Nekromanti Psykentralisk Framtid (Lång och Ointressant)

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag kom på ett klurigt rollspelsprojekt i morse. Jag orkar nog inte själv göra något åt det, men det kanske kan inspirera någon annan?

Rollspelet skall utspela sig i framtiden, en framtid som är ganska lik vår tid (inga jetpacks och cyborger, med andra ord) men där tillvaron för de flesta människor ändå har ändrats radikalt. Detta på grund av en ny, fiffig teknik som kallas psychenthrality. det är bildat av orden "psyche"=något som har med psyket att göra (duh) och "enthral" = uppsluka, förtrolla, fängsla. I framtiden så finns det massor av mätinstrument och informationspaket som fungerar med hjälp av denna psykentralik.

Vad innebär då psykentralik?

Jo, tänk först på hur information fungerar idag: Vi slår upp en tidning eller tittar på en datorskärm och försöker tolka information som skrivits av en person som försökt formulera sitt budskap så gott han kan med hjälp av de trubbiga kommunikationsverktyg vi har att tillgå idag. Vårt språk är tvetydigt och det är svårt att sätta ord på exakt det vi vill få fram. Risken för missförstånd är stora.

Samtidigt är det svårt att navigera sig för läsaren. Endast få mängder information kan intas varje sekund, trots att vårt informationsbehov har ökat markant de senaste åren. Våra hjärnor är helt enkelt inte byggda för att fokusera på en enda informationsbärare, utan den vill hela tiden se till att vi inte är hotade av rovdjur och liknande. Den vill ha bredd medan vi behöver fokusering.

Psykentraliken löser dessa problem.

Psykentralik handlar i grunden om att slå ut hjärnans egen kontroll över sina sinnesorgan, och ersätta med en sorts mottagare genom vilken man kan skräddarsy exakt vilka sinnesintryck hjärnan skall få uppleva.

Alltså, först måste man operera in mottagaren i någons huvud. Det låter kanske oetiskt, men i framtiden så gör man redan en massa operationer på alla nyfödda spädbarn för att se till att de inte kommer få allergier, skrumplever eller hjärtsjukdomar som vuxna. Den här mottagaren ligger oanvändbar medan barnet växer och hjärnan utvecklas, men under puberteten så aktiveras den plötsligt och kan börja användas av personen. Den kan slås av och på med viljekontroll, det är som att röra en ny och okänd muskel, vilket kan kännas obekvämt och svårt i början, även om man instinktivt känner att det borde gå. (Ungefär som när någon som inte kan vifta med örat försöker med det)

Nå, när mottagaren kopplas på så försvinner omedelbart alla våra sinnesintryck. Vi blir blinda, döva och förlorar både lukt, smak & känsel. Mottagaren är nu redo för att ta emot psykentralisk information.

Psykentralisk information är i sin tur mycket mer invecklad än den information som vi idag kan läsa oss till i tidningar eller på internet. De är totalupplevelser. I grund och botten så liknar de våra minnen: de rymmer både synintryck, ljud och lukt osv. Vi förhåller oss också på vissa vis till våra minnen. Vi kan till exempes minnas att vi tyckte väldigt illa om en kompis vid ett gammalt tillfälle, exempelvis. Minnen i hjärnan är mycket komplexa, för de kan också manipuleras. Beroende på vad vi vill komma ihåg så kan vi redigera och klippa bort delar vi inte gillar. Till viss del. Vi kommer oftast ihåg hur det var egentligen, men samtidigt så kan vi välja att minnas det så som det passar oss.

Allt detta kan lagras psykentraliskt i framtiden. Det är inte ens särskilt svårt. I vanliga köpcentrum står det till exempel små bås som man kan gå in i och göra sina egna små inspelningar. Man trär en stor skålgrunka på huvudet bara och fokuserar på minnet man vill spela in. De delar av din hjärna som är aktiva scannas av och kodas in som en serie kolhydrater, vilka sedan lagras i något som ser ut som ett litet piller eller en karamell.

Ni förstår, vår hjärna drivs i stort sett av kolhydrater. Utan dem så tar knoppen skada. När man äter dessa piller så rusar dock kolhydratinformationen upp i hjärnan och in i vår mottagare som vi har där. Om den är påslagen så börjar den alltså skicka ut axoner till de delar av hjärnan som registrerar känslointryck. Vi uppslukas, fängslas, förtrollas av denna helhetsupplevelse, det är en delvis guidad tur genom ett psykentraliskt landskap.

