Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Som det nu är har det spelsystem finessen att det är väldigt lätt att använda ungefär samma regler för konflikter knutna till de tre grundattributen -- Fysik, Karisma och Psyke. Nackdelen är att jag har svårt att komma på vad en psykisk konflikt skulle innebära. Som jag har tänkt det funkar egenskaperna enligt följande schema:
Fysik
Påfrestningar: Omtöckning, utmattning, smärta, blödning...
Konflikt: Strid
Karisma
Påfrestningar: Dåligt självförtroende, övertalning, bedrägeri, tvivel...
Konflikt: Socialt spel
Psyke
Påfrestningar: Stress, rädsla, vansinne...
Konflikt: ?
Jag har funderat på att knyta psykisk konflikt till magi, men eftersom jag helst vill att övernaturligheter ska vara något man kan lägga till om man vill, men inte är inneboende i systemet så känns inte detta som någon god lösning. Att bara säga "skräck" känns också fel, då det snarare bara är en yttre källa till påfrestning, inte en konflikt (som exempel på motsvarigheten kan man ta utmattning, fall och liknande i kontrast till en strid -- det första är statiskt och enkelriktat, det andra är dynamiskt och inkluderar två parter). Några andra vettiga idéer? För min egen sinnesfrids skull vill jag helst ha ett sådant system knutet till varje attribut, annars blir det så fult.
Fysik
Påfrestningar: Omtöckning, utmattning, smärta, blödning...
Konflikt: Strid
Karisma
Påfrestningar: Dåligt självförtroende, övertalning, bedrägeri, tvivel...
Konflikt: Socialt spel
Psyke
Påfrestningar: Stress, rädsla, vansinne...
Konflikt: ?
Jag har funderat på att knyta psykisk konflikt till magi, men eftersom jag helst vill att övernaturligheter ska vara något man kan lägga till om man vill, men inte är inneboende i systemet så känns inte detta som någon god lösning. Att bara säga "skräck" känns också fel, då det snarare bara är en yttre källa till påfrestning, inte en konflikt (som exempel på motsvarigheten kan man ta utmattning, fall och liknande i kontrast till en strid -- det första är statiskt och enkelriktat, det andra är dynamiskt och inkluderar två parter). Några andra vettiga idéer? För min egen sinnesfrids skull vill jag helst ha ett sådant system knutet till varje attribut, annars blir det så fult.