DoD Q: Dubblar Kritisk träff även Tjuvhuggs extra tärning?

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
171
Location
Göteborg
Kritisk Träff, sidan 45: "Slå dubbla antalet tärningar för vapnets skada, före skadebonus och andra bonusar."

Tjuvhugg använder uttrycket "antalet tärningar för skadan ökar med ett".
Betyder det att att denna ökning av tärningar räknas in före dubblingen av en kritisk träff?

Finns det en huvudregel för Kritiska Träffar där ALL annan skadeökning, oavsett ordval, än vapnets grundtärningar så som det står i utrustningslistorna läggs till efter dubblingen?

Kraftnäve dubblas?
 
Last edited:

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
345
Jag skulle tolka det som att den kritiska träffen dubblar vapenskadan... men inte andra bonusar. Tjuvhugg är en annan bonus, likaså kraftslag.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
171
Location
Göteborg
Så om jag sammanfattar det såhär, är vi överens då?
A melee critical hit can ONLY double the base damage dice listed for the weapon in the Gear list.
Everything else that adds, increases or does extra damage in some form is considered other bonus damage and added after the doubling.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,361
Så om jag förstått allt korrekt:
Ada smyger med en dolk och gör en smygattack/tjuvhugg, samt lyckas få drakslag på attacken.
  1. Dolk T8 skada
  2. Kritisk träff dubblar till 2T8
  3. Smyg/tjuvhugg ökar tärning med en, till 3T8
  4. Lägg till eventuell skadebonus och Lönnmördare
 
Top