Alltså, du får mycket kraftiga sinnesintryck. Illusionen är total, och den varar tills alla kolhydrater är förbrända. Olika psykentralia fungerar dock på olika sätt:

- Konsumentpiller (sådana man kan köpa på de små båsen i varenda köpcentrum) smakar syrligt och gott och lagrar högdetaljerad information som varar omkring 5-10 minuter. Man kan inte påverka händelserna själv, utan det är som en dröm eller en flashback. Ett inspelat minne, bara.

- "Dagstidningar" säljs som hårt packade små brungula sockerbitar. De är billiga att tillverka, smakar som farinsocker och erbjuder en bra sinneskontroll. Man kan själv fokusera sina tankar på vilken sorts information man söker. Man har bra översikt och kan själv välja vad man är ute efter. Själva sinnesupplevelsen blir ganska kemisk och blek, dock. Ljudet låter burkigt och det är inte helt behagligt. Upplevelsen varar 20 minuter och sedan blir man mycket svettig och utmattad.

- I porrbutiker kan man köpa s.k. "pink pills"; de ser ut som små rosafärgade frigolit-kuddar, men är egentligen mer att betrakta som skal av potatismjöl fyllda med druvsocker. De smakar fördjävligt, men när skalet väl har lösts upp så överväldigas man totalt av en chockupplevelse som varar högst två minuter. På den tiden bombas hela huvudet fyllt av axoner och man upplever "handlingen" som en fullkomligt bombastisk upplevelse. Efteråt har man hög puls och skenande blodtryck, samt är virrig och skakar av konvulsioner.

- Vardaglig info (filmer, menyer, kartböcker, telefonkatalog, teaterprogram osv) lagras i något som liknar pasta. Det är mycket skonsamt mot kroppen och erbjuder rik, om än torftig, sinnesupplevelse som kan vara i 30 minuter eller mer.

- Militär info odlas i något som liknar selleristjälkar. Den informationen är mycket organisk och komplex, och skapar svårförståeliga sinnesintryck för den som inte vet vad han skall leta efter.

---

Okej, jag tänkte mig alltså att man skulle kunna arbeta som brottsutredare i den här världen, eller nåt. En sorts psykoentraliska detektiver som är särskilt lämpade för att utföra svåra och ansträngande hjärnexperiment.

De får göra det allra värsta: Att dyka in i en annan människas hjärna. Man kan nämligen läsa av en hel minnesbark och spara alla upplevelser en människa någonsin haft i en sorts grumlig, sötsliskig sädesvätskeliknande kemikalie. Tillsätter man det som dropp i en person så sätter man hans mottagare på ett överdjävulskt prov. Han får nämligen navigera sig fram och röra sig runt i ett annat medvetandes kompletta föreställningsvärld!!! Definitivt inte något för den med vek självbild! Går man in i en mördad människas hjärna kan man kanske få reda på vem mördaren var? Eller ska man gå in i den misstänktes hjärna och leta efter bindande bevis till mordet?

Tekniken är ju inte utan faror. Det är lätt hänt att man blandar ihop sina egna minnen med de konsumerade minnesintrycken, och efter ett tag kan det bli glapp i hjärnan och mottagaren kan slå av och på när man minst anar det. Vissa kolhydrater lagras i kroppen och kan frigöras vid helt fel tillfällen, vilket gör att två olika upplevelser blandas ihop och blir något helt nytt.

Dessutom är alla dessa kolhydrater inte bra för kroppen. Blodtrycket blir högt, pulsen slår som besatt, hjärtat tar stryk, tänderna far illa, man blir lös i magen osv. Diabetes är en folksjukdom. Nästan alla har det.

Dessutom kan man få i sig naturliga kolhydrater på så väldigt många olika sätt. Mottagaren i hjärnan kan inte skilja på riktiga meddelanden och naturens egna kolhydrater, så det blir fullkomligt bizarra upplevelser om man slår på mottagaren när man käkat en banan eller ätit en knäckemacka, till exempel.

Alkohol är allra värst. Enbart löst folk som inte har någon mottagare i hjärnan dricker sprit i framtiden. Om man är full och slår på mottagaren av misstag så kan man få de mest mardrömslika syner.

