Nekromanti Pusselassistans

sirfrog

Warrior
Goddag, mina Eon-spelande damer och herrar.
Detta nya får i hagen har vissa bekymmer med kampanjen jag för nuvarande spelleder.

Situationen:
Spelgruppen befinner sig precis utanför ett dolt bergstillhåll för en magiker, som innehar en magisk nyckel de skall återhämta. Själva tillhållet är uthugget ur en klippa i Kharzim-bergen, och syns inte från utsidan som något annat än en spricka i berget.

Inne i sagda håla kommer spelgruppen att möta på ett antal alkemistassistenter samt ett par hyrda legoknektar. Artefakten finns i magikerns egna tillhåll, längst in i byggnaden, och innan gruppen kan ta sig dit in måste de ta sig förbi både vakterna, samt ett antal pussel och gåtor. Efter dessa mäter de på en betydligt mycket starkare väktare, i stil med en miniboss inför magikern.

Det första av tidigare nämnda pussel är en lång sal med en låst dörr i andra ändan. I salen står dessutom ett stort antal skärmar, övertäckta med tygskynken. Över dörren i bortre ändan finns en skärm med en måne och en sol som sitter på varsin mekanisk arm. När spelarna stänger dörren de kom ifrån börjar solen "gå ner" och månen "gå upp" och en text uppenbarar sig på dörren. Denna säger, i enkla drag, att de ska uppenbara en armé innan dagen gryr (på den mekaniska anordningen, vilket är c.a 8 min real time). Detta löses enklast med att skärmarna avtäcks, och de speglar som döljs under skynkena ställs parallellt med väggarna och på så sätt speglar gruppen oändligt med gånger.

Så, mitt problem är att jag inte kan komma på fler några trevliga pussel. De ska helst behöva SPELARNAS tankeförmåga, och inte nödvändigtvis karaktärernas förmågor, även om ett lyckat slag kan ge ledtrådar till hur problemet ska lösas.

Om möjligt vill jag gärna ha idéer eller uppslag på pussel, men om jag kommer på något mer skriver jag här i tråden.

Nuvarande idéer:
Någonting involverande en staty vaktande nästa dörr. Om spelarna kan förblinda den kan de passera.

Gruppen innehåller:
Tirakbaneman av Klan Ghor
Kiriya-legoknekt (hade ursprungligen minnesförlust)
Missla adopterad av människor, numera krigare
Vanar-magiker från Ebhron
Krigare från Lalasta
Lärd man från Mûhad

Poseur

Swashbuckler
Välkommen till forumet för det första! :gremgrin:

Hade med två grejer tidigare i min kampanj, fällor/offer som var till för att försvaga folk innan de kunde inträda för att träffa "the end boss"

Ett podium med ett par blodskåror i med text kring " En efter en som inträder levande måste ge offer till gudarna så dagen åter kan gry"
Skulle kunna ta något liknande.
Det krävdes att varje karaktär som skulle förbi offrade två nivåer blodförlust (kör med utmattningsregler och extra utmattning pga blodförlust)
Ingen dog såklart men alla blev försvagade.

Sedan eftersom det var slutet på kampanjen så hade jag en dörr som endast öppnades för människooffer och hade inskriptionen: "Endast de som skall evigt vila skall inträda, endast de levande utträder"
På en stenkniv som satt ut från dörren krävdes det att en utav spelarkaraktärerna offrade sitt liv.

/Poseur ger lite

sirfrog

Warrior
Man tackar, man tackar, jag tror att de kommer få offra lite blod >:D

Dock vill jag gärna ha någon mer "tankenötslik", som låter mina spelare fundera. Ska man kanske leta reda på ett uteslutningspussel, av typen flaskorna i slutet av Harry Potter bok 1, eller en mer traditionell enkel gåta?

Kikat igenom >den här tråden<, men jag tyckte att de inte riktigt passade till magikern och omgivningen ifråga. Magikern som bor i slottet är alkemist med kunskap om dvärgisk mekanik, så det kan bli lite Indiana Jones-pussel. Kanske lite kunskap om motsatser, dvs att flytta motstående "elemetfigurer" mot varandra för "balansera" rummet?

Att man spelat Portal nyligen gör tyvärr att alla pussel man kommer på involverar verklighetsbändning, och mina spelare är lite less på det.

PS: Mellanbossen:http://sirfrog.deviantart.com/#/d365kja

Poseur

Swashbuckler
Problemet med tankenötter är ofta att spelet stannar upp och saker mer hänger på vad spelarna kan lösa och inte deras karaktärer vilket är lite tråkigt och dessutom väldigt frustrerande både som spelare och SL när spelet stannar upp och det inte går att lösa.

Sedan kommer problemet med att visualisera sig saker och ting perfekt, där hänger det mer på att Sl lyckas förmedla saker än något annat. Men som vi rollspelare vet så är alla beskrvinginar öppna för missförstånd.

