Nekromanti Pyramiden...

Marukusu

Hero
...i Asharien vore det trevligt om man fick lite mer info om. Hur stor är den? Hur ända in i djefvulen ser den ut? Byggnadsmaterial? Vad har arkeologerna för tankar om den?

"Trappstegspyramiden" är den beskriven som, vilket får mig automatiskt att tänka på zikkuraterna i Mesopotamien.
Den var ju högmagisk också (tyvärr så har jag inte M&M här, så jag väljer att avstå från att framföra mina teorier angående det för tillfället).
Ja, pyramiden är i min hjärna minst sagt en fet jäkla huvudbry. jag håller in med mina tankar om den än så länge, jag vill höra vad ni andra tycker och tänker om den först.
Om någon har lite fakta/info om pyramiden så blir jag überglad och ni kommer alla till himlen osv, osv.

MVH
Marucusius Magnus Rex

DarkMystic

Swordsman
En trappstegspyramid är en sån som "Aztekerna" hade ett tag.(Ni vet Eldorado dudsen). Själv har jag alltid trott och hoppas att den är fylld med balsamerade kroppar av nån ras som levde många eoner sen.(maybe some undead too :gremelak:) Sedan finns inga ingånger men vem behöver färdiga ingånger man gör ju en egen såklart. Stället är också högmagiskt för Selenotropi som är väl månens grejor... Och i legender och hemligheter står det nåt om nån vargkvinna så kanske pyramiden är ett gammalt tempel åt några Volfens? Fast det är mycket tuffare med ett gammalt balsamerat grodfolk typ Slann i Warhammer fast odöda :gremsmile:...

/DarkMystic som gillar odöda balsamerade svävande magiska tjocka grodmän!

Marukusu

Hero
Ze Püramide á la Marukusu

"En trappstegspyramid är en sån som "Aztekerna" hade ett tag.(Ni vet Eldorado dudsen)."

Nja, klimatet är nog fel för en aztekisk pyramid. Det ser ju betydligt ballare ut om det står en gammal zikkurat där ute på den i övrigt öde Ashaslätten...
Dessutom så behöver inte en trappstegspyramid vara aztekisk. Djosers trappstegspyramid vid Sakkara i Egypten och de Mesopotamiska zikkuraterna som jag tjatar om hela tiden är även de trappstegspyramider.

"Sedan finns inga ingånger men vem behöver färdiga ingånger man gör ju en egen såklart. Stället är också högmagiskt för Selenotropi som är väl månens grejor... Och i legender och hemligheter står det nåt om nån vargkvinna så kanske pyramiden är ett gammalt tempel åt några Volfens?"

Ingångar finns det väl? Folk har ju gått in och ut ur den flera gånger genom historien och plundrat den på allt av värde (eeeeller?).
Faktum är att jag tror att pyramiden är en gammal helgedom från något bortglömt imperium för überlängesen där man dyrkade månens gudom. Jämför med zikkuraten i Ur i nuvarande Irak som byggdes åt månguden Nanna (Sin på akkadiska, om man är på det humöret).

Jag tänker mig alltså pyramiden som en stor tegelbyggnad med flera våningsplan, inte som någon aztekisk offerplats. Däremot så finns det ju vampyrer i djunglerna i väster, och de kan mycket väl ha några pseudoaztekiska ritualer under mörka nätter på stora pseudoaztekiska pyramidliknande tempel med pseudoaztekiska offerdolkar av obsidian som de på ett mycket pseudoaztekiskt sätt skär ut hjärtat på sina pseudoaztekiska offer och...

Ja, du förstår nog.

Vad beträffar vargkvinnan så kan det ju vara så att wulfen dras till pyramiden p.g.a. att månen som ständigt är full där ses som überhelig av dem. Jag betvivlar dock att några vargar skulle ha byggt pyramiden, den är nog byggd av en humanoid ras :gremgrin: (ett litet internt skämt inom min spelgrupp).

"Fast det är mycket tuffare med ett gammalt balsamerat grodfolk typ Slann i Warhammer fast odöda ..."

Ska det vara vandöda så ska det vara vampyrer, i undantagsfall lischer. Eons helmgastar är också ganska balla, men inget slår en äkta blodsugare.

MVH
Marukusu, som myyycket väl kan ha fel

DarkMystic

Swordsman
Ze Püramide á la DarkMystico

Nja, klimatet är nog fel för en aztekisk pyramid. Det ser ju betydligt ballare ut om det står en gammal zikkurat där ute på den i övrigt öde Ashaslätten... Fast den kanske är flera eoner gammal så då kanske det fanns regnskog här men jag fattar vad du menar.

