Nekromanti [PTA] Positivt överraskad!

RasmusL

Champion
Först lite om min upplevelse:

Lirade PTA i helgen med kloptok, J och D och förutom det att vi fick till massvis med riktigt grymma scener och en helt OK övergripande historia så blev jag starkt positivt överraskad av systemet! Jag trodde att spelet mer skulle vara en arkeologisk upplevelse från indiespelens vagga än optat och modernt men tji fick jag! Det ska sägas att vi gjorde ett par mindre ingrepp (främst att gå över helt till spelledarlöst) men följde annars reglerna så slaviskt vi kunde och det flöt på så jäkla fint. Vi lyckades klämma in fem något jäktade avsnitt på åtta timmars helgspel (vi satte IRL-timer för avsnittslängd för att försöka hinna med en hel säsong i en sittning) och känslan är att det funkade bra men att vi gärna hade haft de rekommenderade 2-3 timmarna per avsnitt och att spelet hade potential att bli _ännu_ starkare. Tack fina medspelare som tog kanonspelet och gjorde det mega-awesome!

Sedan vill jag diskutera PTA med er andra som lirat!:

*Jag har typ knappt hört någon prata om att de lirat PTA förutom Genesis vid något tillfälle. Är det här något ni andra lirare lirar då och då? Varför spelas det inte mer och varför hör jag så lite om det på forat!?

*Vad tycker ni om spelet? Hur har ni arbetat med systemet och vilka serier har ni gestaltat? Provat olika långa säsonger? Varianter?

*Jag har 2nd edition men har hört att det kommit en ny utgåva häromåret, någon som testat? Skillnader? Bu eller bä?

Lukas

Mannen i Gult
PTA är ett sådant spel jag läste för en massa år sedan och har villat spela sen dess, men det har aldrig blivit av.

men kul att det var bra, det motiverar mig att fortsätta vilja spela det.

gustaf s

Warrior
RasmusL;n173901 said:
*Jag har typ knappt hört någon prata om att de lirat PTA förutom Genesis vid något tillfälle. Är det här något ni andra lirare lirar då och då? Varför spelas det inte mer och varför hör jag så lite om det på forat!?
Jag har spelat PTA en säsong. Förra våren. Med bla just Genesis. Ingen aning varför det inte spelas eller pratas mer. Fast visst gillar alla fanmail och pratar om det nån gång då och då? Eller? Men kanske är det lite gammalt, och inte tillräckligt shiny.

RasmusL;n173901 said:
*Vad tycker ni om spelet? Hur har ni arbetat med systemet och vilka serier har ni gestaltat? Provat olika långa säsonger? Varianter?
En säsong som sagt. En ganska spacead historia kallad Gudars Gryning om folk som arbetade med att kontrollera gudarnas besök och förehavanden på jorden, eller kanske i Sverige. Vi körde det nog totalt standard. Tror jag. Reglerna som skrivna, angivet antal episoder osv.

RasmusL;n173901 said:
*Jag har 2nd edition men har hört att det kommit en ny utgåva häromåret, någon som testat? Skillnader? Bu eller bä?
Vet inget. Förutom att den kom (tror jag mig veta).

Och som bonus, vad jag gillar och inte med PTA: Jag gillar fanmail (förstås), för det är så himla direkt och bryter aldrig fiktionen
och intro- och outromusik, för att det är en så smidig ritual för att sätta ramar för fiktionen
och next week on, för att det är lagom utmaning (eller nåt)
och att det uttalat är TV så att det vi inte ”sett” finns inte, för att inre monolog ofta inte är så kul och för att jag gillar spel som ger lite riktning för scensättande
och sist men inte minst att det finns en uttalad huvudperson i varje episod, för att det ändå förmodligen gör det och nu vet vi att alla garanterat får samma chans. Ganska många grejer jag gillar.

Det jag gillar mindre är konfliktresolutionen, för att den är som ganska många indiespel (i sin generation kanske) ”STOP, nu har vi konflikt, vad är stejksen?, nu drar vi/slår vi/lottar vi, vad blev det?, vad betyder det?” och till slut blir det nästan ”var tog fiktionen vägen?”. PTA är inte värre än något annat, men iaf.