Mellanbossen var helt okej. Jag ska inte bedöma huruvida den är bra eller inte, kommer du använda bilden så skulle jag rekommendera att använda en annan bild för spelarna. Jag skulle tappa suget, inspirationen och känslan för en sådan bild som spelare.

/Poseur

sirfrog

Warrior
Du har visserligen rätt i att tankenötter lätt kan bli alltför jobbiga och stanna upp spelarna. Jag har erfarenheter, då vi var tvungna att svara på tre så att säga "vanliga" gåtor, du vet "jag innesluter kött och ben, men jag har varken lock eller botten"-typen, och fick vi EN ENDA fel, dog vi instantly. Samtidigt vill jag inte att det ska bli FÖR uppenbart vad som gäller.

Jag kom på en till, i form av ett rum med fyra alkover. I varje alkov brinner en eld som förhindrar att man kan hämta "nyckelstenarna" eller liknande bakom. Dessa eldar bränner som en eld bör, men för att kunna nå knappen/nånting bakom måste vissa villkor uppfyllas. Den första skonar endast den vars hand har rört den magnifika magin (alltså, mer än 5 i någon form av alstra).
Den andra skonar endast den som visar blygsamhet/givmildhet (dvs offrar någonting av värde, motsvarande kanske 20 silver).
Den tredje skonar endast den som är beredd att möta faran endast med sin tro som skydd(endast en oklädd hand tar sig igenom. Om handen har kläder eller om individen har rustning utöver mjukt läder eller vadderat tyg bränner den sig. Även en som riktar en bön till valfri gud om säkerhet klarar sig.)
Den fjärde skonar endast den som kan släcka elden med sitt livsblod (dvs att den personen måste hälla blod motsvarande kanske två rader på elden för att kunna klara sig).
När alla fyra har klarats av kommer dörren öppnats (därav både försäkrat att en av spelarna är försvagad och att de får en viss tankenöt).

Och angående mellanbossen: En kraggbarbars själ bunden i sitt eget lik, och sedan tvingad att endast träna stridskonst eller försvara borgen. Ingen bild kommer nog att visas, och om så ändå skulle bli fallet kommer det nog att bli en enkel blyertsteckning.

k7e9

Hero
Vet inte om du är brädspelare, men Mansions of Madness, som är ett relativt nytt brädspel från Fantasy Flight Games, innehåller en massa småpussel som är relativt lättlösliga men ändå ganska roliga. De flesta handlar om att flytta och vända brickor på olika sätt så en sekvens, en bild eller liknande framträder. Spelarna kan få ett visst antal drag på sig och när de är slut kan varje drag medföra negativa effekter på något sätt. Så de kommer lösa sina pussel, men ju fler drag desto sämre blir det.

Att ge spelarna fysiska representationer av pusslen kan göra jättemycket för hur kul man har.

Thodd

Veteran
Ett annat bra knåp kanske vore att de finner en amulett eller ring som förvandlar bäraren till sten.

Rummet är tomt sånär som en piedestal mitt i rummet och verkar till synes vara en återvändsgränd.
På piedestalen ligger en guldring, runor täcker piedestalen och är skrivna på Rukh "Den som bär skall leda vägen"

När någon tar på sig ringen så beskriv för den personen hur det verkar bli tyngre och tyngre att röra sig, hörseln försvinner och man stelnar gradvis till sten.
(detta tar 10 - 20 minuter)
I stenform så uppenbaras den hemliga dörren som om den vore fullt synlig.
Kruxet här blir att spelarna i gruppen måste ta av bäraren ringen för att denne skall återvända till kött och blod.
När bäraren är sig själv igen så ser han fortfarande dörren klart och tydligt men har helt nedsatt hörsel i 3d6+20 minuter och kan inte höra ngt förrän tiden gått.

sirfrog

Warrior
Thodd, Jag tyckte om ditt förslag och jag undrar nu om jag ska köra fyra Primalpussel, en för varje primalkraft (standardelementen); Alltså har vi luftprovet med speglarna, eldprovet med eldarna, jordprovet med den obehagliga ringen, och då bara ett vattenprov.

Eventuellt kan man göra speglarna av is och kalla spegelprovet för vattenprovet.

I alla fall: Kanske ett Indiana Jones-pussel med osynliga broar? De kan endast se broarna när de inte andas luften i rummet, och broarna rör på sig något, så att RP måste hålla andan när de tar sig över. Fast det kanske är för sadistiskt...?

