Evil Peter
Hero
Jag ser fortfarande inte hur det är krångligare att säga "guden kommer inte ge hur mycket qadosh som helst" än att faktiskt behålla en trasig regel. Att guden skulle bestraffa någon som försöker vara honom till lags, även om guden inte tycker han lyckas, känns helt enkelt inte trovärdigt för mig såvida guden inte är känd för att vara extremt nyckfull och gärna gör illa sina tillbedjare. Detta pga att det inte finns någon som helst rimlig förklaring att missbruket av ceremonin kan förklaras som någon form av fusk i spelvärlden (ingen karaktär känner ju till någon exakt effekt av något så abstrakt som qadosh) då jag aldrig hört någon religion prata illa om att be för mycket eller liknande, det sägs på sin höjd vara onödigt.
Ja, oftast försöker ju spelare inte utnyttja sådant som känns konstigt men om man ändå bemödar sig att diskutera något ser jag inte varför man inte ska reparera den logiska luckan i reglerna, speciellt när det är så enkelt som i det här fallet. Det löser ju både regelfrågan och tar bort all möjlighet till beteende som man vill bestraffa.
Ja, oftast försöker ju spelare inte utnyttja sådant som känns konstigt men om man ändå bemödar sig att diskutera något ser jag inte varför man inte ska reparera den logiska luckan i reglerna, speciellt när det är så enkelt som i det här fallet. Det löser ju både regelfrågan och tar bort all möjlighet till beteende som man vill bestraffa.