RasmusL

Champion
gustaf s;n174003 said:
Det jag gillar mindre är konfliktresolutionen, för att den är som ganska många indiespel (i sin generation kanske) ”STOP, nu har vi konflikt, vad är stejksen?, nu drar vi/slår vi/lottar vi, vad blev det?, vad betyder det?” och till slut blir det nästan ”var tog fiktionen vägen?”. PTA är inte värre än något annat, men iaf.
Ja, eller hur. Vi tuggade och svalde men visst rimmar de här ganska interna stejxen rätt illa med den annars dominerande "show don't tell"-tanken i TV-seriestuket? Vi funderade på att köra den stegvisa konfliktresolutionen men valde bort detta pga tidsbrist. Frågan är vad som händer om en hoppar över att sätta stejx och bara drar fram kort när en tycker att det finns en konflikt, använder den stegvisa modellen och låter varje stick + totalen informera hur händelseförloppet flyter i scenen? Jag skulle vilja testa i alla fall och se om det inte går att få bort lite av det styltiga (vilket inte alls kändes lika modernt som resten av spelet).

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n174059 said:
Ja, eller hur. Vi tuggade och svalde men visst rimmar de här ganska interna stejxen rätt illa med den annars dominerande "show don't tell"-tanken i TV-seriestuket? Vi funderade på att köra den stegvisa konfliktresolutionen men valde bort detta pga tidsbrist. Frågan är vad som händer om en hoppar över att sätta stejx och bara drar fram kort när en tycker att det finns en konflikt, använder den stegvisa modellen och låter varje stick + totalen informera hur händelseförloppet flyter i scenen? Jag skulle vilja testa i alla fall och se om det inte går att få bort lite av det styltiga (vilket inte alls kändes lika modernt som resten av spelet).
Om jag inte minns fel är det just detta som har ändrats i nya utgåvan. Vill även minnas att det har diskuterats flitigt på Story Games och att det någonstans finns en utförlig förklaring av hur Matt Wilson egentligen tänkte.

Jag minns inte riktigt om jag har spelar det eller inte. Tror det. Hur som helst är det obligatorisk läsning för alla, inklusive manusförfattare!

Big Marco

Läskig
Körde två säsonger 2005. (1st ed?). Har ingen lust att fortsätta, då det lätt blir lite same-o. Typ.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har spelat två olika serier: den ena var en highschool-ninja-serie (vinjettmusik: https://www.youtube.com/watch?v=38zmdwd5K3E) och den andra var den Gustaf nämnde ovan. Båda var femavsnittsserier. Jag skulle gärna prova att spela en med nio avsnitt.

Jag har propagerat på att PTA borde vara obligatorisk läsning för indiefjantar. Strukturen i spelet är briljant och det är ett toppenspel för att emulera den typ av amerkanska HBO-serier som alla är så förtjusta i nuförtiden. Issues-grejen och idén med spotlightavsnitt är också skitbra.

Jag är osäker på vad som är i boken och vad jag lockat upp från forum, men jag tror att till exempel vinjettmusik och eftertextmusik inte är i boken, men det borde vara obligatoriskt (och är något vi i gruppen tagit med oss till andra kampanjer). "Previously" och "Next week on" är också skitbra.

Konfliktsystemet är väl varken bra eller dåligt. Sådär indievanilj. Känns som att det var avant garde på den tiden men mindre spännande nu. Fanmail har jag alltid haft en del problem med och det har ju varit en hel del diskussioner över åren om det, där jag och Riskard kanske varit de främsta kritikerna. Jag har mjuknat något i min kritik över åren, men är fortfarande lite skeptisk och gillar det överlag inte, men det beror på gruppen.

gustaf s

Warrior
Genesis;n174159 said:
Jag är osäker på vad som är i boken och vad jag lockat upp från forum, men jag tror att till exempel vinjettmusik och eftertextmusik inte är i boken, men det borde vara obligatoriskt (och är något vi i gruppen tagit med oss till andra kampanjer). "Previously" och "Next week on" är också skitbra.
OK. Så då var det kanske inte helt standard, som jag trodde :) Asså, jag har ju läst boken och så, men. Vi hade dessutom några slags ganska informella "reklamavbrott" ibland där vi diskuterade/spekulerade vad som skulle kunna hända.

Genesis;n174159 said:
Fanmail har jag alltid haft en del problem med och det har ju varit en hel del diskussioner över åren om det, där jag och Riskard kanske varit de främsta kritikerna. Jag har mjuknat något i min kritik över åren, men är fortfarande lite skeptisk och gillar det överlag inte, men det beror på gruppen.
Pga godtyckligheten? Eller något annan del av det?

