Nekromanti Public domain och ackreditering

entomophobiac

Low Prep High Play
Har börjat titta på grafik till Best, och gamla trä- och kopparsnitt från 16-/1700-talet har blivit riktningen jag undersöker. Många sådana finns i högupplöst form på Internet som 'public domain'.

Men det jag undrar är, vad innebär det egentligen med 'public domain'? Om jag skulle vilja trycka detta en vacker dag och rentav sälja det till lättlurade personer, hur sköter jag ackrediteringen och/eller rättigheterna för dem?

Everything goes?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Upphovsrättslagen i Sverige skyddar verk till 70 år efter skaparens död. Efter det är det fritt fram att använda verken hur du vill, men såklart så gäller god sed vad gäller källhänvisning och att ge ordentlig cred till verkens skapare. Fotografier är lite annorlunda, då de skyddas 70 år från det att fotot togs, sedan är det inte längre upphovsrättsskyddat.

Med detta får vi sedan ta hänsyn till amerikanska copyrightlagar, där de har uttrycket public domain, då det där också handlar om någon köpt för att förlänga copyright till exempel, samt att alla verk innan 1922 anses i "public domain". I detta fall betyder det också mer att om det anses public domain hos dem lär du kunna använda det fritt, för ingen kommer ha ett fall att claima upphovsrätt.

Sedan finns det en till sak att ta hänsyn till: verk som innehåller något som inte längre är upphovsrättsskyddat kan ändå vara upphovsrättsskyddade i andra anseenden. Det enklaste exemplet är klassiska musikstycken: själva stycket är inte upphovsrättsskyddat och inget du behöver tänka på, men inspelningen i sig är det. Ett annat exempel är allt som rör Call of Cthulhu: Lovecrafts text och verk är fritt fram, men Chaosium äger rättigheterna till det varumärkesnamnet, framförallt inom spel.

En sista viktig aspekt att komma ihåg är att bara för att någon hävdar upphovsrätt får de inte alltid rätt, men mycket av dessa tankar handlar om att undvika risken. Problemet är ju till exempel att bara riskera att hamna i en rättsprocess blir dyr och framförallt brukar göra att verket måste upphöra sin försäljning tills allt är löst.

Det du behöver tänka på i ditt fall om du ska ha med sådana snitt är därför copyright på bilderna i sig. Det är fritt fram att använda kopior av snitten du tänker på, men fotot kan faktiskt någon hävda upphovsrätt för (detta är också lite iffy, då det bygger på andras upphovsrättsskyddade verk). Men om du i detta fall utgår från public domain sidor brukar de som standard just därför inte hävda upphovsrätt på bilderna, utan de lär vara helt fritt fram. Sådana sidor brukar också vara duktiga på att skriva rättigheterna i hur du kan använda bilderna. Om det står en fotograf på bilden kan du alltid höra av dig och fråga denne såklart. Vill du vara helt säker så ta en bild själv.

Rickard

Urverk speldesign
Två rättningar på det uttömmande inlägget ovan.

Fotografier har upphovsrätt i femtio år sedan fotot togs.

Fotografier måste fortfarande ha verkshöjd, alltså att det är konstnärligt på något sätt eller att personen har ansträngt sig med kompositionen på något sätt. Att bara knäppa en bild på Mona Lisa eller en stege ger ingen verkshöjd.

Jocke

Man med skägg
För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr.

Jag är allt bra nyfiken på Cabinet Holdings och Conan-rättigheterna. Ärligt talat fattar jag inte ens hur de kan äga rättigheterna när böckerna är i Public domain. Men jag är väl bara trög i huvudet.

Det känns för övrigt som att det är Malmberg som agerar stoppkloss för en Conan the conqueror med Arnold som gammal, trött kung. Arnold har nyligen sagt att han är på, han är fortfarande stark nog att kunna bänka Malmberg utan att svettas (uppenbarligen tar han även hoppsparkar i ryggen utan att ramla omkull också) och en ultravåldsregissör som Verhoeven har sagt att han är intresserad av Conan. Malmberg var ju satans på för några år sedan, men sen rann allt ut i sanden. Jag fruktar att Malmberg försöker starta någon kass Netflixserie istället och sidesteppa Arnold och riktiga kanonregissörer.