Ingångar finns det väl? Folk har ju gått in och ut ur den flera gånger genom historien och plundrat den på allt av värde (eeeeller?). Det har plundrats hundra gånger det var bara jag som tog fel på pyramiden och den oändliga spiran eller vad den heter.

Jag tänker mig alltså pyramiden som en stor tegelbyggnad med flera våningsplan, inte som någon aztekisk offerplats. Däremot så finns det ju vampyrer i djunglerna i väster, och de kan mycket väl ha några pseudoaztekiska ritualer under mörka nätter på stora pseudoaztekiska pyramidliknande tempel med pseudoaztekiska offerdolkar av obsidian som de på ett mycket pseudoaztekiskt sätt skär ut hjärtat på sina pseudoaztekiska offer och... Vampyrer kan inte bo i Asharien tycker jag iallafall... Förresten fint ord det dära pseudoaztekiskamojset.

Vad beträffar vargkvinnan så kan det ju vara så att wulfen dras till pyramiden p.g.a. att månen som ständigt är full där ses som überhelig av dem. Jag betvivlar dock att några vargar skulle ha byggt pyramiden, den är nog byggd av en humanoid ras (ett litet internt skämt inom min spelgrupp). Nån gång för länge sedan fanns ett grodfolk(Warhammers Slann) som byggde ett måntempel och använde sig av totalt lurade wulfen som byggde templet för grodmännens gudar och sina egna gudar. Och det är helt korrekt att Wulfen är dumma i bollen!

Ska det vara vandöda så ska det vara vampyrer, i undantagsfall lischer. Eons helmgastar är också ganska balla, men inget slår en äkta blodsugare.
Odöda balsamerade svävande magiska tjocka grodmän äger allt!

/DarkMystic som ÄLSKAR odöda balsamerade svävande magiska tjocka grodmän!
Förresten kan någon förklara hur man fixar bilder på inläggen?

Marukusu

Hero
Pyramiiden (Lidingödialekt)

"Fast den kanske är flera eoner gammal så då kanske det fanns regnskog här men jag fattar vad du menar."

Om den hade varit så gammal så hade det varit en grushög, inte en pyramid som fanns i Asharien.

"Vampyrer kan inte bo i Asharien tycker jag iallafall..."

Klart att de kan det! Det finns inte mindre än tre i Camard...

"Förresten fint ord det dära pseudoaztekiskamojset."

Tack.

"Nån gång för länge sedan fanns ett grodfolk(Warhammers Slann) som byggde ett måntempel och använde sig av totalt lurade wulfen som byggde templet för grodmännens gudar och sina egna gudar."

Ja, du det måste ha varit bra längesen. Se mitt första svar.

"Odöda balsamerade svävande magiska tjocka grodmän äger allt! etc. etc. etc."

Nej.
Man skall också skilja på vampyrer och vampyrer. För att använda mig själv som exempel så tål jag inte solljus (jag kan inte sola iaf), jag har en helskum hörntand som gör att jag kan se lite gulligt vampyrisk ut samt så härstammar jag från en rysk adelsätt. Notera att tandfelet är ärftligt och att de flesta vampyrmyterna kommer från östeuropa, där bojarerna sög ut de arma små bönderna. Att jag till råga på allt tycker om blod behöver jag väl knappast nämna...

En liten avstickare från ämnet, men ändå.

MVH
Marukusu, er parasitiske skribent

DarkMystic

Swordsman
Differnt Men Differnt Thoughts

Om den hade varit så gammal så hade det varit en grushög, inte en pyramid som fanns i Asharien. Förklara drakar för mej. Förklara troll, tiraker, alver, dvärgar, magi, fysiska lagar, regler och vad är meningen med livet. Tänkte väl att du inte kan svara på det, samma sak pyramiden den bara finns och den kommer alltid finnas så känner jag.

Klart att de kan det! Det finns inte mindre än tre i Camard... Tänkte inte på städerna utan landsbyggden det är ju ganska folktomt och soligt...

Tack. Varsågod

Nej.
Man skall också skilja på vampyrer och vampyrer. För att använda mig själv som exempel så tål jag inte solljus (jag kan inte sola iaf), jag har en helskum hörntand som gör att jag kan se lite gulligt vampyrisk ut samt så härstammar jag från en rysk adelsätt. Notera att tandfelet är ärftligt och att de flesta vampyrmyterna kommer från östeuropa, där bojarerna sög ut de arma små bönderna. Att jag till råga på allt tycker om blod behöver jag väl knappast nämna...
Mysigt själv har jag också ganska spetsiga hörntänder och blir lätt solbränd fast jag tror inte att jag har rysk släkt för det utan jag har bara dem generna som har skapats av miljoner års evolution och har spridits till mej och många andra.

