventyr som bara håller på under några spelmöten.
Vad är att föredra?
Och reglerna, hur ska man göra dem? Kan tänka mig att man antingen gör det till nästan-friform eller kör någon version på GURPS, enkla regler men går ändå att använda nästan var (och när) som helst. Suggestions?
Det var ett tidsrese-spel med portaler ála I huvudet på John Malkovich, dvs inuti ett skåp på ett kontor eller så.
Nu var bara frågan hur man skulle genomföra det.
Vi kom överens om att vi skulle ha med alla de vanliga stereotyperna, dvs en forskare från framtiden som har skickats tillbaka i tiden men fått lite felaktiga uppgifter om 2000-talet
(förslagsvis går han/hon runt i snortajta svarta läderkläder och pratar på märklig pseudo-hiphop-slang eller så),
en 1700-talssprätt som drar värjan hela tiden, en korsriddare som säger att allt är djävulens verk,
och en lodis som tittar på flaskan och skakar på huvudet hela tiden. Eventuellt skulle man kunna ha med en tonåring från 80-talet som undrar var de flygande bilarna är.
I alla fall, hur ska man bäst genomföra detta? Det skulle antagligen utspela sig i nutid, men det finns ju många möjligheter.
Antingen gör man det till en lång episk kampanj, med mycket tidsförändring och sånt, typ Tillbaka till Framtiden, eller så gör man det till ett lite wacky äventyr som bara håller på under några spelmöten.
Vad är att föredra?
Och reglerna, hur ska man göra dem? Kan tänka mig att man antingen gör det till nästan-friform eller kör någon version på GURPS, enkla regler men går ändå att använda nästan var (och när) som helst. Suggestions?