Nekromanti Quadosh, magi och religion...

k7e9

Hero
Vad det gällde kommentaren om att jag inte hade någon karaktär så var det för att det kändes som om du trodde att jag hade en karaktär och ville göra den så bra som möjligt i äkta koboldig D&D anda (urk, D&D...)

Vad det gäller uppdelningen av skalor, så är det ju självklart upp till varje spelgrupp... Jag tycker det känns mer rätt att ha det uppdelat, vilket nästan är sämre för magiker då de inte blir skyddade mot borttoning eller verklighetsabnorma förändringar...
Även om det är "sämre" så tycker faktist magikern i min grupp att det skulle vara roligare att inte förlora kontakt med sina gudar hela tiden..

Vi har heller inga problem med att folk använder systemets små "buggar" i gruppen... Ingen gör det... Uppdelningen är endast en tanke vi fick efter att en spelare förlorat kontakten med sina gudar för 3:e gången på ½ år på grund av magifummel...

Säga vad man vill om sannorlikheter, men de flesta fummel gjordes med besvärjelser som använde 2-3 filament, magikern i fråga hade vid de olika fummeltillfällena mellan 17 och 19 i alstra, runt 17 i transformering och 18 i besvärjelsekonst... Man kan alltid ha otur, och vår stackars magiker e bra på't...

Sedan, vad det gäller att alla kan bli magiker... Jo, alla kan ju skaffa färdigheterna men bara magiker får magnituder i besvärjelser... Jo, det är ju alltid upp till SL hur lätt det är att bli magiker...

Men, hinner inte skriva mer... Vissa stycken blev ofullständiga, men jag måste jobba vidare... Jobb jobb jobb... Men snart e de helg... Sova sova sova!! :gremlaugh:

Ha de gött!!

Regmolar

Swashbuckler
Vad det gällde kommentaren om att jag inte hade någon karaktär så var det för att det kändes som om du trodde att jag hade en karaktär och ville göra den så bra som möjligt i äkta koboldig D&D anda (urk, D&D...)
Ojdå, verkligen inte min mening... i så fall ber jag om ursäkt.

Vad det gäller uppdelningen av skalor, så är det ju självklart upp till varje spelgrupp... Jag tycker det känns mer rätt att ha det uppdelat, vilket nästan är sämre för magiker då de inte blir skyddade mot borttoning eller verklighetsabnorma förändringar...
Även om det är "sämre" så tycker faktist magikern i min grupp att det skulle vara roligare att inte förlora kontakt med sina gudar hela tiden..

Vi har heller inga problem med att folk använder systemets små "buggar" i gruppen... Ingen gör det... Uppdelningen är endast en tanke vi fick efter att en spelare förlorat kontakten med sina gudar för 3:e gången på ½ år på grund av magifummel...

Säga vad man vill om sannorlikheter, men de flesta fummel gjordes med besvärjelser som använde 2-3 filament, magikern i fråga hade vid de olika fummeltillfällena mellan 17 och 19 i alstra, runt 17 i transformering och 18 i besvärjelsekonst... Man kan alltid ha otur, och vår stackars magiker e bra på't...
Jag måste säga att jag faktiskt inte riktigt ser problemet; direktkommunikation med guden är väl bara något som präster upplever, varför den genomsnittliga människan inte torde märka av problemen med 0 i qadosh alls (jag menar, det där med att man verkar ett år yngre går nog lätt in i marginalen).

Måste även försvara mig och min grupp med att vi var nybörjare på Eon då (och inte så erfarna över huvud taget), saknade fullständigt riktigt erfarna spelare, och som sagt har en hel del rötter i RPG-datorspel, där koboldandet normalt är en naturlig del av spelandet (jag menar, de går ju som regel ut på att kunna slakta saker genom att vara bäst, eller hur?) Vi är mycket mindre småkoboldiga nu.

Och om han har otur, tja, då är det väl inte så mycket man kan göra åt saken egentligen? Jäkla sannolikhet... :gremsmile:

Sedan, vad det gäller att alla kan bli magiker... Jo, alla kan ju skaffa färdigheterna men bara magiker får magnituder i besvärjelser... Jo, det är ju alltid upp till SL hur lätt det är att bli magiker...
Just det, precis min åsikt :gremsmile:

Ja, jobb är ju säkert trevligt... själv är jag ledig idag :gremwink: Ha de gött du me!

