Nekromanti Pulsen är hög

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag har undrat ett litet tag nu, vad forumsmajoriteten anser är charmen med rollspel. Ta inte det här för bokstavligt nu, -jag vill verkligen inte ha svar som "rollgestaltning", "att få vara vem man vill" eller "kul att kasta orch-huvuden". Allt det där tillhör det förgångna. Vad jag vill veta är om ni lever er in i allt coolt ni hittar på som om det var en cool händelse för en spelare, eller en cool händelse att iaktta, som film. Låt mig förklara.

Som jag nämner här, tror jag vi alla är lite schizo, det vill säga drivna av två paralellkrafter. En för spontant, posigt, självobserverande och "coolt" handlande, och en för vackert, melankoliskt, vemodigt handlande. Vissa har mer av det ena eller andra, men sann "harmoni" nås först med sann balans. :gremsmile:

Jag har iallafall märkt, under mina fem år som spelare och spelledare, men mest under mina ett å't halvt år som nätrovdjur, att spelare och spelledare tillika är inställda på olika saker när de först sätter sig vid spelbordet. Det finns de som bara vill röja (festa, döda monster, känna sig tuffa, spela allan, spela bond, rädda prinsessor, softa på pubar), och de som vill använda sin rollperson som fönster mot känslospel och skönhet. På samma sätt finns det de spelledare som planerar att sätta upp en cool situation för sina spelare, och de som drömmer sig bort till världen i vilken de ska spela, och sedan vägleder spelarna med hjärtat. Vilken grupp tycker ni, rent reflexmässigt, att ni tillhör?

För att svara på min egen fråga så tycker jag mig balansera rätt bra som spelare, medans jag är alldeles för världsobservativ (skönhetsfixerad) som spelledare. Där mina spelmöten kunde vara intressanta utmaningar och andra coolheter är de ständigt små vackra draman som mina röjarspelare fullständigt sliter håret över. Men jag antar att jag kan vara flexibel, det har jag åtminstone visat mig vara ett antal gånger.

Känner ni att ni har något att tillföra?

/Mogge, trött trots allt. Får fortsätta tänka imorrn.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
När jag väl skriver äventyr har jag för det mesta en cool idé, som jag vill förmedla på något sätt. Jag vill att mina spelare ska få uppleva denna roliga, spännande idé, gärna i ett äventyr som är intressant annars också...

I vår kampanj däremot, där gör spelarna så mycket själva att när jag väl blir engagerad i vad som händer där i världen, då har jag massor med funderingar på känslor, reaktioner och bilder/miljöer.

Så jag skriver coola saker, men har lättast för att hitta på vackra saker när jag väl är i gång.

När jag spelar så vill jag ofta ha coola saker...men de bästa äventyr jag spelat i har varit de vackra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Hmm. Tror att det är lite av varje för min del. Skönheten i ett väl genomtänkt scenario som spelarna uppskattar och som det pratas om länge efterår är den ultimata skönheten. Därför placerar jag nog mig själv bland spelledarna.

Men sedan vet jag inte om det brukar ha någon antingen melankolisk eller sliskig prägel. Ingen aning. Antar att de som haft oturen att ha mig som SL kan nämna något som konsekvent dyker upp i mina scenarier. Det enda jag kan komma på är att jag är både realismhatare och förespråkare av regelminimalism. Detta för mig nog mer åt det konstartade hållet... eller?

Samtidigt är det nog skräck som gäller i alla dess former, utfyllt med ett och annat extremhumoristiskt fantasy scenario, så själva innehållet kanske är mer åt det melankoliska. Vem vet. Allt är relativt vill jag minnas att någon påstått. Och du skall inga gudar hava jämte mig. Säg inte åt världen att den är skyldig dig ett liv; världen är inte skyldig dig nåt - den var här först.

Och så vidare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,002
Location
Barcelona
Tja, när det gäller spelande så känner jag mig hellre tuff och räddar prinsessor än "använder min rollperson som fönster för känslospel och skönhet". Jag trivs bäst när jag har ett uttalat mål med rollpersonen och låter mina handlingar guidas därefter. Det kan vara en anpassning till resten av seplgruppens stil (om jag skulle börja deklarera poesi mitt under spelet så skulle nog de övriga sucka djupt. Näh, men ni fattar vad jag menar :gremsmile:).

Som spelledare... tja... jag antar att jag kan räkna mig till "cool"-gruppen där också. Som spelledare tycker jag bäst om att beskriva de situationer som spelledarna kan interagera med, och blir lätt rastlös när spelarna inte har något att göra. Det är när spelarna tar vad jag ger till dem, och börjar driva handlingen framåt efter egen maskin, och jag kan låta handlingen vecklas ut i ett samspel med den input jag får från deras handlingar, som jag tycker att det är roligt att spelleda.

