Ok, det här blev lite mer än sex listor och tre meningar, så erkänner fusk, men såhär i pandemitider skrev sig detta av sig självt. Många listor är egentligen dubbla och separeras av | eller med resultat inom parentes. Inte trippelkollat att allt hänger samman så eventuellt får det revideras. Helt fräckt snott travellers introtext som avstamp.
This is Free Trader Beowulf,
calling anyone . . .
Mayday, Mayday . . . we are under attack . . .
main drive is gone . . .
turret number one not responding
Mayday . . . losing cabin pressure fast
calling anyone . . . please help . . .
This is Free Trader Beowulf . . .
Mayday . . .
(Citat Classic Traveller)
Ni är besättningen på Wendol, ett skepp i grendelklassen. Ni har precis inlett en diskussion om vart ni skall vända er härnäst för att hitta ett uppdrag som kan ge er pengar, när nödropet når er och svaret är givet, Beowulf ska räddas eller plundras på vad som återstår.
Setup
Slå för hur symptomen utvecklas
Slå för att se om kabintryck saknas i något av rummen.
Börja spela när Wendol redan dockats med Beowulf och luftslussarna öppnats.
Sjukdomens symptom
Slå en tärning för varje uppifrån och ner, sjukdomen eskalerar enligt siffrorna från lågt till högt. Om två symptom får samma värde så ges dessa extra allvarliga effekter som följd i kommande sjukdomsutveckling. Sjukdomen inleds alltid med en tom klocka med åtta steg, steg ett och två innebär yrsel och förvirring, övriga steg enligt tabell nedan. Inom parentes symptom om skeppet blir smittat.
__ Blödningar från kroppsöppningar | skör hud, spontana sår på kroppen (ledningar läcker, material rostar/blir poröst)
__ Blåmärken på händer, fötter och ansikte | sensation att någon rör vid händer, fötter och ansikte (sensorer spökar, slitage uppstår på alla ytor vid användning)
__ Migränartad huvudvärk | hallucinationer (låsningar av maskinerier och datorer, direkt felaktiga sensorresultat)
__ Blindhet (alla sensorer döda)
5 Våldsamma utbrott (skeppet slits våldsamt, det skriker, låter, metall mot metall)
6 Döden (skeppet bryts isär)
Platser på Beowulf
Slå för varje plats för att se vilken av platserna som saknar kabintryck (om hytt välj en av hytterna), 1t6. Vid 1, tryck saknas, 2, lågt tryck, 3-6 normalt.
1 - Lasturymen
2 - Hytt (fyra st, hytt 1, hytt 2, hytt 3, hytt 4)
3 - Mässen
4 - Maskinrum
5 - Bryggan
6 - Korridorer
SLP
Slå 1t6, lägg till siffran från platsen, blir det en SLP aktivera denne. Blir det utanför tabellen är det tomt. Är personen ännu inte aktiverad, skriv dess namn och rita en klocka med åtta delar, 1-8, och slå på tabellen för smittan. Slå två gånger igen på tabellen för SLP, 1t6+1, och anteckna namnen under respektive fråga "Vem bryr jag mig om? Vem litar jag inte fullt ut på?"
Om personen redan är aktiverad kryssa en tårtbit per infekterad besättning, är personen aktiverad men omöjligen kan befinna sig på platsen, räkna det som tomt, men något finns kvar på platsen som påvisar personens sjukdomstillstånd. Är personen aktiverad men ej smittad, slå igen för att se om personen smittats.
Är du osäker på om smittan skall avanceras, slå 1t6 för varje smittad individ, om lika med eller under nivån på klockan, kryssa en till tårtbit.
2 - Doc
3 - Vince
4 - Beacher
5 - Naomi
6 - Cec 9
7 - Kahrl
För varje SLP som aktiveras slå två gånger på tabellen nedan med 2t6, för varje redan aktiverad person, lägg till +1
12+ - Infekterad, klocka med 1t6 ifyllda steg | (övertygad att smittan inte finns)
11 - Infekterar, klocka med SLPs nummer - 1t3 ifyllda steg | (är livrädd för att interagera med någon ur besättningen, tror sig inte vara smittad)
10-8 - Infekterad, klocka med 1t3 ifyllda steg. | (är livrädd för att interagera med någon från Wendol, litar bara på den egna besättningen, tror sig inte vara infekterad)
7-6 - Frisk | (tror sig inte vara infekterad)
5-4 - Frisk | (övertygad om att hen är infekterad)
3-2 - Frisk | (övertygad om att hen är infekterad och att det är långt gånget, kräver omedelbar vård eller transport från Beowulf)
Om en individ interagerar med en smittad utan någon form av skydd slå 1t6, om under nivån på dennes klocka smittas individen.
Rykten
Rykten som går runt på skeppet. Slå två gånger för varje tillfälle någon interagerar med en SLP för att se vad de (tror sig) känna till och om detta är sant eller falskt.
1 - SLP (slå 1t6+1) hade sjukdomen med ombord utan egen kännedom | sant | falskt
2 - SLP (slå 1t6+1) är immun mot sjukdomen | sant | falskt
3 - Plats (slå 1t6) är innehåller något som är smittat av sjukdomen och sprider den | sant | falskt
4 - SLP (slå 1t6+1) är agent för imperiets smittskyddsministerie, är vaccinerad och är på plats för att studera sjukdomen | sant | falskt
5 - Beowulf har i sin last militärt materiel som skall levereras till en av imperiets kolonier | sant | falskt
6 - Beowulf är stulet av nuvarande besättning och jagas av imperiets säkerhetsministerie | sant | falskt
Händelser När rollpersonerna bordat skeppet och interagerat med besättningen, slå för händelse enligt nedan och kryssa för resultatet. Slå sedan när du anser att en ny händelse bör introduceras.
Slå 1t6 + 1 för varje händelse du redan slagit och introducerat. Blir resultat ett som redan skett välj nästa i listan.
3 - SLP (slå 1t6+1) har styrt in skeppet på en kurs mot en närbelägen stjärna
4 - SLP (slå 1t6+1) väljer ut en SLP (slå 1t6) och är övertygad om att denne är smittad och orsaken till spridningen
5 - SLP (slå 1t6+1) kontaktar imperiet, informerar om plats och tillstånd
6 - SLP (slå 1t6+1) försöker kapa Wendol och fly.
7 - SLP (slå 1t6+1) säger sig kunna hitta ett botemedel, men behöver tillgång till Wendols databas.
8 - Sjukdomen börjar infektera skeppet, slå 1t6-1 för att se symptom. Är symptomen redan aktiv för skeppet, välj den övre möjliga. Är två eller fler symtom aktiva för Beowulf innebär det att smittan nu sprider sig till rollpersonernas skepp, slå separat symtom för detta och slå hädanefter symptom för Beowulf som 1t6. Förstörs Beowulf slås nu symptom för Wendol med 1t6.