Nekromanti Publicera, hur?

Todi

Veteran
Hej.

Jag har under ett flertal år arbetat på ett spel som ett hobbyprojekt. Ju mer jag arbetade det desto mer seriöst blev det, nu tar det upp en mycket stor del av min fritid från jobbet. En absurd mängd för att vara ärlig. :p
Nu hörde jag om att Skymningshem 2 säljs på bok, och ettan var väll om jag inte missminner mig ett gratisspel/hobbyprojekt?

Jag blev då inspirerad att undersöka möjligheten att kanske göra detsamma själv och letar nu information om kostnader och hur man går tillväga.

Tack på förhand.

/ Joakim.

Krille

Lord
Ninaninanina-naah...

Dagens boktips; "Ge ut på eget förlag" av Olle Vejde, ISBN 91-974563-9-X, finns att beställa på http://home.swipnet.se/ollevejde

Den boken tar upp allting praktiskt och legalt om att ge ut böcker, utom kostnader.

Och kostnaderna är ca 50 öre per sida för digitaltryck oavsett upplaga och ca 20 öre per sida för offsett med en upplaga på 1000 ex. Grovt räknat och per exemplar, förstås. För exakt siffra, kontakta ditt tryckeri.

Todi

Veteran
Re: Ninaninanina-naah...

Hej.

Tack för boktipset, får man bara vänta på lön. :gremsmile:

Hmm, lite frågor om det där, för det var inte riktigt klar för mig som är ny på detta.

Vad definierar ett digitaltryck, vad menas med det? Samma sak med offsett, vad innebär det?

Är det stor skillnad mellan bunden bok och häftad?

/Joakim

Krille

Lord

"Vad definierar ett digitaltryck, vad menas med det? Samma sak med offsett, vad innebär det?"

Digitaltryck är i princip en snoffsig laserskrivare. Du stoppar in en datafil i en maskin och får ut ett papper med tryck på. Detta skickas sedan till binderiet som gör om en bunt papper till en bok.

Offset är "riktigt" tryck. Man stoppar in en datafil i en maskin och får ut en tryckfilm. Sedan stoppar man in tryckfilmen i en annan maskin och får ut papper med tryck på. Även detta skickas till ett binderi som för om en bunt papper till en bok.

Offset har högre upplösning, och kan spotta ur sig fler och större papper per sekund, eller till och med papper på rulle. Nackdelen är att uppstartskostnaden är högre, eftersom man ska producera filmer, montera ark, montera maskiner etc. När det väl är klart så går det hiskans fort och hiskans billigt.

Digitaltryck har lägre upplösning, men inte lika hög genommatning. Trummor, toner och annat laserskrivartekniskt gör att digitaltryck kostar hyfsat mycket per ark. Å andra sidan så har den ingen som helst eller väldigt låg startkostnad.

"Är det stor skillnad mellan bunden bok och häftad?"

Jupp. I princip finns det tre sorters bindning. Häftad är den enklaste, och den hittar du i till exempel Äventyrsspels gamla grunkor: ett par häftklamrar rakt genom ryggen. Man kan inte ha hur tjocka böcker som helst då, och det blir automatiskt slitet vid klamrarna, men det är billigt.

Sedan finns det limmad, och det finner du i så gott som varenda pocketbok. Man tar helt enkelt pappersbunten, ruggar upp den ordentligt, kletar på ett rejäl lager lim och trycker in bunten i pärmen. Det är dyrare än häftat, men lämpar sig för större böcker, dock inte hur tjocka som helst. Dessutom har limmet en förmåga att spricka, släppa etc.

Det dyraste och mest hållbara är sydd bindning eller trådbindning. Då gör man små häften om ca 16 sidor, syr ihop dem, och syr sedan fast dem på en tygremsa i ryggen, som sedan sätts in i pärmarna på lämpligt sätt. Det håller bäst, klarar tjockast böcker men är också dyrast. Jag vill minnas att Skymningshem: Andra Imperiet blev en tia dyrare på grund av trådbindning, men å andra sidan så kan jag misshandla böckerna rätt fetmycket.

Todi

Veteran

Vad använde du för metod? På din beskrivning så låter det som att Offset är bättre om man ska ha stora ordrar och tvärtom, eller?

Det känns som att det är värt det, hårdpärm är så mycket bättre.

Har du några tips på bra tryckerier med hemsida som man kan se priser mer exakt?

Tack för svaren:
/Joakim

Krille

Lord

"Vad använde du för metod? På din beskrivning så låter det som att Offset är bättre om man ska ha stora ordrar och tvärtom, eller?"

Helt korrekt. Man brukar säga att vbid ungefär 500 ex så är det precis lika dyrt med digitaltryck som med offset. Under det så är digitaltryck billigare per ex, och däröver så är offset billigare per ex.

Jag använde digitaltryck för Västmark och offset för Andra Imperiet. Västmark var limbundet med mjuka pärmar, medan Andra Imperiet var trådbundet med hårda pärmar.

"Har du några tips på bra tryckerier med hemsida som man kan se priser mer exakt?"

Nepp. Det beror på så hejjans mycket, nämligen - sidstorlek, antal färger, utfall, bindning, pärmar med mera mer mera - så det är svårt att sätta ihop en prislista. Man får helt enkelt skicka en offertförfrågan till tryckeriet, där man specar upp hur trycksaken ska se ut. När det rör så stora pengar så är det dessutom väldigt, väldigt dumt att inte begära en offert först.