Nekromanti Qadosh och polyteism

Evil Peter

Hero
Jag ser fortfarande inte hur det är krångligare att säga "guden kommer inte ge hur mycket qadosh som helst" än att faktiskt behålla en trasig regel. Att guden skulle bestraffa någon som försöker vara honom till lags, även om guden inte tycker han lyckas, känns helt enkelt inte trovärdigt för mig såvida guden inte är känd för att vara extremt nyckfull och gärna gör illa sina tillbedjare. Detta pga att det inte finns någon som helst rimlig förklaring att missbruket av ceremonin kan förklaras som någon form av fusk i spelvärlden (ingen karaktär känner ju till någon exakt effekt av något så abstrakt som qadosh) då jag aldrig hört någon religion prata illa om att be för mycket eller liknande, det sägs på sin höjd vara onödigt.

Ja, oftast försöker ju spelare inte utnyttja sådant som känns konstigt men om man ändå bemödar sig att diskutera något ser jag inte varför man inte ska reparera den logiska luckan i reglerna, speciellt när det är så enkelt som i det här fallet. Det löser ju både regelfrågan och tar bort all möjlighet till beteende som man vill bestraffa. :gremsmile:

k7e9

Hero
Lite längre svar nu, hemma från jobbet (at last)...

Gudar och Quadosh är ju tyvärr allt för luddigt beskrivna och definierade... I Religionermodulen radar dom ju bara upp religionerna som existerar, i grundboken finns inte mycke... Men såhär ser jag det...

Guden får kraft i form Psykotropi när folk tillber denne. Detta ger guden dess makt... När man alstrar Teotropi för att ge till en troende som begär detta så tar man en bit från denna kraft, därmed från sin egen makt för att låta den troende utföra den ceremoni som den önskar...
Detta gör guden för att den vet att i förlängningen så tjänar den på att få nya troende, och behålla de som redan finns... Som en slags investering... Jag ger en bit av min makt för att få mer i framtiden...

Att slösa på gudens kraft/makt i onödan tycker jag borde vara lite tabu... Då kan man ta in reglerna för att bryta mot ett tabu och sänka ceremoniledarens Quadosh med Ob3T6...

Jag ser inte masshöjning av Quadosh som något man gör för att vara en gud till lags, det känns som ett överdrivet slöseri på gudens kraft...

Jag (om jag varit gud) skulle tycka bättre om att någon välsignade 20 personer så att de fick +1 i Quadosh och några började dyrka mig, alternativt dyrka mig mer hängivet... Än om en enda blir höjd till 20 i Quadosh, visserligen en säker och hängiven dyrkare. Men bara ett överdrivet slöseri på mina krafter...
Jag hade bett prästen sluta efter en 3-4 Quadosh, hade han/hon inte gjort detta så hade jag betraktat det som ett brott mot mitt ord (som bör vara lag för de troende)... Och därmed behandlat det som ett brott mot ett tabu (-Ob3T6 Quadosh för prästen)...

Ja, oftast försöker ju spelare inte utnyttja sådant som känns konstigt men om man ändå bemödar sig att diskutera något ser jag inte varför man inte ska reparera den logiska luckan i reglerna, speciellt när det är så enkelt som i det här fallet.
För att jag inte ser det som en ren lucka i reglerna... Visst kan man se det så, men man kan också se det som en möjlighet att göra gudar till något annat än ett stort batteri av Teotropi, som laddas av Psykotropi, men inte har någon makt över vad som görs med kraften i batteriet...

För jag ser gudar som levande väsen som förstår att den som fått 10 Quadosh på en dag inte är värd det... Visst, det går att göra. Men för det behöver jag inte tycka det är rätt...