Nekromanti Publicera pdf utrikes

NilsK

Ligist
Är det någon som funderat på att publicera en pdf på Onebookshelf?

För er som inte vet så är Onebookshelf det nya namnet på rpgnow och drivethrurpg som slagit sina påsar ihop.

Kostnaden är väldigt liten och den potentiella marknaden är iallafall hyfsad. Jag tror till exempel rpgnow har 6000 besökare per dag.

Som jag ser det finns det två stora problem och det är språket och mängden av redan existerande material.

Någon som vet mer?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det någon som funderat på att publicera en pdf på Onebookshelf?
Nej, just det har jag inte funderat på. Däremot har jag funderat på att göra det på lulu med den engelskspråkiga versionen av Supergänget, som kommer att gå att köpa både som pdf och som tidning. Där är kostnaden inte bara väldigt liten, utan noll.

/tobias

Jonas Ferry

Swordsman
Kostnader och försäljningsställen

OneBookShelf verkar ha en startkostnad på $40 och sedan tjänar du "70% (exclusive) or 65% (non-exclusive)" på det du säljer.

Lulu har ingen uppstartskostnad och du får 75% av det du säljer när det gäller PDF:er.

Jag tror inte att någon av dem kräver att du bara säljer från dem, dock. Hmm, är det vad "exclusive" och "non-exclusive" betyder?

Att sälja på flera ställen verkar hursom smart. Chad Underkoffler presenterade nyligen sin försäljning av The Zorcerer of Zo.

Under sex månader har han sålt:

e23: 18 copies
RPGNow: 154 copies
DTRPG: 12 copies
IPR: 153 copies
Total Sales: 337 copies

Hade han bara hållt sig till RPGNow eller IPR är det inte säkert att den totala summan blivit lika hög.

- Jonas

NilsK

Ligist
Re: Kostnader och försäljningsställen

Intressant, tack för svaret.

RPGnow står helt klart för en stor del av hans försäljning. Tycker det är lite intressant med tanke på att det som säljs där har väldigt varierande kvalité.

Hur säljer man via IPR förresten, vet du något om det? Jag trodde man var tvungen att vara med i communityn på något vänster?

NilsK

Ligist
Jo Lulu är såklart mycket intressant. Men det som Rpgnow verkar ha, som Lulu saknar, är en stor användarbas som är beredd att göra impulsköp på ett annat sätt.

Det känns som man behöver bygga mer buzz för att sälja några mängder på Lulu, men jag kanske har fel?

Jonas Ferry

Swordsman
Re: Kostnader och försäljningsställen

Hur säljer man via IPR förresten, vet du något om det? Jag trodde man var tvungen att vara med i communityn på något vänster?
Man mailar dem och berättar om sitt spel och kommer överens om något som passar båda. Jag skulle gissa att olika designers har olika avtal med dem.

Man behöver absolut inte ha "Approved by the Forge" stämplat på spelet för att kunna sälja det där. Däremot kan de ju säga nej om de inte tycker att spelet håller tillräckligt hög kvalitet eller liknande. Jag skulle gissa att de går mycket på personlig känsla.

- Jonas

Tillägg: Spelet lär ju behöva vara på engelska också, såklart.

Illern

koppariller
Re: Lulu; sidformat

Jag kikade lite på Lulu; har de bara sina fasta sidformat eller kan man på något vis få till säg ett A5-format eller annat som man gillar? En fördel man får från en del svenska print-on-demandtryckerier för startkostnaden är till exempel pliktexemplar och just helt valfritt sidformat inom någon maximal storleksgräns.

Arfert

Facit

jag har för mig att man kan ha egna sidformat också... men jag kan minnas fel.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag är väldigt säker på att man inte kan välja sidformat själv på Lulu. Inte papper heller. Det är ju det som är det stora problemet: bindning och papperskvalitet är rätt illa, och skärningen är verkligen inte bra (mitt Agon var ohyggligt felskuret, med upp emot en halv centimeters skillnad mellan olika sidor, och ojämn skärning på omslagets överkant). Å andra sidan gör priset att det är värt det, eftersom man helt slipper startkostnader.

/Dimfrost

Illern

koppariller

Tack, bra att veta. Det innebär alltså att om man är villig att lägga ett par tusenlappar i startkostnad på ett svenskt print on demandtryckeri så får man mycket snyggare tryckning och valfritt sidformat (och med lite tur t.ex. pliktexemplar skickade och sån't).

Dimfrost

Special Circumstances

Fast det är väl inte alltid så enkelt med sidformat annars heller. Jag minns att Arfert har sagt att Saga fick anpassas en aning för att spara pengar genom att kunna utnyttja ett befintligt pappersformat i stället för ett som krävde en massa skärning...

/Dimfrost

Illern

koppariller

Books on Demand ger i alla fall fritt pappersformat så länge det inte är större än A4 (har inte kollat om de har större format också). Priset du får betala är att det bara finns två prisklasser; upp till A5 och upp till A4. Om du har en storlek som är nästan ett A4 kommer de därmed ta lite extra betalt indirekt eftersom du kommer behöva fler sidor för ditt innehåll än om du tog största möjliga storlek i prisklassen.

Nu har jag bara testat dem en gång men det blev som förväntat förutom att jag självklart upptäckte egna missar efter tryckningen :-/

Krille

Super Moderator
Books on Demand

Min erfarenhet av Books on Demand är att de inte vill svara. Jag försökte kontakta dem inför Västmark 3 i typ ett år via mail och försök till telefonkontakt, och fick inte ett pip tillbaks.

Illern

koppariller
Re: Books on Demand

OK, de kanske har snäppt upp sig under de år som gått då för jag har haft otroligt bra kontakt med dem, väldigt trevliga och tillmötesgående.

De var snabba med provtryck, korrigeringar och leverens också.