FIRE
Här nedan presenterar jag en uppdelning av effekten "Eld" till 3 separata effekter. En för att skapa den lugna lågan att substituera facklan eller lägerelden. En den offensiva delen där man är helt ute efter att skada motståndaren. En där man vill tända eld på nått utan att gå omvägen genom att skapa en egen eld och hoppas att den antänder det man är ute efter.
Låga
Pyrotropi: 2, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
* Effekten kan inte göras permanent.
"Skapar en eldslåga som är het nog att tända eld på de flesta brännbara material. Eldens som skapas ger Ob1T6 poäng Trauma och Ob1T6 poäng Smärta och har ett antändningsvärde på 4." -M&M, sid.113
Helt enkelt där magikern nuddar med pekfingret skapas en eldslåga. Elden slutar inte brinna av sig självt fören magin som upprätthåller den slutar verka. Den går dock att släcka som vilken annan eld som helst. Elden kan inte placeras(limmas/klistras) på något levande, varken träd eller människa. En död gen går dock bra.
Om elden är på ett vapen så ger den bara halv skada per vapenträff. (Om inte vapnet fastnar eller liknande). Skadan tillkommer i slutet av rundan, eller efter att alla i alla fall har haft chansen att flytta sig ur elden under rundan som man utsätts för elden.
Eld
Pyrotropi: 2+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*
* Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent.
Ett utbrott av eld skapar ett inferno på platsen som försvinner lika plötsligt som det kom. Alla inom området tar Ob1T6 Trauma och Ob1T6 smärta. Elden har ett antändningsvärde på 4. För varje filament man förstärker effekten med så ökar trauma skadan med Ob1T6 och antändningsvärdet med 2.
Måste kombineras med minst en ökning av areaeffekt.
Det finns igentligen två varianter av denna, en som påverkar alla inom en cirkulär radie från den punkt besvärjelsen vävs, och en som går koniskt utifrån magikern och påverkar alla som konen träffar framtill sitt maxavstånd. Vilken variant bestäms vid formaliseringen om man inte är improvisatör då kan man göra som man känner för.
Gnista
Pyrotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*
* Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent.
Något som har förmågan att fatta eld måste slå ett slag mot ett antändningsvärde motsvarande 4 per filament som används till denna effekt.
Håller med i det CJS skrev iochmed att 'Eld' funkar för det mesta, då pyrotropin är "eld" men dom där 3 effekterna känns så lite. Plus att pyro är svårt att alstra i normala situationer. Du behöver liksom eld för att skapa mer eld...
Jag har en husregel som säger att eld är lättare att alstra om du har en stor eld. En tärning lättare vid lägereldsstorlek, och två nivåer lättare när du har ett ordentligt bål. Det räcker att du är inom magiförnimmelse antal meter för att kunna alstra från elden.
Regeltekniskt finns den där för att ge folk en anledning att ha pyrotropi som huvudaspekt. Den där alstringförenklingen har ju också en ganska så intressant bieffekt då det får ju pyromantiker att te sig en smula pyromaniska
Magiteoretiskt så tänker jag så här. När väl pyrotropi manifesterar sig (genom en låga eller liknande) då är det mycket pyrotropi som genomsyrar den platsen. Det är mycket högre flödestäthet där helt enkelt och av samma anledning som att högmagiska platser gör det enklare att alstra gör detta det också.