Nekromanti Qadosh över 18?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det är skillnad mellan Mundanas gudstro och vår

Reglerna för Qadosh i EON är å ena sidan bra, men å andra sidan verkar de vara religiöst okunniga. Att man skulle förlora Qadosh varje gång man lyckas med en Gudomlig Intervention är i mitt tycke helt absurt.
Låt oss för det första komma till insikt att Mundana och vår värld inte är den samma och således inte har exakt samma förutsättningar.
I Mundana finns det exempelvis någonting som kallas för Balansens lag (det finns det iofs de som hävdar att det finns i vår värld också men desto fler hävdar att det inte finns) och som innebär att allting har ett pris. Vill gudarna utföra under så måste de bränna lite teotropiska filament (som de förmodligen har ett begränsat antal av då de ges genom tillbedjan), vill en magiker nyttja magi så måste han alstra filament och vill en helig person skapa under så tär det på hans helighet/Qadosh. Så va som är absurt i ditt tycke (efter en jämförelse med vår värld som sagt) är enligt de lagar som verkar i Mundana mycket naturligt och dessutom fullständigt logiskt.

Jesus hade sannolikt högre Qadosh i slutet av sin levnad än i början. Detta vore en omöjlighet efter att ha utfört så många mirakel. Detsamma gäller Moses, Muhammad, Buddah m. fl.
Eon gör inget anspråk på att veta hur saker o ting verkligen ligger/låg till vad gäller vår världs religiösa sanningar. Din nedlåtande ton till trots så verkar du inte ha insett detta. För övrigt är jag lite nyfiken på hur du tror dig kunna veta hur mycket Qadosh Jesus egentligen hade. Är du dessutom verkligen HELT säker på att Qadosh verkligen finns i våran värld överhuvudtaget (annat än som ett snarlikt hebreiskt ord som betyder "helig")? :gremtongue:

Hela konceptet att man förlorar Qodosh på att få gensvar hos Gud är ologiskt, obegåvat, obildat och ogenomtänkt.
Du förlorar inte Qadosh då du får gensvar hos en gud, det är ju då du ökar din Qadosh. Qadsohen minskas först då du i sin tur ber din gud om hjälp eller mirakel.
Alternativet hade varit att du hade kunnat be guden om hjälp hur många gånger som helst vilket onekligen skulle rubba spelbalansen rätt rejält.
Dessutom tror jag knappast att en person som Jesus sprang och slösade guds kraft på det ena och det andra - snarare brukade han det nog endast när det var nödvändigt och helt i enighet med guds vilja (och uppenbarligen endast för att hjälpa andra).
För övrigt är det inte alls säkert att man förlorar Qadosh bara för att man önskar en gudomlig intervention - det beror ju helt på hur man tolkar svårigheten för det hela.
För att ta Moses som exempel när denne delade röda havet så kan man ju tolka det som att han gjorde det då "religionens intressen var allvarligt hotade" samt "att det låg i gudens natur och intresse" vilket innebar att svårigheten var endast Ob1T6. Vid perfekt reultat förlorar man ju som bekant ingen Qadosh och med endast Ob1T6 så är det ju typ 50% chans att han lyckas perfekt och således inte förlorar någon Qadosh. Skulle han misslyckas så skulle han ju ändå inte förlora särskilt mycket Qadosh.

Det ger en dålig smak i munnen och man märker tydligt de ateistiska undertonerna hos konstruktören av nämda regel. I en värld där Gudar FINNS är detta tankesätt osedvanligt obegåvat.
Ok, så i ett spel där gudar verkligen finns (vilket vi långt ifrån kan bevisa i vår värld, iallafall är folk fruktansvärt oense om saken) så påvisar konstruktörerna ateism? Låter högst paradoxalt tycker jag...

