Nekromanti PW i Fenix

Arfert

Facit
Nu har Fenix ramlat in genom brevikastet, och jag kan glatt konstatera att trycket av Parallel Worlds blev bra..

så ni som inte prenumererar: Gå och KÖP! ;-)

Hursomhelst blev plötsligt Parallel Worlds det svenska rollspel som tryckts i flest ex i år... eller på många år.. (eller nånsin? Jag har lite dålig koll på upplagorna av D&D, men det är sannolikt det mest tryckta om man räknar alla versioner).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar inte Saga, jag gillar inte universalsystem och jag gillar att ogilla saker i allmänhet, så det var inga vidare förhoppningar jag hade på Parallel Worlds. Efter att ha skummat det måste jag säga att jag är positivt överraskad. Det är främst tre saker jag har att anmärka på.

1. Namnet. Jag svskyr engelska namn på svenskspråkiga spel, och Parallel Worlds låter som något som bara en fjortonåring skulle kunna tycka var häftigt. Det handlar ju inte om parallellvärldar heller, i varje fall inte uttalat.

2. Strid och magi. I och för sig gör stridsreglerna att man märker vilken typ av fokus spelet har, att det passar bäst till speltyper där strid är den viktiga formen av konflikt och denna ska vara relativt detaljerad, men jag tycker att man i ett universalsystem bör behandla alla konflikter på samma sätt. (Det tycker jag i och för sig även gäller för de flesta regelsystem i allmänhet. Jag har blivit förtjust i abstrakta konfliktsystem på senare tid.) Detsamma gäller magi: jag kan inte förstå varför magi ska fungera på ett annat sätt än övriga handlingar.

3. Vapentabellerna. Ingenting kan motivera två sidor med vapentabeller i ett tio sidors rollspel. Det är ytterligare en anledning att ha ett abstrakt konfliktsystem, och sedan ge en fast bonus till den som har bättre utrustning, till exempel.

Sedan finns det småsaker jag inte gillar, som att slumpen känns lite väl stor (jag föredrar att spannet för rollpersonens skicklighet inte är mindre än slumpintervallet, ett kriterium jag lärt mig av Krille) och att jag föredrar att ha regler som kan hantera "nackdelar" på ett intressant sätt, men det är mindre viktigt. Hmm, jag kanske borde slänga ihop ett "universalsystem" (jag anser att ett system som mest kan passa för en viss speltyp, till exempel matinéaction, i olika världar, och inte göra skäl för namnet "universalsystem"; det system som klarar av både dungeoncrawl, såparollspel och fältslagsspel lika bra tror jag inte kan existera, men det är lite av en annan fråga. Det är därför jag sätter termen inom citationstecken, i alla fall) själv för att visa hur jag resonerar. :gremsmile:

Mycket klagande var det ja, men det verkar ändå som att artikeln var en av de mest intressanta i det här numret (jag har inte hunnit läsa något i sin helhet än, och kampanjvärlden har jag inte läst alls, men det verkar så i alla fall). :gremlaugh:

/Dimfrost

Arfert

Facit
Tack för din input.

När det gäller magisystemet så hade jag tänkt att helt utesluta magi för rollpersoner och ha det som i gamla Pendragon: All magi är regellös och sköts uteslutande av spelledaren... men jag ser gärna alternativa världsanpassade system.

Och JA, spelet har mer inriktning på strid än magi och liknade...

Vapentabellerna: smaksak. Många vill ha det, speciellt när det täcker en större bredd.

Namnet: Jag gillar namnet och är över 14... tugga i dig det. Smaksak där med.

Men ändå kul att du tyckte det var intressant. Att du klagar på allt jag gör FÖRVÄNTAR jag mig av dig numera, Dimfrost. Du skulle förvåna mig om du nånsin kom med mer beröm än ris. ;-)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag klagar inte bara på allt du gör. Jag klagar på det mesta som alla gör, över huvud taget. :gremlaugh:

/Dimfrost

Arfert

Facit
Re: Parallella Världar

Vi bor i en internationell värld... jag kanske översätter det.