RasmusL

Champion
gustaf s;n174174 said:
OK. Så då var det kanske inte helt standard, som jag trodde :) Asså, jag har ju läst boken och så, men. Vi hade dessutom några slags ganska informella "reklamavbrott" ibland där vi diskuterade/spekulerade vad som skulle kunna hända.

Pga godtyckligheten? Eller något annan del av det?
Pudligheten? "Att inte få en belöning blir en bestraffning" Bättre att belöna "bra spel" med "bra spel" och göra aktiviteten till målet!

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n174177 said:
Pudligheten? "Att inte få en belöning blir en bestraffning" Bättre att belöna "bra spel" med "bra spel" och göra aktiviteten till målet!
Typ så, i alla fall om man frågar Rickard.

Har man tillbakadragna spelare blir det något som tydligt visar upp skillnaderna. Bosse får fanmail bara han öppnar käften, liksom, för att han annars inte får något. Typ. Men också just att man ibland kan säga något skitcoolt och ingen ger en något och så blir man lite putt. Men det är mest de sociala konsekvenserna kring bordet jag invänder mot. Lugnt om man bara har taggade, utåtriktade spelare, men det försvårar saker när det är mer obalans i gruppen.

gustaf s

Warrior
Genesis;n174179 said:
Har man tillbakadragna spelare blir det något som tydligt visar upp skillnaderna. Bosse får fanmail bara han öppnar käften, liksom, för att han annars inte får något. Typ. Men också just att man ibland kan säga något skitcoolt och ingen ger en något och så blir man lite putt. Men det är mest de sociala konsekvenserna kring bordet jag invänder mot. Lugnt om man bara har taggade, utåtriktade spelare, men det försvårar saker när det är mer obalans i gruppen.
Hmm, kanske håller med, kanske inte. Eller jag håller nog med, men hamnar kanske inte i samma slutsats. Kan tänka mig att just i en grupp som (av vilken anledning som helst) inte har kanaler för feedback, kan det vara rätt gött. Men jag vet inte, jag har nog inte någon särskilt stark åsikt och det här låter som ett sedan länge avhandlat ämne.

RasmusL

Champion
gustaf s;n174217 said:
Hmm, kanske håller med, kanske inte. Eller jag håller nog med, men hamnar kanske inte i samma slutsats. Kan tänka mig att just i en grupp som (av vilken anledning som helst) inte har kanaler för feedback, kan det vara rätt gött. Men jag vet inte, jag har nog inte någon särskilt stark åsikt och det här låter som ett sedan länge avhandlat ämne.
jag störde mig ganska mycket på hela ekonomisnurran, att det inte går att dela ut fanmail innan budget spenderats samt att spenderad fanmail förlänger avsnitten :( Nä, tanken med cirkulär ekonomi är väl fin men jag tycekr inte att det tillför något här.

gustaf s

Warrior
RasmusL;n174219 said:
jag störde mig ganska mycket på hela ekonomisnurran, att det inte går att dela ut fanmail innan budget spenderats samt att spenderad fanmail förlänger avsnitten :( Nä, tanken med cirkulär ekonomi är väl fin men jag tycekr inte att det tillför något här.
Det däremot vet jag att jag helt håller med om. Har för mig att vi hade problem i båda ändarna av den ekonomin. Alltså att den vid olika tillfällen stoppade upp i det ena eller andra läget.

Christoffer

It's all pig.
RasmusL;n174059 said:
Frågan är vad som händer om en hoppar över att sätta stejx och bara drar fram kort när en tycker att det finns en konflikt...
Problemet med detta är att den stora grejen är ju att sätta stake kring vad som verkligen står på spel. Att också ha det tydligt uttalat gör att den som vinner berättarmakten också vet exakt vart friheter finns och vart de inte finns. Vad som står på spel ska så långt det bara går handla om karaktärerna och deras issues.

Klassiska exemplet: Slutet på första stjärnornas krig-rullen. Vad som står på spel är inte om dödsstjärnan sprängs eller ej utan om Luke vågar förlita sig på kraften eller ej. När konflikten är vunnen och vi vet att jag som Luke vann konflikten, förlitade mig på kraften till fullo så är det helt upp till dig som vann berättarmakten att avgöra dödsstjärnans öde och saker runt omkring.

Christoffer

It's all pig.
RasmusL;n174177 said:
Ett annat sätt att se på detta är som en sätt att kommunicera kring vad vi i spelgruppen uppskattar att se i spel, helt enkelt att fördjupa det som jag som individ gillar med att synliggöra vad övriga kring spelbordet peppar igång kring.