Gränsen för Apoteus borde gå vid 60 och gränsen borde vara lite högre för tempelriddare att bli Helgon mm. För vem tror verkligen att det funnits fler tempelriddare som varit helgon än andra troende eller präster. Kolla i "religioner", så får ni svaret på det. Ni kan även läsa bibelhistoria, det skulle verkligen inte skada Er.
Som det är nu så finns det ingen övre gräns för vad du max kan ha i Qadosh. Ditt förslag på maxtak förefaller mig lite lustigt för hur hade du tänkt att man skulle kunna höja sig i Qadosh med sina Ob3T6 när värdet har nått över exempelvis 30? Visserligen går det rent teoretiskt men sannolikheten är så rutten liten att du skulle få tillbringa hundratals slag bara för att öka ett eller ett par steg. Att studera sannolikhetslära och eons regler lite bättre vore kanske därför en bra idé för er?

Det borde inte heller finnas en gräns för hur mycket Qadosh kan öka på ett år. (Läs om Siddartha Guatama).
Om du vill ändra någon regel i eon så har du ju all möjlighet att göra så (se "Den enda regeln" på sidan 11 i grundboken). Om du önskar konstruktiva svar rekomenderar jag dig dock att inte ha en sådan nedlåtande ton i det du skriver och slutligen snälla, SNÄLLA gör inte misstaget att regelmässigt försöka jämföra vår värld med Mundana...
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Det är skillnad mellan Mundanas gudstro och vår

1. Då jag nämnde Jesus, Muhammad m fl., så var det menat som ett illustrerande EXEMPEL.

2. Jag tror mig inte veta hur mycket Qadosh Jesus eller någon annan hade eller har. Det jag menade (se detta som en liknelse, "Ljusets riddare") var att OM vår värld (Tellus) fungerade som Mundanas, torde Jesus ha haft högre Qadosh vid sin födsel än vid sin död. Hur skulle han kunnat höja sin Qadosh med mer än han sänkt den med alla sina Gudomliga Interventioner? Om du bortförklarar detta med att Jesus alltid bad om saker som stärkte den egna religionen, så svarar jag att det kryphålet kan de flesta kreativa spelare också använda sig av för det mesta de ber sin Gud att göra ett gudomligt ingripande för.

3. Då jag skrev "gensvar hos Gud" menade jag ett positivt svar / hjälp på en Bön om Gudomlig Intervention.

4. Att anse att en helig person förlorar Qadosh på att få positivt gensvar på en Gudomlig Intervention, anser jag bero på att spelkonstruktörerna i verkligheten är ateister. Du fick nog en del saker om bakfoten. Tvivlar du återigen på mig: pröva att fråga en präst i svenska kyrkan om han tror att Gud förlorade sitt förtroende för Jesus hälften av gångerna, (eftersom du talar om SVG på ob1T6) då han bad om ett mirakel som Gud beviljade. Jag sätter 50 kr på att han svarar: "Nej, tvärtom". Således är inget med detta paradoxalt, bara en fråga om olika livsåskådning.

Ditt matematiska dilemma med Qadosh-ökning beror på att du inte är medveten om hur jag gör i min kampanj, eftersom jag inte haft tanken på att berätta det. Nåväl, vi gör såhär: Om en rollperson gjort någon osedvanligt bra för sin Gud, kan SL höja förbättringsslaget för Qadosh med mer än vad ni föreslår i reglerna. Alla religiösa dåd behöver inte bedömas som likvärdiga av en Gud och jag finner det osannolikt att en Gud inte skulle göra en gradskillnad. Religiösa uppdrag o.dyl kan också ge fler ob-tärningar för ett slag mot Qadosh, vid försök till höjning.

5. Regeländringar gör jag ofta i min kampanj. Både på EONs regler och mina egna. Jag har ett par böcker med egna regler.

Jag ber om ursäkt för min nedlåtande ton.
Jag har inget emot EON (jag älskar faktiskt detta rollspel) och till skillnad från vad somliga kanske tror är jag inte heller starkt troende.

MVH
Stormästaren på rollspel,
han som nådigt uppfyller universum.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Det är skillnad mellan Mundanas gudstro och vår

1. Då jag nämnde Jesus, Muhammad m fl., så var det menat som ett illustrerande EXEMPEL.
Nåväl låt gå för detta - så länge du inte menar på att det måste fungera på samma vis i Mundana.