Evil Peter

Hero
a, det här är onaturligt... på ett forum ska man bråka!
Precis! :gremtongue:

Som sagt: du har Consaberboken, du förtäljer
Jag märkte att jag kom ihåg helt fel. Primoden av Calina har ingenting emot magi, hans åsikt som skilde sig från den normala var att han vill att den Gamla Tron för evigt ska förvisas från riket. Man får anta att det är han som påverkat kungen att inte svära trohet till draken, även om kungen verkar intelligent och diplomatisk nog att inte förarga Tokon mycket mer än så, men vem vet. Det finns iaf alltså möjlighet för ett magikerhelgon. :gremgrin:

Och ja, vi måste verkligen hitta ett nytt ämne eller flytta till en annan tråd (undrar hur OT vi egentligen är?). Det här är ju bara kallprat, via forum!
Men kallprat med mycket substans då det varit en naturlig utveckling av samtalsämnen. Det känns bra att kunna diskutera Eon då jag behöver bygga upp den allmäna Eon-känslan för att slutföra mitt skrivande på Skaldens Färd.

k7e9

Hero
Ojdå, verkligen inte min mening... i så fall ber jag om ursäkt.
Äh, det e lugnt... Jag ville bara vara säker på att du (eller någon annan) inte fick för sig sådanna hemskheter! :gremwink:

direktkommunikation med guden är väl bara något som präster upplever,...
Mjo, man slår ju ett slag för att se om man får sig gudomlig beröring varje gång man höjer Quadosh... Det kan ju faktist folk med låg Quadosh (säg runt 5) lyckas med med lite tur...

Sedan tror jag att man känner skillnad på 0 eller positiv Quadosh, det betyder ju inte att man kan "snacka" med gudarna eller så... Men man känner att de finns där och är med en, man känner sig som en del av något större...

Jag vill bara jämföra med de i vår värld som tror starkt på t.ex. kristendommen... De känner att de aldrig är ensamma och att Gud är med dem...
I Mundana är gudarna "mer verkliga" eftersom de manifesterar sina krafter i världen genom sina präster på ett helt annat sätt, som t.ex. frammana en helionett... Man har lixom mer bevis och det känns som om gudarna blandar sig i mer...

Eftersom jag och vår grupp uppfattar låg Quadosh på ett annat sätt än ni i er grupp så är det antagligen därför vi ser olika på hur vi vill att det ska fungera... :gremwink:

Så jag känner att någon som är troende får ut ganska mycket av att ha en positiv Quados, åldras 1 år senare som du säger är däremot i princip omärkligt...

Vad det gäller jobb e jag vaken nu, och det e mest gött o va hemma igen... :gremwink: *hehe* Och att det e helg... Dessutom e de skönt att jag slipper övertidsjobbet imorron (har jobbat i princip alla lördagar sedan slutet av Augusti, utom 2, detta blir den 3e lördagen utan jobb...)

Evil Peter

Hero
Detta fångade mitt öga då det innebär att det kan finnas någon regel jag inte känner till. Från min kunskapsbas är det enda sättet att återhämta sig från negativ qadosh att ha ett års total avhållsamhet från magi per poäng man måste reparera. Man blir ju automatiskt exkommunicerad från religionen vid negativ qadosh så ceremonier fungerar ju inte.

Har jag missat något eller rör det sig om husregler? :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Jag märkte att jag kom ihåg helt fel. Primoden av Calina har ingenting emot magi, hans åsikt som skilde sig från den normala var att han vill att den Gamla Tron för evigt ska förvisas från riket. Man får anta att det är han som påverkat kungen att inte svära trohet till draken, även om kungen verkar intelligent och diplomatisk nog att inte förarga Tokon mycket mer än så, men vem vet. Det finns iaf alltså möjlighet för ett magikerhelgon.
Jaså, det är så det står till... allt är primodens fel! :gremsmile: Fast det vore ju som sagt outsägligt kul med ett magikerhelgon...