Jag har sagt det förut och säger det igen.

/DarkMystic ogillar wannabes

Marukusu

Hero
Smaken är som baken

"Förklara drakar för mej. Förklara troll, tiraker, alver, dvärgar, magi, fysiska lagar, regler och vad är meningen med livet. Tänkte väl att du inte kan svara på det, samma sak pyramiden den bara finns och den kommer alltid finnas så känner jag."

Du jämställer en gammal ruin med fenomen som drakar och magi?!

"Tänkte inte på städerna utan landsbyggden det är ju ganska folktomt och soligt..."

Det är ju inte särskilt soligt om nattet, och det bor folk ute på ashaslätten också...även om Commersium Lamia inte har så mycket att tjäna på där ute.

"Mysigt själv har jag också ganska spetsiga hörntänder och blir lätt solbränd fast jag tror inte att jag har rysk släkt för det utan jag har bara dem generna som har skapats av miljoner års evolution och har spridits till mej och många andra."

Kul för dig. Jag ville bara poängtera att vampyrmyterna kan ha fragment av sanning i sig, medens Slann bara, bara, bara, bara är ett billigt sätt för amerikanska kapitalister att tjäna pengar på...

"Odöda balsamerade svävande magiska tjocka grodmän äger allt! etc. etc. etc."

Nej, du lilla gosse. Inte när jag är SL (och alltså ofelbar! Mouahahahaha!).

"DarkMystic ogillar wannabes"

Jaha, och?

I övrigt så vill jag helst att en fortsatt diskussion skall handla om pyramiden. Övrigt tjafs kommer hädanefter att slängas i skärselden där det skall brinna och åter brinna tills den yttersta dagen kommer, ty då skall det brinna än mer!

MSÄHJSVH
Marukusu, definitivt ingen...wannabe...

DarkMystic

Swordsman
Strumpan passar foten

Du jämställer en gammal ruin med fenomen som drakar och magi?!

Om drakar kan flyga och alver leva för alltid så kan väl en sketen pyramid stå och se ful ut i all oändlighet...

Kul för dig. Jag ville bara poängtera att vampyrmyterna kan ha fragment av sanning i sig, medens Slann bara, bara, bara, bara är ett billigt sätt för amerikanska kapitalister att tjäna pengar på...

Vampyrer är häftiga i vampyrspel och brukar inte passa in i eon, fast Slann skulle kunna passa perfekt in som pyramidens skapare fast alla är ju odöda.

I övrigt så vill jag helst att en fortsatt diskussion skall handla om pyramiden. Övrigt tjafs kommer hädanefter att slängas i skärselden där det skall brinna och åter brinna tills den yttersta dagen kommer, ty då skall det brinna än mer!

Im burniiiing...

Till ämnet då om pyramiden har nåt med Selenotropi(måne)
så hur får man in vampyrer de brukar ju gilla världsmakt/blod/blod/blod/blod/sex och så kan de ha hobbys såklart. Men ett grodfolk skulle ju kunna skicka sina wulfenslavar att ta tillbaks alla reliker som Cirefalierna eller annat inavlat pack har tagit. Pyramiden måste vara fylld med fällor för annars är det ingen pyramid.

/DarkMystic som älskar sitt fantasfulla grodfolk

Marukusu

Hero
Handsken kastas hårt

"Om drakar kan flyga och alver leva för alltid så kan väl en sketen pyramid stå och se ful ut i all oändlighet..."

Vem har sagt att den stått där i flera eoner?! Zikkuraterna i Mesopotamien är typ 4000 år gamla och det är stooor skillnad på 4000 och 10000.

"Vampyrer är häftiga i vampyrspel och brukar inte passa in i eon, fast Slann skulle kunna passa perfekt in som pyramidens skapare fast alla är ju odöda."

*snyft* buhuuuu...
Du har ju inte lääääst vad jag har skriiiiviiiit, Godammit!

"Im burniiiing..."

Hell yes you are.

Till ämnet då om pyramiden har nåt med Selenotropi(måne) så hur får man in vampyrer de brukar ju gilla världsmakt/blod/blod/blod/blod/sex och så kan de ha hobbys såklart.

...och när skrev jag att vampyrer hade något med pyramiden att göra?!

"Men ett grodfolk skulle ju kunna skicka sina wulfenslavar att ta tillbaks alla reliker som Cirefalierna eller annat inavlat pack har tagit."