---

Dock, livet som psykentraliskt begåvad detektiv är inte så dumt alla gånger. Tänk dig; du får uppleva hur det är att bli mördad och hur det är att mörda, allt sån't som vanligt folk bara filosoferar om tillhör din vardag.

Dessutom kan du ju göra så mycket annat när du väl är inne i någon annans huvud: Såsom att uppleva hans häftigaste orgasm om och om igen tills din hjärna kokar av överstimulans, eller bara rota efter mörka hemligheter som sedan kanske kan användas i utpressningssyfte?

---

Jag vet inte. Ball idé iaf.

/Rising
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Det låter som en enormt häftig idé, med utforskande av folks undermedvetna och liknande. Nackdelen är väl att det nog upplevs bäst då de som spelar har en viss psykologisk kunskap, samt att det nog är något som åtminstone jag skulle finna väldigt krängligt att beskriva utan att det antingen blir allt för vagt och konstigt, alternativt för torrt och kortfattat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Nackdelen är väl att det nog upplevs bäst då de som spelar har en viss psykologisk kunskap"

Jag kan tänka mig att det funkar bäst om de inte vet något om psykologi, för annars sitter de säkert bara och suckar och säger "amen, det här skulle ju aaaaaldrig funka på riktigt!". :^P

Jag tror det skulle kunna funka ganska bra annars, eftersom det är så konkret. Man äter något - man upplever något. Det kan folk förstå. Det är inte lika krångligt som att resa in i det kollektiva undermedvetna eller så. Dessutom så är vi omgivna med kolhydrater, så man kan ha ganska roligt om man bara flumspelar. Liksom, "hö hö, jag har jäst mitt eget äppelvin hemma, och när jag drack det så var jag i en blommig dunge och hade en trekant med ett skogsrå och en talande stubbe. Ni bara måste prova!"

---

Problemet är väl mest att det blir svårt att hålla ihop rollpersonerna om de inte kan göra en psykentralisk resa tillsammans... Och det borde de ju inte, eftersom upplevelsen sker i deras eget huvud.

Det kanske skulle funka bättre som en bok?

/Riz
som tackar för responsen
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror det skulle kunna funka ganska bra annars, eftersom det är så konkret. Man äter något - man upplever något. Det kan folk förstå. Det är inte lika krångligt som att resa in i det kollektiva undermedvetna eller så. Dessutom så är vi omgivna med kolhydrater, så man kan ha ganska roligt om man bara flumspelar. Liksom, "hö hö, jag har jäst mitt eget äppelvin hemma, och när jag drack det så var jag i en blommig dunge och hade en trekant med ett skogsrå och en talande stubbe. Ni bara måste prova!"

Jag vet inte om jag upplever själva det psykentraliska resandet som en konkret grej, det blir liksom svårt att fixa en riktig bild av folks medvetande som inte blir flummig och oförståelig eller allt för torr (typ "Informationssökning" med sidoeffekter). Eller så är det bara jag som har problem med att kommunicera med spelare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Jag vet inte om jag upplever själva det psykentraliska resandet som en konkret grej, det blir liksom svårt att fixa en riktig bild av folks medvetande som inte blir flummig och oförståelig eller allt för torr (typ "Informationssökning" med sidoeffekter)."

Ah, jo, du har rätt. Det där är svårt. Det är så lätt att det bara blir meningslös sensationalism (the Cell) eller för rälsat ("sitt där och lyssna medan jag läser upp vad du får uppleva för någonting").

Det där är något som man får ge utförliga spelledartips om i regelmaterialet. En tuff utmaning för spelkonstruktören, men säkert också belönande.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
ExistenZ, snarare (NT)

Gattaca bygger ju på förbättrad DNA och om att kämpa trots att man har sämre förutsättningar än alla andra, men här är det snarare en fråga om att skilja på dröm och verklighet, a la ExistenZ och liknande.

(Egentligen är det väldigt likt mitt projekt Eskapix, men där fungerar verklighetsflykten på annat vis)

/Riz
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Bwahahahahahaha... nej, öhhh... genialt!

