Nekromanti Psykisk konflikt?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som det nu är har det spelsystem finessen att det är väldigt lätt att använda ungefär samma regler för konflikter knutna till de tre grundattributen -- Fysik, Karisma och Psyke. Nackdelen är att jag har svårt att komma på vad en psykisk konflikt skulle innebära. Som jag har tänkt det funkar egenskaperna enligt följande schema:

Fysik
Påfrestningar: Omtöckning, utmattning, smärta, blödning...
Konflikt: Strid

Karisma
Påfrestningar: Dåligt självförtroende, övertalning, bedrägeri, tvivel...
Konflikt: Socialt spel

Psyke
Påfrestningar: Stress, rädsla, vansinne...
Konflikt: ?

Jag har funderat på att knyta psykisk konflikt till magi, men eftersom jag helst vill att övernaturligheter ska vara något man kan lägga till om man vill, men inte är inneboende i systemet så känns inte detta som någon god lösning. Att bara säga "skräck" känns också fel, då det snarare bara är en yttre källa till påfrestning, inte en konflikt (som exempel på motsvarigheten kan man ta utmattning, fall och liknande i kontrast till en strid -- det första är statiskt och enkelriktat, det andra är dynamiskt och inkluderar två parter). Några andra vettiga idéer? För min egen sinnesfrids skull vill jag helst ha ett sådant system knutet till varje attribut, annars blir det så fult.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tortyr?

Envishetstävlingar öht finns väl?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Både du och krank är inne p åsamma spår där. Jag kan tänka mig det, men skulle nog se det lite bredare. En strid eller en social konflikt kan ju vara symmetrisk (båda parterna har samma villkor och försöker göra samma sak, det vill säga slå/övertala den andre), medan ett förhör eller en tortyrsituation är asymmetrisk (den ena parten försöker få information från den andre, den andra parten försöker hålla ut). Kranks "envishetstävling" låter närmre, men finns det några goda idéer på hur det kan vara applicerbart i spel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kranks "envishetstävling" låter närmre, men finns det några goda idéer på hur det kan vara applicerbart i spel?
Tja... om du tänker dig en stenhård förhandling ála politiskt känsligt läge eller att stirra ut motståndaren i en western så har du ju en ganska direkt kraftmaktning i viljestyrka, kanske inte i verkligheten men i fiktion är det tydligt så. När man passerar en viss punkt blir det ju mer eller mindre meningslöst att vara trevlig och då gäller det ju bara att visa att man är teh baddest mofo med 7 kulor i sexskjutaren/en armé av hemliga commandoninjor som omringat stället så presidenten måste släppas. Öh... typ.

Troberg

Sinister eater
Konflikt: ?
Ta en titt på 'Bron över floden Kwai', den är en orgie i psykiska konflikter och hur en person i underläge kan vända det till ett övertag genom envishet och manipulation.

Dimfrost

Special Circumstances
Debatter, särskilt akademiska sådana. Vissa former av övertalning när man litar mer på argumenten än sin karisma. Under förutsättning att psyke innefattar intellekt, alltså. Jag antog det, eftersom uppdelningen känns mest naturlig så. Själv har jag i stället uppdelningen Kropp, Sinne och Värld i mitt T12-system, och då går de sociala situationerna in under något av de övriga attributen beroende på mer exakta omständigheter.

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är som du tänker dig, att intellekt går in under psyke. Dessvärre tror jag att en debatt snarare orsakar sänkt självförtroende och tvivel hos förloraren än psykisk stress och rädsla. Däremot skulle det enligt reglerna vara helt och hållet möjligt att använda Psyke i stället för Karisma som bas för Övertyga i en mer intellektuell debatt (däremot går "skadan" fortfarande på Karisma).

Överhuvudtaget har jag tänkt mig ett alternativt som är tillräckligt skilt från Karismaalternativet för att det inte ska uppstå några tvivelaktigheter kring spelbordet. Alternativet ska vara något som framför allt en viljestark och självmedveten person kan motstå. Hittills är envishetstävlingar (inkluderande stareouts och förhör) det som låter vettigast. Problemet är att det antagligen är något som kommer upp ganska sällan i spel jämfört med stridigheter och sociala konflikter.

cogitare

Swashbuckler
När du skriver Psyke så tänker jag ganska snabbt på magiska eller övernaturliga utmaningar alternativt sådant som tär på ditt psyke såsom tortyr, hot, ensamhet väldigt länge, avsaknad av sömn osv.

