Nekromanti PW i Fenix

Rosen

Myrmidon
Re: Fel svar på fel fråga

"Vad var det där egentligen? Tar vi bort de delar ur ditt inlägg som bara är gnäll har vi kvar... ingenting.

Ibland känns det som att det sammanfattar hela rollspel.nu (-;

--
Åke

Dimfrost

Special Circumstances
Personligen har jag svårt att förstå varför ett universalsystem inte skulle kunna sträcka sig över olika teman. I min spelgrupp har vi uteslutande använt oss av Neotech/Eon reglerna för allehanda teman, mest för att ingen orkar lära sig nya regler.
Jag menar inte att man inte kan använda sig av ett regelsystem i olika världar eller i olika typer av kampanjer. Så länge man bara ändrar de yttre attributen är det ju inget problem. Problemen uppstår när man har ett system avsett för matinéaction och vill spela ett smutsigt drama i första världskrigets skyttegravar, eller ett system fokuserat på strid med figurer när man vill spela palatsintriger.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Fast ändå. Om du klagar på hur innehållslöst gnäll är, hur stort informationsinnehåll fanns det egentligen i ditt inlägg? :gremlaugh:

<font size="1">Liksom i det här. Jag känner att vi riskerar att starta en kedja här...</font size>

Jag är naturligtvis för rätten att få uttrycka så gott som enbart negativa omdömen i ett inlägg, även om jag för det allra mesta försöker vara konstruktiv i min kritik. Jag har ett stort behov av att få uttrycka mitt ogillande, vilket kanske har märkts. :gremsmile:

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Re: Vapen

Okay, jag är en sucker och tar med det jag fann vid en snabb koll (alla typer av fel, korr som fakta, samt nitpicking):

- Inkonsekvenser mellan kaliberangivelse i tum (Lee Enfield Mk III har ".", andra inte)
- Colt 1911 borde vara Colt M1911
- Desert Eagle i kaliber .44M har åtta skott i magasinet, inte nio (vilket är korrekt antal för DE i kaliber .357M)
- S&W Bodyguard, i kaliber .38spc har en kapacitet på fem patroner, inte sex.
- Stem Mk 2 borde vara Sten Mk 2.
- Lewis (eg. Lewisgun) har kaliber .303, inte 7,62
- Maxim 08/15 har traditionellt 250-patronersband, inte 200.
- DPM har inte 100 patroner i magasin (eg. band) utan en 47-patroners trumma.
- Browning M2 har kaliber 12,7, inte 12,5.
- M42 borde vara MG42
- FN FAL har traditionellt 20 patroner i magasinet, inte 30.
- AK 47 har traditionellt 30 patroner i magasinet, inte 20.
- M16 har traditionellt 20 patroner i magasinet, inte 30 (A1 och A2-modellerna fick under Vietnamkriget nya magasin med 30 patroner i, jag sade ju att jag nitpickar ,-)
- 4IW är ett felaktigt namn, jag utgår från att IW avses (eller L85, eller SA-80, britternas ak). Kaliber 4,85 fanns enbart under en testfas men valdes bort för 5,56mmN. SA-80 har 30-patronersmagasin, inte 20.

Rosen

Myrmidon

Om du klagar på hur innehållslöst gnäll är, hur stort informationsinnehåll fanns det egentligen i ditt inlägg?

Det var... (hmm) en obarmhärtigt penetrerande inblick i rollspel.nu:s innersta väsen, ju. :gremgrin:

Det är ju så det är - den enes gnäll, den andres obarmhärtiga penetrerande.
And he'll probably go to jail for it.

--
Åke

Arfert

Facit

tack för din matnyttiga och användbara info (MER sånt här på forumet!!!)

En del var rena korrfel! dom ska fixas till nästa version... Som Sten och M:et som fallit bort i Colt M1911. ....och punkterna vid kaliber.

Det där med antal patroner i magasinet är bara en regelanpassning i vissa och förenklingar. Lite osäker på vad jag ska göra där... vi får se. Nu är det i alla fall en aning inkosekvent...

Ska dubbelkolla dina uppgifter mot mina vapenfaktaböcker... Är ju inte så att jag inte har HÖGAR med sådana jag heller. ;-)

kängtrollson

Veteran
Gillade det spelet med! Vad konstigt att det är det som tryckts i största upplagan ex :gremtongue:
För övrigt så vore det bra om du kunde ringa eller höra av dig på något sätt (gällande Saga prylen).
Harefint!

Bastardo

Swordsman

Fast i och med det nya med data sa behover du inte hogar av faktabocker heller :gremwink: Racker ofta med ett par valriktade sokningar pa natet for att fa de flesta svaren. Du kanner sakert redan till de vanligaste men har ar iaf nagra snabba exempel:

- World wide equipment guide (pdf) och liknande guider fran t.ex. www.fas.org

- http://www.world.guns.ru/main-e.htm (en av de basta sidorna for vapenonani och detaljer)

- Wikipedia fungerar ocksa aven om detaljfel forekommer

- Formella vapenhandbocker tillgangliga for gratis nedladdning, tex fran US army. Aven "http://www.quarterbore.com/library/pdfindex.html" har nagra.

- www.tank-net.org (ifall du har nagra fragor och vill ha professionella asikter)

EchonCique

Hero
Synpunkter

Jag har nu läst igenom hela senaste Fenix och har lite synpunkter på just PW.

1) Det ser snyggt ut. Bra layout, och design. Lättläst. Vänligt för ögat och inspirerande.

2) Jag får inte ihop namnet, frambilden och fokus på vapen. Hade nog tjänat mer på att fokusera på en stil, istället för den splittrade som du gjorde.

3) Varför sådant fokus på ett fåtal specifika vapen inom en sådan smal grupp när du dessutom får vissa faktafel inkluderade, när det är ett generellt spel?

Med de variationer som fanns kunde du lika gärna, eller kanske ännu hellre, kunnat göra en enkel tabell av stilen:

Litet vapen : +1/0 eller 0/+1
Medelstort vapen: +1/+1 eller +2/+1 eller +1/+2
Stort vapen: +2/+2 eller +1/+3 eller +3/+1

Då hade du täckt allt du tog upp med alla dina vapenlistor.

4) Det verkade lätt och enkelt, men fast i den 'traditionella' skolan. Personligen försöker jag komma så långt därifrån som möjligt, men det är ju en smaksak.

5) Jag skall försöka ta efter dig och få något dylikt projekt publicerat i Fenix. Så det var roligt läsa ditt verk där. :gremsmile:

Arfert

Facit
Re: Synpunkter

Jag ville ha en allmän "pojkboksstil"... med fokus på "äventyr"... därav att de flesta bilder är från just gamla pojkböcker... sen är det ju upp till betraktaren att säga om det är splittrat eller inte...

att det blev mycket vapen är ju för att det är populärt. Helt enkelt för att "vapen säljer!", speciellt bland nya spelare... sen var det ju inte SÅ många faktafel, nu när jag kollat upp det. Bara några korrfel.

Fast man kan ju köra med en tabell liknade dig... vill man det så har jag inga problem med det.

Spelet är väl halvtraditionellt snarare.. det som är närmast i min samling är nog "Over the Edge"... det är ju inte vanlig BRP.