Face it: en groda är ingen intelligent varelse på samma sätt som en människa.
När i världshistorien började amfibier att bygga imperium, tillverka redskap och vapen etc. som vi människor har gjort i tusentals år. Tusentals år av nästan 5 miljarder år!
En groda har ju tamejfan inte ens tummar!!!

Och hur fan skulle Slann kunna sväva omkring utan att någon jäkel visste om att de fanns? Vad gjorde dem vandöda?
Och varför skulle wulfens lyssna på några fetlagda paddor?! Om de nu är så jäkla dumma så borde de känna sig hotade av grodjäkeln och anfalla den. Tänk dig själv hur en vargflock skulle reagera om du klev in på deras jaktmarker och började ge dem order...

"Pyramiden måste vara fylld med fällor för annars är det ingen pyramid."

Hur många pyramider i vär värld har haft fällor? Om nu pyramiden i Asharien är så gammal som flera eoner så borde ju fällorna bara vara stoft.

Snälla, svara inte på mina frågor. Jag ställde dem i förebyggande syfte, så att du skulle inse hur det låter...

MMMMVH
Marukusu, hatar allt vad Lizardmen heter

Pendragon

Swashbuckler
Re: Smaken är som baken

Slann bara, bara, bara, bara är ett billigt sätt för amerikanska kapitalister att tjäna pengar på...
Brittiska kapitalister faktiskt... och vad det gäller vampyrer så är de nog mest till för att amerkanska kaptialister tjänar pengar på dem... hollywood någon? White Wolf? Anne Rice?

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Handsken kastas hårt

När i världshistorien började amfibier att bygga imperium, tillverka redskap och vapen etc. som vi människor har gjort i tusentals år. Tusentals år av nästan 5 miljarder år!
I vår världshistoria, aldrig. Men det är inte relevant, eftersom det inte är vår värld vi diskuterar.

Däremot har det faktiskt i Mundana under en av tidigare Eoner då ödlefolken härskade. Om ödlor kan dominera världen borde fanimej grodor kunna bygga pyramider.

/Joel - sådeså

Marukusu

Hero

"Däremot har det faktiskt i Mundana under en av tidigare Eoner då ödlefolken härskade. Om ödlor kan dominera världen borde fanimej grodor kunna bygga pyramider."

Förvisso, men nu är det ju som så att jag inte går på idén om att Slann har byggt ashariens pyramid. Det är ungefär som att säga att Daak egentligen är Sigmar Heldenhammer. Mycket möjligt att några grodor har byggt pyramider för blasfemiskt längesen, men just pyramiden i Asharien har de inte byggt.

MVH
Marukusu, håller hårt om sina zikkurater.

Marukusu

Hero

"Brittiska kapitalister faktiskt..."

F'låt. Det är ju bara det att jag associerar kapitalism med USA...

"och vad det gäller vampyrer så är de nog mest till för att amerkanska kaptialister tjänar pengar på dem... hollywood någon? White Wolf? Anne Rice?"

Men jag har inte hört några gamla berättelser om vandöda Slann som flyger omkring och dödar folk med sin übermäktiga magi.
Vampyrlegenderna uppkom inte för att någon liten jäkel ville tjäna pengar på dem, vilket Slann har gjort. Slann är kapitalismens barn medens vampyrerna är dess sköka, stor skillnad faktiskt.

MVH
Marukusu, som inte hittar något om pyramiden här heller...

Hjalle

Swashbuckler

Om du nu inte kan acceptera annat än zikkurater så var det onödigt att starta tråden. Visst, du undrade hur stor den var osv. Men du kan säkert läsa hur stor en zikkurat var i nån fin bok. Du har också frågat vad den var gjord av, men det har du redan svarat på själv. Överhuvudtaget känns det faktiskt som om hela tråden ligger på urspårningsgränsen. Men den behöver inte spåra ut, och låtom oss hoppas att den inte gör det.

Vill du veta min åsikt så befolkas den av vulfen, vilka har den som någon slags helig boning.

MVH
Hjalle, tycker.

Marukusu

Hero

"Om du nu inte kan acceptera annat än zikkurater så var det onödigt att starta tråden."

Jag accepterar annat än zikkurater bara man har bra argument, men jag accepterar inte under några som helst omständigheter Slann-byggda pseudoaztektempel.

"Visst, du undrade hur stor den var osv. Men du kan säkert läsa hur stor en zikkurat var i nån fin bok."

