Nekromanti Qadosh förlust.

wallahad

Swordsman
Då tidigare diskusion verkade ta ett litet liv av sig själv...

Qadosh förlust är ju något som varje magiker med någon form av självbevarelsedrift försöker undvika.

Nu har det uppenbarats ytterligare ett av Eons missar.

Dels: En grund läggande tanke om att ALLA former av okontrolerad disipation kan leda till Qadosh förlust.

På andra sidan: Att det är Aspekt beskrivningen som säger vilka aspekter som kan orsaka Qadosh förlust.

Det som talar för den första är att; Det är uppenbarligen en grund regel. (Mins nu inte sida som SL i föregående tråd åberopade)

Det som talar för den andra är: Det faktum att Aspekt beskrivningarna ska vara de fina skilnaderna och nyanserna i aspekterna. Varför skulle då annars vissa aspekter ha med kommentarer ang Qadosh förlust?

Själv är jag lite partisk och röstar för den senare tolkningen.

Evil Peter

Hero
Jag säger helt klart att det är det första alternativet som stämmer. Det sägs tydligt i kapitlet om dissipation att all okontrollerad dissipation skapar risken för Qadosh-förlust och att det som står beskrivet för varje aspekt är de extra nackdelarna.

Det är nog bara slarv som gjort att det står "förutom eventuell Qadosh-förlust" på vissa och inte på andra.

Det jag anser styrka detta är att det som ska begränsa användandet av magi i Eon är de risker man tar i form av negativa effekter när man fumlar osv. Att bara bli lite förvirrad i några rundor, som den aspektspecifika nackelen för Ataxatropi är, är knappast nog för att begränsa användandet av sådan magi annat än i strid. Stridsmagi bör enligt mig vara en mycket liten del av magianvändandet också.

Rakhori_UBBT

Veteran
Jag lutar också åt antagandet att alla aspekter kan orsaka en Q förlust vid okontrollerad diss. Men jag hade faktiskt gärna veta med säkerhet hur det är! Det är ju en rätt viktig detalj, speciellt med tanke på vilka viktiga funktioner ataxatropi har.

Regmolar

Swashbuckler
1. För mig är det självklart, både ur balans- och rimlighetssynpunkt, att all dissipation kan ge upphov till qadoshförlust.

2. Neogames har väl dels en frågemailadress på hemsidan och dels ett antal skribenter samt en VD på forumet som man kan PM:a eller maila om man nu har en så pass viktig fråga.........

k7e9

Hero
Jag tror alla aspekter kan medföra Quadoshförlust, så har jag alltid tolkat det, och så kommer jag nog alltid tolka det.. :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Det står väl i reglerna att Alla aspekter ger q förlust vidd okontrolerad diss.
om inte annat borde det vara underförstått

DesertRain

Hero
I reglerna står det så, så på de aspekter som det inte står på är det underförstått.

Jake Steele

Warrior
Avgörande citat från Eon2

"Då filament dissiperar okontrollerat måste magikern slå ett svårighetesslag mot PSY för att inte förlora en poäng Qadosh
...
utöver eventuell förlust av Qadosh så ger okontrollerad dissipation alltid upphov till bieffekter som är specifika för de olika aspekterna. Vilka dessa speciaqleffekter är beskrivs i beskrivningen av den aktuella aspekten
"

- sid. 241 Eon2 under "Okontrollerad dissipation"

Kan inte bli klarare än så.

A.