Som forumsmedlem tyckte jag att ditt inlägg var synnerligen osammanhängande, och skulle gäran se att du mer precist definierade dina båda kategorier, så att vi andra dödliga förstår vari skillnaden mellan dem egentligen ligger. Särskilt ifrågasätter jag relevansen i uppdelningen, och undrar på vilket sätt de två kategorierna egentligen skiljer sig åt. Vilken grundläggande egenskap är det som gör dem till en bättre taxonomi för spelstilar än, säg, "aktivt" och "passivt" spelande (alltså "jag vill bygga ett casino"-spel kontra "jag vill utföra det här uppdraget"-spel).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tuffhet och karaktärsgestaltning

Båda faktiskt.

Jag har en klar koboldistisk sida som går ut ger mig en klar tillfredsställelse när jag använt alla befintliga regler till sin fulla potential.
Jag har en klar cineastisk "buttkicker"-sida som ger mig en klar tillfredsställelse när min karaktär göra tuffa saker, och är "cool". (Dock ej Cooool. pik: Herr Nallo :gremwink: )
Jag har också en klar rollgestaltningsvilja att "uppleva" min karaktär som jag kallar det. Jag är också extra förtjust att sätta mig in djupt i en detaljerad spelvärld. Att t.ex. låta sin karaktär ingame kunna referara till olika kända personer och platser och historiska händelser i en värld gör hela rollspelandet mycket mer levande, och jag anser personligen att fler än bara SL borde kunna göra detta.
Däremot så är jag inte särskilt förtjust i att spela sorgsna och mörka känslor, utan jag föredrar när mina karaktärer är glada.Detta låter naivt, men jag är
1) inge bra på att gestalta tung sorg och ångest.
2) mår inte bra av att tänka på det för mycket.

vilket leder till att jag är urkass när dyl. kommer på tapeten, så mina karaktärer brukar istället automagiskt bli ilskna och arga istället för sorgsna och ångestfyllda. Ibland väldigt aggressiva. Jag har inte tänkt på detta förrän för ett litet tag sen, men hittils har det varit omedvetet. Få se hur det blir nästa gång någon SL vill sätta mig i en "mörk" situation.


Så det korta svaret på din fråga får bli:
Båda.

/Naug
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Åkej, nu ska jag erkänna en sak ur djupet av mitt hjärta:

Äventyr är skitfräckt!

Det är skitcoolt att rädda världar. Det är ball att ta från de rika och ge till de fattiga. Det är rent ut sagt überhäftigt att smiska skurkar!

Men slutet är egentligen ointressant. Det är äventyret, det vill säga resan fram till slutet, som är det intressanta. Det är med andra ord handlingen att ta från de rika och ge till de fattiga, att rädda prinsessor (och charma dem), att elda upp mannarna för att smiska fiender, att planera listiga angrepp, et cetera, det är det som är kul. Inte att lyckas.

Och äventyr omfattar ungefär allt, från hemska svårigheter och dödsföraktande stunts till vanligt festande och romantiskt svärmeri. Så länge som jag får uppleva något som är större än mig själv så är jag nöjd.

Det är väl därför jag är så läbbans förtjust i Star Wars, Castle Falkenstein, Västmark, Skymningshem och "riktiga" äventyrsrollspel. Däremot är jag rätt oförtjust i "inre rollspel" som bara går ut på att vara introvert och ha ångest, och jag är också rätt oförtjust i superhjälterollspel som bara går ut på att vinna.

Men ge mig en långbåge, gröna kläder, ett fritt liv under Sherwoods ekar, en nobel dam att rädda och en ärkeskurk att utmana så ska jag erövra världen!

Eller i alla fall rädda den.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En gegga av olika intryck & sådant !

Charmen för min del när det gäller rollspel är som så. Att man får en skönt upplevelse av natur, miljö, spännande situationer, goda karaktärer, bra äventyr.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jao...

Som forumsmedlem tyckte jag att ditt inlägg var synnerligen osammanhängande, och skulle gäran se att du mer precist definierade dina båda kategorier, så att vi andra dödliga förstår vari skillnaden mellan dem egentligen ligger. Särskilt ifrågasätter jag relevansen i uppdelningen, och undrar på vilket sätt de två kategorierna egentligen skiljer sig åt. Vilken grundläggande egenskap är det som gör dem till en bättre taxonomi för spelstilar än, säg, "aktivt" och "passivt" spelande (alltså "jag vill bygga ett casino"-spel kontra "jag vill utföra det här uppdraget"-spel).