Och jag tyckte det lät bra när jag skrev spelet i mitten på 90-talet. Såg ingen anledning att ändra namnet.

NEOTECH är ju inte direkt svenska heller... eller NOIR. eller En Garde! ....tycker det inte är nåt att hänga upp sig på.

Big Marco

Läskig
Vapen

Vapentabellerna: smaksak. Många vill ha det, speciellt när det täcker en större bredd.

Fast Tomas, om du skall ha en massa verkliga vapen så får du ha bättre faktakoll - nu är felfrekvensen i vapentabellerna för eldhandvapen alldeles för hög.

Eller så är jag för insnöad? ,-)

Arfert

Facit
Re: Vapen

du ÄR insnöad he he ... och VAD är fel? jag har ju gjort vissa spelanpassningar... kanske det du tänker på.

Oldenhaller

Veteran
slumpen känns lite väl stor (jag föredrar att spannet för rollpersonens skicklighet inte är mindre än slumpintervallet, ett kriterium jag lärt mig av Krille)
Det där är ju jäkligt intressant, och någonting jag faktist aldrig har tänkt på. Plötsligt känner jag mig upplyst, haha.

Angående PW så tyckte jag verkligen om reglerna. Det var enkla, till skillnad från andra regler jag har spelat efter. Visserligen håller jag med Dimfrost på en del punkter (namnet, magin, 2-sidors vapentabellerna) men dessa är petitesser som lätt kan ignoreras eller modifieras. Helheten är övervägande positiv. Personligen har jag svårt att förstå varför ett universalsystem inte skulle kunna sträcka sig över olika teman. I min spelgrupp har vi uteslutande använt oss av Neotech/Eon reglerna för allehanda teman, mest för att ingen orkar lära sig nya regler.

Det enda riktigt negativa måste vara det som jag citerade ovan (om det nu är så att detta stämmer). Kanske kan en lätt ändring i reglerna kan fixa till problemet?

Krille

Super Moderator
Ärans och hjältarnas språk

Men hörni... handen på levern, vad är poängen med att överge ärans och hjältarnas språk* till förmån för obskyra osvenska dialekter, om nu spelet i övrigt är skrivet på svenska och för en svensk publik och i en del fall till och med har en svensk miljö?

Jag kan förstå Vart går du?, men Ödemarken?

Det enda som jag kan komma på som är mer puckat är vissa "svenska" filmtitlar, som Dirty Fighting, Enemy of Earth och Cubic.**

* Nej, inte tyska

** Road House, Impostor respektive Equilibrium

Arfert

Facit
Re: Fel svar på fel fråga

svaret är: So what? Vi lever i en internationell värld, där svenska TV serier kan heta Hombres eller High Chaparall... som sagt, det där är bara en smaksak och nitpickande. Sen finns det ytterligare en dimension: PW är ju bilaga till Dreamhack.. och när det gäller PC-spelare så är ju allt på engelska.. låter mest naturligt för dom.

Arfert

Facit
jag tar gärna emot bra tips till moddningar! elller buggfix! Eller sånt som är otydligt förklarat! Har upptäckt att jag missat småsaker att förklara, som t.ex. hur det funkar om man skaffar sig fler färdigheter under spelets gång.

(har man tre eller FLER färdigheter har man +1 för dom)

så småningom ska jag lägga ut en reviderad version, med olika bra frivilliga regler för olika spelstilar kanske... om jag får in bra tips.

Dimfrost

Special Circumstances

Nej, "för PC-spelare är det mer naturligt med ett engelskt än ett svenskt namn på ett svenskt rollspel" är heller inget bra argument.

/Dimfrost

Arfert

Facit

jo, om man vill ge PC-spelare ett gratis text-rollspel.

Men för att sammafatta: En del gillar namnet, en del inte. Men varför bry sig och gnälla så förbaskat om en smaksak som verkligen inte har nått rätt eller fel? Som en moderator - Lycan - skrev i en Eontråd häromdagen:

"Vad var det där egentligen? Tar vi bort de delar ur ditt inlägg som bara är gnäll har vi kvar... ingenting.

Åter igen; har du ingenting att skriva, skriv det inte"