Men kallprat med mycket substans då det varit en naturlig utveckling av samtalsämnen. Det känns bra att kunna diskutera Eon då jag behöver bygga upp den allmäna Eon-känslan för att slutföra mitt skrivande på Skaldens Färd.
Jo, i och för sig... det mesta av det innehåller ju någon form av relevans... i förhållande till "riktigt" kallprat då :gremwink:. Trevligt att kunna vara till hjälp vad gäller känslan: det håller uppe min känsla också.

Är inte Skaldens Färd ett gratisäventyr?

Evil Peter

Hero
Jaså, det är så det står till... allt är primodens fel! Fast det vore ju som sagt outsägligt kul med ett magikerhelgon...
Ja, det känns iaf som en ganska trolig slutsats. Det är ju en hel del olika viljor som vill påverka kungen och i detta fall verkar ju primoden haft mer inflytande i ämnet än Verdurakh som man kan tänka inte håller med. Å andra sidan är den senare nog intelligent nog att få sin vilja igenom på mer indirekta vägar.

Ja, ett magikerhelgon är så pass intressant att jag nog seriöst ska fundera över om det är något att lägga in i kampanjen. Bara att ta upp ett nytt helgon lär ju vara stort men som sagt kan detta innebära extra mycket kul, även om rollpersonerna inte är några maktfaktorer.

Är inte Skaldens Färd ett gratisäventyr?
Jo, men ett ganska fritt äventyr också så det finns gott om utrymme för att bode vinkla det som man vill ha det samt lägga till en massa. En hel del i äventyret är bara förslag. Det var roligt att läsa igenom det så jag hoppas det blir lika bra när man spelleder. Det är ju lite speciellt.

Regmolar

Swashbuckler
Mjo, man slår ju ett slag för att se om man får sig gudomlig beröring varje gång man höjer Quadosh... Det kan ju faktist folk med låg Quadosh (säg runt 5) lyckas med med lite tur...
Ja, fast då är det enligt min mening lågt endast i förhållande till munkar och präster... en normal person har knappast mer än ett eller två, som jag sagt tidigare.

Sedan tror jag att man känner skillnad på 0 eller positiv Quadosh, det betyder ju inte att man kan "snacka" med gudarna eller så... Men man känner att de finns där och är med en, man känner sig som en del av något större...

Jag vill bara jämföra med de i vår värld som tror starkt på t.ex. kristendommen... De känner att de aldrig är ensamma och att Gud är med dem...
Ja, men om man är ateist eller agnostiker säger man nog att det snarare beror på en mental effekt, eventuellt stödd av en viss gen som främjar personens "andlighet" (och som kanske faktiskt finns, fascinerande nog, mina källor är inte hundraprocentigt säkera här (Illustrerad Vetenskap)), snarare än att personen har en hög qadosh... (i verkliga världen, då).

I Mundana är gudarna "mer verkliga" eftersom de manifesterar sina krafter i världen genom sina präster på ett helt annat sätt, som t.ex. frammana en helionett... Man har lixom mer bevis och det känns som om gudarna blandar sig i mer...
Ja, men hur det påverkar människan i allmänhet kan diskuteras i all oändlighet... i Robert Jordans The Wheel of Time leder detta t.ex. till att religion är praktiskt taget nonexistent, eftersom alla vet att skaparen finns och därför inte behöver ceremoni och struktur för att hålla samman tron. Jag har dock redan medgivet att antalet agnostiker och ateister i Mundana lär vara ganska få (Thalamur och Ehbron borträknat). Damn, jag klömde använda Ehbron och Kabalan som argument tidigare i tråden! Tusan också, de skulle ju ha stött mina argument mycket bättre! :gremsmile: Se gärna mitt resonemang kring bilden av det hela hos olika magiker, där de olika begreppen får lite nya, "mundaniserade", definitioner. Sen saknar ju alverna gudar de med...