Det bygger ju på en egen filosofi jag har, men jag ska inte tråka ut er genom att plädera den vidare. Varför jag använde den som medium för frågan? För att jag ville ha annorlunda svar än vad som vanligtvis brukar ges vid sådana här situationer. Jag ville liksom känna med debattörerna, och inte tycka mot dem. Här är jag iallafall utlimataccepterande och förstår er alla, eftersom jag ser charmen i båda stilar (att leva, och spela).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
förvirrad...

De flesta av dina distinktioner är totalt oförståeliga för mig... "vackert, melankoliskt [och] vemodigt" handlande kan t.ex. säkerligen vara spontant eller självobserverande. Vemod och melankoli kan definitivt ses som "coolt" (ur en ångest-tomtes synvinkel) o.s.v...
Vad du menar med skönhet har jag ingen aning om...

Den distinktionen jag alls förstår är den du börjar med: skillnaden mellan att leva sig in (inlevelsespel) och att observera utifrån (meta-spel).
Inlevelsespelaren lever sig in sin karaktär och ser saker ur dennes synvinkel, känner dennes känslor och gör sina val från vad som karaktären skulle göra. Metaspelaren ser handlingen utifrån, sin karaktär som verktyget att påverka den (handlingen) och gör sina val efter vad han/hon som spelare vill.
Samma sak gäller spelledare med en distinktion mellan de som tar spelvärlden "på allvar" och de som ser den som ett verktyg för spelet.

Jag skulle reflexmässigt klassa mig själv som en inlevelsespelare och som en meta-spelledare.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Skönhet, självobservasion, världsobservasion [OT]

Gör det här dig klokare, då?

De flesta av dina distinktioner är totalt oförståeliga för mig... "vackert, melankoliskt [och] vemodigt" handlande kan t.ex. säkerligen vara spontant eller självobserverande. Vemod och melankoli kan definitivt ses som "coolt" (ur en ångest-tomtes synvinkel) o.s.v...
Vad du menar med skönhet har jag ingen aning om...


Tja du, Vindhand, det handlar, olyckligtvis för din del om att försöka förstå. När jag säger "coolt", tillexempel, syftar jag givetvis på en sorts själverkännande "coolhet", konsten att se sig ur perspektiv och tycka att man handlar "coolt". Så det handlar om att känna vad jag menar, och försöka identifiera sig med det, inte att förvänta sig att förstå allt genom att skumma texten. Så går det om man läser mina inlägg skrivna efter klockan 2.

Vad du menar med skönhet har jag ingen aning om...

Precis vad jag säger. Inte så mycket att någonting ser bra ut, förståss, som att det är bra. När något eller någon använder sina kvaliteter och personlighetsdrag för att skina. Då är det vackert. På samma sätt tror jag att coolhet är en paralell till skönhet -coolhet är allt som är vackert i att skina själv, medans skönhet är upplevelsen av att någonting annat skiner. Till och med mina orcher borde förstå vad jag menar.

/Morgoth, vill se blod
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,002
Location
Barcelona
Nämen...

Det bygger ju på en egen filosofi jag har, men jag ska inte tråka ut er genom att plädera den vidare.

Hur ska man förvänta sig att någon ska förstå ens filosofier, om man inte pläderar dem?

Nåja, efter att ha läst ditt svar till Vindhand begrep jag lite bättre vad du var ute efter. Jag kan helt klart säga att jag föredrar "coolhet" framför "skönhet". Skönhet har sina meriter, givet, men coolhet är på något sätt mer tillfredsställande för egot. Skönhet *konsumerar* jag gärna, men jag vill *vara* cool.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
pfft...

Gör det här dig klokare, då?

Inte särskilt.

Tja du, Vindhand, det handlar, olyckligtvis för din del om att försöka förstå. När jag säger "coolt", tillexempel, syftar jag givetvis på en sorts själverkännande "coolhet", konsten att se sig ur perspektiv och tycka att man handlar "coolt".

Givetvis... :gremcrazy:

...eller, nej. Det saknar varje form av sammanhang och betydelse. "en sorts själverkännande coolhet" är bara en cirkel, som möjligtvis antyder att själverkännande är en del av det hela.
"konsten att se sig ur perspektiv" är totalt innehållslöst. vad för perspektiv? Allt ses ut något perspektiv om det alls ses.
"tycka man handlar coolt" är lika tomt det.

Jag gissar att jag återigen gör misstaget att tro att den text du skriver faktiskt skall betyda något. Kanske skall jag lämna detta till de läsare som delar din hjärna och därför inte behöver ta jobbiga omvägar som faktisk kommunikation.

