Berserk
Warrior
I 1:an, dvs Rollpersonen, står det som följer:
"Allt eftersom en rollpersons äventyrarkarriär fortskrider ökar hans psykiska kraft som en följd av att han får bättre självförtroende, större motståndskraft mot magi, större själslig kraft, mer insikt i hur världen fungerar, etc."
Dock är den enda orsaken till att en Rp:s psyke kan höjas att han har lyckats med motståndsslag mot en magiker, eller för magiker, det omvända. Av denna anledning kommer jag att införa ett system där man får chans att höja Psyke var gång man klarar någon av följande bedrifter:
- Motståndsslag mot magi. Precis som förr.
- Magiker som övervinner annans Psyke och således klarar att lägga en besvärjelse. Precis som förr.
- Rollpersonen slår på skräcktabellen, med resultat på 0 eller lägre.
- Rollpersonen lyckas att i strid, när dennes Kp nått 0 i arm eller ben, slå ett svårt Psy-slag och övervinner sin smärta så att han kan fortsätta strida.
- Rollpersonen motstår en stor frästelse i allvarlig situation. Denna punkt blir till mycket upp till SL att bestämma. Det räcker alltså inte med att halvlängdsmannen inte stjäl en limpa när han är hungrig, utan det rör sig mer om att t.ex. motstå sirenernas sång.
- Rollperson övervinner annan Rp/Slp i psykisk duell, t.ex. genom att stirra en kultist rakt i hans rödglödande ögon och få honom att vika undan blicken. Återigen upp till SL att bedöma situationens allvar.
Detta är de situationer jag själv kommit på än så länge. Om ni har andra lämpliga situationer i tankarna så dela gärna med er av kunskapen, jag är säker på att jag glömt något väsentligt. Kommentera också mina tankegångar. Det är alltid bra med kritik.
"Allt eftersom en rollpersons äventyrarkarriär fortskrider ökar hans psykiska kraft som en följd av att han får bättre självförtroende, större motståndskraft mot magi, större själslig kraft, mer insikt i hur världen fungerar, etc."
Dock är den enda orsaken till att en Rp:s psyke kan höjas att han har lyckats med motståndsslag mot en magiker, eller för magiker, det omvända. Av denna anledning kommer jag att införa ett system där man får chans att höja Psyke var gång man klarar någon av följande bedrifter:
- Motståndsslag mot magi. Precis som förr.
- Magiker som övervinner annans Psyke och således klarar att lägga en besvärjelse. Precis som förr.
- Rollpersonen slår på skräcktabellen, med resultat på 0 eller lägre.
- Rollpersonen lyckas att i strid, när dennes Kp nått 0 i arm eller ben, slå ett svårt Psy-slag och övervinner sin smärta så att han kan fortsätta strida.
- Rollpersonen motstår en stor frästelse i allvarlig situation. Denna punkt blir till mycket upp till SL att bestämma. Det räcker alltså inte med att halvlängdsmannen inte stjäl en limpa när han är hungrig, utan det rör sig mer om att t.ex. motstå sirenernas sång.
- Rollperson övervinner annan Rp/Slp i psykisk duell, t.ex. genom att stirra en kultist rakt i hans rödglödande ögon och få honom att vika undan blicken. Återigen upp till SL att bedöma situationens allvar.
Detta är de situationer jag själv kommit på än så länge. Om ni har andra lämpliga situationer i tankarna så dela gärna med er av kunskapen, jag är säker på att jag glömt något väsentligt. Kommentera också mina tankegångar. Det är alltid bra med kritik.