Jag tror mig inte veta hur mycket Qadosh Jesus eller någon annan hade eller har. Det jag menade (se detta som en liknelse, "Ljusets riddare") var att OM vår värld (Tellus) fungerade som Mundanas, torde Jesus ha haft högre Qadosh vid sin födsel än vid sin död. Hur skulle han kunnat höja sin Qadosh med mer än han sänkt den med alla sina Gudomliga Interventioner?
Ok jag ser problemet i din liknelse. För att lösa det hela får man ju förmodligen, vilket du redan verkar ha gjort, göra en liten regeländring.

pröva att fråga en präst i svenska kyrkan om han tror att Gud förlorade sitt förtroende för Jesus hälften av gångerna, (eftersom du talar om SVG på ob1T6) då han bad om ett mirakel som Gud beviljade. Jag sätter 50 kr på att han svarar: "Nej, tvärtom". Således är inget med detta paradoxalt, bara en fråga om olika livsåskådning.
Angående prästens svar så kan jag nog lungt hålla med dig om den saken. :gremtongue:
Vad gäller konstruktörernas motivation till att Qadoshsystemet fungerar som det gör, så är det nog snarare så att det beror på deras uppfattning om spelbalansen snarare än av trosmässiga skäl. Att det trots allt uppenbarligen finns gudar i Mundana tycker jag likväl talar för att de nog inte har en helt ateistisk läggning (även om gudstron i Mundana kanske inte är helt identisk med vår världs). Betänk att de ju faktiskt inte hade behövt besvara frågan huruvida gudar finns eller inte, nog hade detta varít en mer ateistisk vinklad förklaringsmodell!? Som det är nu så har man ju faktiskt mer eller mindre fastslagit att det FINNS gudar i Mundana.
Nåväl, låt oss sätt punkt för diskussionen huruvida spelkonstruktörerna är ateister eller ej, det blir ju mest spekulation som sagt och det erbjuder egentligen inga svar på de frågor om Qadosh som var din poäng att problematisera.

Ditt matematiska dilemma med Qadosh-ökning beror på att du inte är medveten om hur jag gör i min kampanj, eftersom jag inte haft tanken på att berätta det. Nåväl, vi gör såhär: Om en rollperson gjort någon osedvanligt bra för sin Gud, kan SL höja förbättringsslaget för Qadosh med mer än vad ni föreslår i reglerna. Alla religiösa dåd behöver inte bedömas som likvärdiga av en Gud och jag finner det osannolikt att en Gud inte skulle göra en gradskillnad. Religiösa uppdrag o.dyl kan också ge fler ob-tärningar för ett slag mot Qadosh, vid försök till höjning.
Lite svårt att veta vilka inofficiella husregler andra har som sagt... :gremgrin: Men om eran regelvariant funkar bra för er del så ser jag inga hinder annat än att ni kan "go for it" så att säga!

Jag ber om ursäkt för min nedlåtande ton.
Jag har inget emot EON (jag älskar faktiskt detta rollspel) och till skillnad från vad somliga kanske tror är jag inte heller starkt troende.
Ursäkten godtages, speciellt då du i och med detta inlägg visat prov på en portion av ödmjukhet också! :gremsmile: Dock så var det inte min mening att döma er för er ton (detta forum är ju fritt som sagt och folk får använda vilken ton de behagar - så länge de genom att göra så inte bryter mot sajtens regler genom personangrepp och dyliknande). Jag betonade bara det självklara faktumet att en trevligare ton nog också har att vänta sig mer konstruktiva och trevligare svar.
Vad gäller er religiösa läggning så får jag faktiskt erkänna att jag efter att ha läst ditt första inlägg tänkte "Aha, en sådan där starkt troende" men i och med ditt andra inlägg så insåg jag att jag uppenbarligen hade fel. Ber därför om ursäkt om eventuella fördomar färgat mitt svar (jag tycker iofs absolut inte är något fel med sådana som har en stark tro men det kan vara nog så beklämmande om de bråkar med en om saken och måste få en att tro likadant).


Ljusetsriddare - som är rätt trött på personer som försöker omvända honom till deras livsåskådning efter att ha terroriserats av ständigt återkommande Jehovas vittnen vid dörren...
 
Top