Så det handlar om att känna vad jag menar, och försöka identifiera sig med det, inte att förvänta sig att förstå allt genom att skumma texten. Så går det om man läser mina inlägg skrivna efter klockan 2.

Tja, om du riktar dig enbart till telepatiska forumsdeltagare som kan strunta i vad du skriver och plocka känslorna direkt från ditt huvud kanske du skulle nämna det i ämnesraden (typ [telepatiskt] eller något).

Precis vad jag säger. Inte så mycket att någonting ser bra ut, förståss, som att det är bra. När något eller någon använder sina kvaliteter och personlighetsdrag för att skina. Då är det vackert. På samma sätt tror jag att coolhet är en paralell till skönhet -coolhet är allt som är vackert i att skina själv, medans skönhet är upplevelsen av att någonting annat skiner. Till och med mina orcher borde förstå vad jag menar.

Till skillnad från dina orcher lever jag dock utanför ditt huvud (?) så jag har inte riktigt samma möjligheter.

Det sagt så verkar detta ju just vara den distinktion mellan inlevelse och meta-spel som du inledde med (och som jag besvarade) så vad är problemet?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: förvirrad...

Samma sak gäller spelledare med en distinktion mellan de som tar spelvärlden "på allvar" och de som ser den som ett verktyg för spelet.
Varför välja det ena eller det andra. Jag ser definitivt världen som ett verktyg när jag skapar den, men när jag väl startat den och släppt in spelarna så är den en självgående maskin där alla bara åker med och blir vad spelarna gör den till.

Om man ser ovanstående mening som ett välkänt teologiskt argument, vem skulle jag då vara?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,002
Location
Barcelona
försök till tolkning

Tja, såvitt jag förstår det, så menar Morgoth att vi som läser hans inlägg ska tillämpa våra egna definitioner på begreppen "vacker" respektive "cool", och sedan välja vilken vi identifierar oss mest med, eller "tycker bäst om". Det kan förstås vara en fälla, eftersom en persons definition av "coolhet" kan sammanfalla med en annan persons definiton av "skönhet", och vice versa, men chansen är nog rätt liten. De flesta av oss talar ju trots allt ungefär samma språk. Vidare tror jag inte Morgoths syfte är att genomföra någon gallupundersökning där han delar upp forumsbefolkningen i "sköna" och "coola", utan snarare att gotta sig åt medforumiternas användande av godtyckliga begrepp där den ömsesidiga definitionen tillåts bestämmas av sammanhanget och av skribentens och läsarens personliga tolkningar.

Flum, helt enkelt...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp...

Varför välja det ena eller det andra. Jag ser definitivt världen som ett verktyg när jag skapar den, men när jag väl startat den och släppt in spelarna så är den en självgående maskin där alla bara åker med och blir vad spelarna gör den till.

Mjo, jag tror nog många hamnar på ett mellanting mellan extremerna. Det är svårt att vara 100% inlevelsespelare när man faktiskt sitter vid ett matbord och slår tärningar. Det är antagligen ganska frustrerande att försöka meta-spela till 100%.

Om man ser ovanstående mening som ett välkänt teologiskt argument, vem skulle jag då vara?

En gud som inte vet att han är allvetande (och därigenom borde veta på förhand precis vad som kommer ske)?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Gud, men... [ANT]

...det torde ju om något bevisa att själva argumentet är felaktigt :gremgrin:

/Feliath - tycker Troberg låter som en förklaring på teodicéproblemet
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: försök till tolkning

Flum, helt enkelt...

Brrr.... Varför inte bara stoppa oliver i näsan, slå sig i huvudet med ett slagträ och förundras över de vackra fåglarna som flyger i cirklar runt ens huvud?
:gremsmirk:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: förvirrad...

"Om man ser ovanstående mening som ett välkänt teologiskt argument, vem skulle jag då vara? "

En påhittad fantasifigur i vars namn åtskilliga miljoner människor har mördats och plågats? Eller katten Gustav?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hmmm

"Brrr.... Varför inte bara stoppa oliver i näsan, slå sig i huvudet med ett slagträ och förundras över de vackra fåglarna som flyger i cirklar runt ens huvud? "

Jag har testat i några minuter men allt jag ser är att rummet snurrar och något rött och varmt har börjat rinna ner i mitt ansikte. Ska man använda sig av någon särskild teknik för att få fram de där fåglarna eller? :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,002
Location
Barcelona
Re: försök till tolkning

  • en diskussion om hur man bäst skildrar skönhet så att spelarna blir gripna
  • Några anekdoter om rollpersoner som gjort riktigt hårda saker
  • En djuplodande debatt om spelarens plikter gentemot sin spelledare
 
Top