Verkligen. Leka med hjärnan är någonting som bara måste testas i rollspel. Som jag ser går det att göra på andra sätt, också, men ditt var absolut fräckast:

Alkohol och droger
Jao, det kommer väl inte som någon större överraskning att dessa gifter kan användas för att uppleva saker bortom det normala.
[color:\\"red\\"]In absurdum:[/color] I framtiden har droger blivit näst intill menlösa. Medans de fattiga smaskar på piller som får dem att känna sig stora så smaskar de rika på piller som gör dem stora. Eller är det tvärtom? Är allt en enda stor hallucination, förutom hallucinationerna som är verkliga. Är droganvändandet det enda tillfälle då de fattiga får uppleva sin sanna potential?

Drömmagi, drömresor
Om man antar att människan har lärt sig återuppta "kontakt" med drömriket, lite naturreligion-stajl, tillåter detta oss att skapa egna rum och platser på drömfloden, och samtidigt resa runt i andras och uppleva vad som kommer direkt från deras hjärnor. Detta blir slutligen den ultimata formen av kommunikation.
[color:\\"red\\"]In absurdum:[/color] Staten använder drömmagi för att spionera på medborgarna. De reser in i deras drömmar om natten... eller, kan man vara säker på att man ens drömmar sina egna drömmar? Kanske är det en fabricerad dröm du drömmer, och kanske, bara kanske, råkar du få fel dröm, och upptäcker precis vad som försigår.

Glädje! ...eller synd?
Människan har förlitat sig på maskiner till den milda grad att ingen behöver göra någonting förutom att festa. Man har på det sättet ingått i ett sorts eufori-på-heltid, dag in och dag ut, och man behöver inte sova längre, tack vare diverse vetenskapliga genombrott. Allt har inträtt ett slumrande läge. Vad kommer ni ihåg av vad ni gjorde i morse? Ungefär så känns det hela tiden -det mest mundana minnet känns lika främmande och underligt som en rymdinvasion. Man upplever alltså konstiga visioner, men det är ingen som bryr sig om att åtgärda det, eftersom det helt enkelt är så samhället ser ut.
[color:\\"red\\"]In absurdum:[/color] Människan har nått ett stadie, en vändpunkt, där dem hela tiden lever i sin kollektiva fantasi, trippandes på hälarna och fnissandes åt parkbänkar. Vad skulle hända om alla maskiner plötsligt bröt ihop av människans glömska att hålla dem igång. Och vad skulle hända om någon ensam såg igenom illusionen?

/Mogge
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Känns intressant men smalt

Det känns som sagt som ett väldigt snävt koncept att spela hjärndykande deckare...
Är inte det här en perfekt kandidat till engångsrollspel? Jag har för mig från den tråden att du gillade idén.

Dessutom, vad gäller navigation: borde man inte skilja på navigation mellan och inom minnen? Jag tycker i alla fall att det verkar vara två skilda saker, eftersom man inom ett minne väl ändå rör sig inom det landskap (i brist på bättre ord) minnet målar upp, medan man mellan minnen hoppas från landskap till landskap. Amber-artade beskrivningar av hur det går till, kanske?

/Feliath - Dworkin och Benedict är bäst :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
heh

Om man missar poängen helt och bara ser till ytan (sinnesupplevelser packade i små söta piller) så är det fortfarande en kul ide. En intressant krydda till vilken sf/framtidsvärld som helst :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Känns intressant men smalt

"Är inte det här en perfekt kandidat till engångsrollspel?"

Jo, jag misstänker det själv. En fördel med engångsrollspel är att spelledaren kan ha en massa information om alla naturliga kolhydraters effekt hemlig, så att spelarna kan få utforska dem "på riktigt" om de så vill.

Vad händer om jag äter honung? Vilken effekt har bakad potatis? Vad händer om jag äter en Hob-Nob och sköljer ned med saké?

En annan fördel med engångsrollspel är att man kan få ett mer episkt "slut" när äventyret är över. Något storskaligt som att företaget bakom den psykentraliska tekniken egentligen är ute efter att styra våra tankar, eller att allt bara är en enda sockerpillerhallucination från någon ännu längre i framtiden som avslutar med repliken "Ja, så där var det alltså när jag var ung och arbetade som psykentralisk detektiv"... Typ.

---

"Dessutom, vad gäller navigation: borde man inte skilja på navigation mellan och inom minnen?"

Det bör man säkert. Jag har inte ens börjat tänka på hur detta skall gå till. Egentligen borde någon posta en tråd som handlar om hur man bäst spelleder "fria områden" som någons undermedvetna, Kult's drömriken och cyberspace. Det är ett intressant ämne.

/Rising
 
Top