Thodd

Veteran
en kortare labyrint under vatten?
Då får du helt plötsligt en grupp spelare med bara det "nödvändiga" inga plåtrustningar eller tunga vapen.

sirfrog

Warrior
Ok, jag får tacka för allas förslag, och jag tror mig nu ha kommit fram till en vettig pusselserie. Jag ska dra en förkortad variant, men det lär nog bli en wall of text i varje fall. Nå, till saken:

Intro:
Spelgruppen kommer till en väl förseglad dörr längst ned i trollkarlens lya efter att ha nedgjort ett stort antal assistenter och vakter. De möts av en olåst, men bastant dörr i järn, utan fönster av något slag.

Jag hade tänkt mig att de pussel som kommer finnas först ska vara psykiska, vilka endast släpper igenom de som är listiga nog att förstå sig på dem. Därefter kommer de fysiskt svåra och farliga testen, och när de är försvagade både fysiskt och psykiskt möter de på en väktare (kraggbelial), som ska ta död på dem.

Första Pusslet
Rummet är fyrkantigt med vackra valvbågar i taket. Mittemot dörren de kom igenom finns en bastant dörr med en järndrake på framsidan. Dess två framklor vilar runt två järnhandtag i sten väggen, och varken draken eller handtagen kan rubbas. På drakens bröst sitter även en skylt med inskriptionen "Jag är sanningen och lögnens väktare. Ingen av dessa kan ge er frihet". Dörren de kom igenom går i lås när den stängs. I mitten av rummet finns en fyrkantig, något upphöjd plattform, och om de uttalar ett påstående på den plattformen reagerar draken på olika sätt. Om de uttalar en lögn lyfter draken sin högra klo från ringen i väggen, och om de uttalar en sanning lyfter den sin vänstra klo. Tricket är att uttala valfritt paradoxalt påstående ("det här påståendet är falskt!" eller "Du kommer att lyfta din högra klo nu"), med vilket draken efter viss betänketid lyfter båda sina klor och låter spelgruppen ta sig vidare.

Andra Pusslet:
Det andra pusslet är kort sagt Thodds stenringspussel, se ovan.

Tredje Pusslet:
Rummet är ganska långsmalt, och i bortre ändan av rummet finns en bastant dörr Dörren de kom igenom går i lås så fort de stänger den, och de är då inlåsta i rummet. Ovanför dörren på bortre ändan finns ett mekanisk ur. Detta ur har en sol och en måne mitt emot varandra på en snurrande skiva. När spelarna kommer in så står solen precis under en markerad "horisontlinje". på dörren står en skylt med texten "Visa mig en armé innan solen förgör er". Poängen är att rada upp speglarna som finns spridda i rummet längs väggarna så att oändliga avspeglingar av gruppen syns, och då öppnas dörren. Om de inte hinner innan solen går upp börjar rummet hettas upp, långsamt, med allt vad det innebär. Den slutar inte att hettas upp förrän allt därinne är dött. Tiden det tar för "solen" att gå upp är cirka 8 minuter verklig tid.

Fjärde Pusslet:
Blodofferpusslet Poseur föreslog, för att försvaga dem.

Femte Pusslet:
Ett stråk med osläckbar eld brinner längs med rummet, och gruppen tvingas ta sig över denna. Eldstråket är 20 meter brett, och gör Ob1T6 Trauma och Smärta per runda du är i kontakt med det. Elden lämnar dock inga synliga märken, så länge det det tar i lever eller bärs a något levande. Så fort personen ifråga dör brinner de snabbt upp till aska. Detta öde faller även allt som slängs in i elden, metallföremål smälter, tyg brinner upp osv. Man kan testa hoppa eller skyddsbesvärjelser mot eld eller annat intressant. Även här låses dörren bakom dem.

Miniboss-tajm!
Rummet de kommer in till är en lång och ganska bred sal, utskuren ur berget, c.a 100x15x30m. Längs med sidorna finns rustningar och kläder, upphängda på trädockor i allehanda storlekar. Alla dessa är rustningar tillhörde de äventyrare som genom årens lopp tagit sig hit och dött på kuppen. Samtliga är även bevarade precis som de såg ut när deras ägare blev dödade, vilket leder till att en hel del är söndertrasade, samt att några rent ut sagt brinner (dock utan att faktiskt brinna, elden skadar inte något/någon). Längst bak i salen står, först dold av mörkret, en enorm skamfilad rustning, som dock visar sig innehålla någon.

Denna någon är tungt bepansrad och beväpnad kraggbarbar, till synes (kraggsvärd, plåtrustning, visirhjälm). Det visar sig snabbt dock att detta är en kraggbarbars själ instängd i sin egen kropp, en kraggbelial. Av förklarliga skäl är han ganska jävla förbannad på sin mästare, men har fått ganska luddiga order av honom, då magikern var stressad att gruppen tog sig igenom på så kort tid. Därför avbryter belialen kort sin strid och låter spelarna passera, om de inte mot förmodan lyckas besegra honom.

Efter detta följer en strid med magikern, eller förhandling om de så väljer.

Nån input på detta?