Goddag, mina Eon-spelande damer och herrar.
Detta nya får i hagen har vissa bekymmer med kampanjen jag för nuvarande spelleder.
Situationen:
Spelgruppen befinner sig precis utanför ett dolt bergstillhåll för en magiker, som innehar en magisk nyckel de skall återhämta. Själva tillhållet är uthugget ur en klippa i Kharzim-bergen, och syns inte från utsidan som något annat än en spricka i berget.
Inne i sagda håla kommer spelgruppen att möta på ett antal alkemistassistenter samt ett par hyrda legoknektar. Artefakten finns i magikerns egna tillhåll, längst in i byggnaden, och innan gruppen kan ta sig dit in måste de ta sig förbi både vakterna, samt ett antal pussel och gåtor. Efter dessa mäter de på en betydligt mycket starkare väktare, i stil med en miniboss inför magikern.
Det första av tidigare nämnda pussel är en lång sal med en låst dörr i andra ändan. I salen står dessutom ett stort antal skärmar, övertäckta med tygskynken. Över dörren i bortre ändan finns en skärm med en måne och en sol som sitter på varsin mekanisk arm. När spelarna stänger dörren de kom ifrån börjar solen "gå ner" och månen "gå upp" och en text uppenbarar sig på dörren. Denna säger, i enkla drag, att de ska uppenbara en armé innan dagen gryr (på den mekaniska anordningen, vilket är c.a 8 min real time). Detta löses enklast med att skärmarna avtäcks, och de speglar som döljs under skynkena ställs parallellt med väggarna och på så sätt speglar gruppen oändligt med gånger.
Så, mitt problem är att jag inte kan komma på fler några trevliga pussel. De ska helst behöva SPELARNAS tankeförmåga, och inte nödvändigtvis karaktärernas förmågor, även om ett lyckat slag kan ge ledtrådar till hur problemet ska lösas.
Om möjligt vill jag gärna ha idéer eller uppslag på pussel, men om jag kommer på något mer skriver jag här i tråden.
Nuvarande idéer:
Någonting involverande en staty vaktande nästa dörr. Om spelarna kan förblinda den kan de passera.
Gruppen innehåller:
Tirakbaneman av Klan Ghor
Kiriya-legoknekt (hade ursprungligen minnesförlust)
Missla adopterad av människor, numera krigare
Vanar-magiker från Ebhron
Krigare från Lalasta
Lärd man från Mûhad
Detta nya får i hagen har vissa bekymmer med kampanjen jag för nuvarande spelleder.
Situationen:
Spelgruppen befinner sig precis utanför ett dolt bergstillhåll för en magiker, som innehar en magisk nyckel de skall återhämta. Själva tillhållet är uthugget ur en klippa i Kharzim-bergen, och syns inte från utsidan som något annat än en spricka i berget.
Inne i sagda håla kommer spelgruppen att möta på ett antal alkemistassistenter samt ett par hyrda legoknektar. Artefakten finns i magikerns egna tillhåll, längst in i byggnaden, och innan gruppen kan ta sig dit in måste de ta sig förbi både vakterna, samt ett antal pussel och gåtor. Efter dessa mäter de på en betydligt mycket starkare väktare, i stil med en miniboss inför magikern.
Det första av tidigare nämnda pussel är en lång sal med en låst dörr i andra ändan. I salen står dessutom ett stort antal skärmar, övertäckta med tygskynken. Över dörren i bortre ändan finns en skärm med en måne och en sol som sitter på varsin mekanisk arm. När spelarna stänger dörren de kom ifrån börjar solen "gå ner" och månen "gå upp" och en text uppenbarar sig på dörren. Denna säger, i enkla drag, att de ska uppenbara en armé innan dagen gryr (på den mekaniska anordningen, vilket är c.a 8 min real time). Detta löses enklast med att skärmarna avtäcks, och de speglar som döljs under skynkena ställs parallellt med väggarna och på så sätt speglar gruppen oändligt med gånger.
Så, mitt problem är att jag inte kan komma på fler några trevliga pussel. De ska helst behöva SPELARNAS tankeförmåga, och inte nödvändigtvis karaktärernas förmågor, även om ett lyckat slag kan ge ledtrådar till hur problemet ska lösas.
Om möjligt vill jag gärna ha idéer eller uppslag på pussel, men om jag kommer på något mer skriver jag här i tråden.
Nuvarande idéer:
Någonting involverande en staty vaktande nästa dörr. Om spelarna kan förblinda den kan de passera.
Gruppen innehåller:
Tirakbaneman av Klan Ghor
Kiriya-legoknekt (hade ursprungligen minnesförlust)
Missla adopterad av människor, numera krigare
Vanar-magiker från Ebhron
Krigare från Lalasta
Lärd man från Mûhad