Låt oss nu leka med tanken att pyramiden skulle vara något annat än zikkurat, vilket är mycket möjligt att den faktisk är. Det sätter in helt nytt ljus i situationen.

"Du har också frågat vad den var gjord av, men det har du redan svarat på själv."

Nej, jag har kommit med min teori om att den är gjord av tegel.
Vill ni såga mig så varsågoda, men gör det snabbt, smärtfritt och på ett snyggt sätt.

"Överhuvudtaget känns det faktiskt som om hela tråden ligger på urspårningsgränsen. Men den behöver inte spåra ut, och låtom oss hoppas att den inte gör det."

Ja, och vad har gjort att den hållt på att spåra ur tycker du?

"Vill du veta min åsikt så befolkas den av vulfen, vilka har den som någon slags helig boning."

Aye, jag har en liknande teori som jag framförde tidigare.

MVH
Marukusu, besvarar.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Och så blev alla vänner på slutet!

Ok, den håller inte på att spåra ut, där tog jag i. (Förlååååt). Men tonen på en del i tråden ligger lite på gränsen till respektlös. Jag överdrev något.

Jupp, låt oss leka med tanken. Men jag kan nog tycka att det faktiskt är en rätt så bra idé. Bra! :gremsmile:

Jag skulle nog kunna acceptera pseudaztekiska tempel (men kanske inte byggda av svävande odöda grodmän, vi är överens). Man kan säkert göra en kompromiss av alltihop - en zikkurat där det pågick (pågår?) hemska aztekiska människooffer av en hel massa trevliga vulfen. Ett tu tre alla blir nöjda (eller kanske inte...) - snipp snapp snut så var inlägget slut.

MVH
-Hjalle, besvarar oxå, men är lite feg.

DarkMystic

Swordsman
Och nu kommer expansionpack!

Jag skulle nog kunna acceptera pseudaztekiska tempel (men kanske inte byggda av svävande odöda grodmän, vi är överens).

Jag tänker f...ne mej göra ett äventyr fylld med odöda balsamerade svävande tjocka grodmän och lägga in det på Grattis äventyrdelen här på rollspel.nu. Fast känner jag Marukusu rätt blir väl svaret typ "jag tänker inte spela ditt ovampyriga äventyr".

/DarkMystic som menar allvar på det larviga sättet!

Pendragon

Swashbuckler

F'låt. Det är ju bara det att jag associerar kapitalism med USA...
Mjo, jag har fått intrycket av att du associerar rätt mycket med kapitalism och USA, eller snarare förutsätter automatiskt. Gör inte det är du snäll. Det börjar bli tröttsamt.

Men jag har inte hört några gamla berättelser om vandöda Slann som flyger omkring och dödar folk med sin übermäktiga magi.
Vampyrlegenderna uppkom inte för att någon liten jäkel ville tjäna pengar på dem, vilket Slann har gjort. Slann är kapitalismens barn medens vampyrerna är dess sköka, stor skillnad faktiskt.
Det där accepterar när jag ser en autentisk vampyrmyt som stämmer överens med Bram Stokers påhitt, som är den klassiska vampyr vi känner till idag, plus/minus några detaljer.

/Joel

Hjalle

Swashbuckler
Re: Och nu kommer expansionpack!

Gärna för mig. Vem vet - kanske det blir jättetoppen.

-Hjalle, tveksam dock... :gremsmirk:

Marukusu

Hero
Bayushki bayu, Pendragon!

Inte för att någonting av detta har med pyramiden att göra, men...

"Det börjar bli tröttsamt."

Det börjar den här diskussionen också bli. Den skall handla om pyramiden. Ingen tvingar dig heller att läsa mina inlägg och sen så är sömn bara bra för hälsan :gremwink:.

"Det där accepterar när jag ser en autentisk vampyrmyt som stämmer överens med Bram Stokers påhitt, som är den klassiska vampyr vi känner till idag, plus/minus några detaljer."

Vart tror du Stoker fick sin inspiration ifrån? Han hittade ju inte på vampyrer ur tomma luften.
Nay, han tog gamla östeuropeiska berättelser om vampyrer och den hemske Vlad Tepes (*oooooh!*) och modifierade sedan dem så att de skulle passa kapi... f'låt societeten i väst.
I vilket fall så uppkom vampyrmyten inte genom att man ville tjäna pengar på den, som sagt, även om folk har gjort det genom åren.

Dessutom så ändrar det här inte min inställning till vare sig Slann eller vampyrer.

Nä nu får det tamejfanimej räcka! Pyramiden är ämnet, inget annat!

MVH
Marukusu, fokuserar nu på pyramiden...