Ändrar du psyke till Mental så ser jag konflikter i debatter och diskussioner (som tidigare nämnts) men också att spelaren löser gåtor (rent regeltekniskt istället för att man ställer själva frågan till spelaren/gruppen) eller ställs inför kniviga matematiska eller logiska problem.

C.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om intellekt går under psyke - kanske strategispelande, respektive fältslagsstrategi?

Schack?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nackdelen är att ett misslyckande ska orsaka de effekter som beskrivs som "påfrestningar". Jag har svårt att tänka mig att ens ett väldigt intensivt schackparti skulle orsaka skräck hos någon.

Sodivra

Champion
Jag tycker du borde anpassa påfrestningarna efter intelligensen, istället för tvärtom. Det känns mer intressant med ett system som stödjer "battle of wits" än ett som har en fin symmetri. Jag skulle faktiskt välja lägga allt emotionellt, socialt och viljestyrka i en hög, och allt intellektuellt i en annan hög.

Då skulle du ha tappad status, dominerad och övertalad (Att man tvingas lägga sig för en dominant person) i själs-högen.

Överlistad, övertygad (Att man ändrar uppfattning och tänker på ett annat sätt), mental utmattning och tvivel på sig själv i en annan hög.

Det är inte helt snyggt, men du skulle kunna göra en klar uppdelning av att det ena gäller ens position i förhållande till andra, det andra är internt. Det är inte lika "generiskt", när man kan försöka knäcka någon på två olika sätt (underkastelse/passivitet) men det skulle vara en intressantare uppdelning, tycker jag.

Men så vet jag ju inte så mycket om ditt system heller.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är en möjlighet, även om jag tycker att man tappar något av vad jag sett som styrkan i mitt system -- det är väldigt lätt att välja inriktning på en nyskapad roll. Genom att man har tio poäng att dela ut på tre attribut kan man sätta 3 (medelmåttig) i två och 4 (bra) i sin "specialitet", så att man omedelbart har en antingen kroppsligt, socialt eller mentalt fokuserad roll. Skiljelinjen mellan Karisma och Psyke känns då som en mer intuitiv skillnad än den mellan, låt säga, Tri-Stats "Mind" och "Soul". Men än har jag inte tillräckligt skrivet för att det ska bli jobbigt att ändra sådant.

Om man gör på detta vis krävs det dock att jag hittar på nya beteckningar på typerna av påfrestning. Som det är nu finns det två typer av påfrestning på varje attribut -- en mild och en svår. Den nuvarande uppdelning är såhär (mild först, svår sedan):

Fysik: Omtöckning/sår
Karisma: Tvekan/övertygelse
Psyke: Stress/skräck

Medan den omgjorda versionen skulle kunna bli

Fysik: Omtöckning/sår
Sinne: Dominans/övertygelse
Själ: Tvekan/förtvivlan

(jag tog mig friheten att ändra i din bild av vad som passar var -- jag vill gärna behålla de elakare emotionella påfrestningarna inom själ, så de mindre långtgående övertalningarna hamnade under Sinne)

Detta får bort den i mitt tycke ointuitiva stegringen från "Tvekan" till "Övertygelse" (orden låter som motsatser, men egentligen symboliseras övergången från tvivel på sin egen sak till övertygelse för någon annans). Jag kan testa hur det går med den här modellen. Sinneskonflikter blir då debatter, ömsesidiga bedrägerier och liknande, medan Själskonflikter blir hot och känslomanipulation.

Notera att jag inte är helt säkert på vilka namn och effekter de olika typerna av påfrestning ska ha. Om någon har idéer är de välkomna att komma med dem.

Sodivra

Champion
Ahaaaa... Ja, mina idéer handlade ju snarare om -resultaten- av en mental konflikt, inte hur man tar -skada- av den - Att bete sig intellektuellt är ju också mycket riktigt ett sätt att distansera sig lite, så det funkar kanske inte så väl ihop med den här skademodellen du funderade på.

Men som sagt, i en ospecifierad miljö så tycker jag att det är viktigare med mental tävlan som en möjlighet.

Gordeg

Hero
Du har inte funderat på att låta Psyke fungera som ett komplement till Fysik-utmaningar och Karisma-utmaningar?
Dvs att innan fysiska dueller, charmförsök osv börjar avgör man vilken av kombatanterna som har ett psykiskt övertag genom någon form av psykisk kraftmätning, den som vinner får en fördel i nästa steg.

Det är en osymmetrisk lösning så det kanske inte är vad du är ute efter... bara ett förslag.

Gordeg