Eftersom jag och vår grupp uppfattar låg Quadosh på ett annat sätt än ni i er grupp så är det antagligen därför vi ser olika på hur vi vill att det ska fungera...
Eh, min grupp uppfattar nog qadosh som ett regelbegrepp... det här är mina helt egna (och från andra debattörer tagna) idéer och reflektioner :gremwink:

Så jag känner att någon som är troende får ut ganska mycket av att ha en positiv Quados, åldras 1 år senare som du säger är däremot i princip omärkligt...
Det här är nog mycket en åsikts- och definitionsfråga, men jag står nog mer åt ljusetsriddares håll, som anser att den genomsnittlige religionsmedlemmen förmodligen har 0 i qadosh (även om jag mer lutar mot 1 eller möjligen 2).

Låter jobbigt med jobbet; är nog ganska glad att jag har åtminstone ett halvår kvar innan jag måste börja jobba :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Ja, ett magikerhelgon är så pass intressant att jag nog seriöst ska fundera över om det är något att lägga in i kampanjen. Bara att ta upp ett nytt helgon lär ju vara stort men som sagt kan detta innebära extra mycket kul, även om rollpersonerna inte är några maktfaktorer.
Ja, det lär ju påverka vart barn, kvinna och man i alla Daaktroende länder där man får höra om saken, och troligen många i de icke Daaktroende landen också... relationerna med Jargien lär ju sjunka till kallt krig (eftersom de knappast kan invadera), medan jag kan tänka mig revolter och upplopp i mer fundamentalistiska Daaktroende församlingar... faktiskt en hel äventyrsbakgrund, om man vill se det så :gremsmile:

Jo, men ett ganska fritt äventyr också så det finns gott om utrymme för att bode vinkla det som man vill ha det samt lägga till en massa. En hel del i äventyret är bara förslag. Det var roligt att läsa igenom det så jag hoppas det blir lika bra när man spelleder. Det är ju lite speciellt.
Nu har jag ju knappt kastat en blick på äventyrer, men det låter som något man kanske ska ta sig en titt på när det är dags att köra något nytt :gremsmile:

Evil Peter

Hero
Ja, det lär ju påverka vart barn, kvinna och man i alla Daaktroende länder där man får höra om saken, och troligen många i de icke Daaktroende landen också... relationerna med Jargien lär ju sjunka till kallt krig (eftersom de knappast kan invadera), medan jag kan tänka mig revolter och upplopp i mer fundamentalistiska Daaktroende församlingar... faktiskt en hel äventyrsbakgrund, om man vill se det så
Frågan är om det verkligen påverkar relationerna med Jargien så jättemycket, eller om det bara blir en massa debatt och hot men att det förblir ungefär som det varit? Den jargiska kyrkan anser ju redan att Consaber utför kätteri när de tillåter den Gamla Tron i landet, och personen som senast införde den Gamla Tron är ju helgonförklarad om jag inte minns fel.

Att det blir i längden spel för galleriet eller att det blir droppen som får bägaren att rinna över är väl båda acceptabla följder antar jag. :gremsmile:

Nu har jag ju knappt kastat en blick på äventyrer, men det låter som något man kanske ska ta sig en titt på när det är dags att köra något nytt
Ja, det är definitivt värt att läsa igenom för att se om man tycker det passar. Inte sämre att det utspelar sig just i Consaber och kan sägas ha viss anknytning till vissa saker vi pratat om. Jag gillar iaf äventyr som är lätta att anpassa och att min spelargrupp mycket väl kan komma att ha olika mål i äventyret är inte heller dumt. :gremsmile:

k7e9

Hero
½ år speltid skulle det handla om... Inte ½ år mundanatid... :gremwink: Tänkte inte på att vara tydlig nog där... *hehe*

k7e9

Hero
Ja, fast då är det enligt min mening lågt endast i förhållande till munkar och präster... en normal person har knappast mer än ett eller två, som jag sagt tidigare.
Det beror väl helt på hur mycket man håller sig religionens regler... Säg att man håller sig ifrån att bryta mot något som sänker din Quadosh, det bör inte vara omöjligt... Sedan invigningen i religionen 1 Quadosh, Giftemål 1 Quadosh...

Om man sedan gör det man ska under året, t.ex. går på alla högmässor, något som inte heller bör vara så svårt, säg t.ex. Den Samoriska läran, då räcker det att gå på högmässa ca 1 gång per månad... Vilket inte är så mycket, med tanke på att vissa går i den kristna kyrkan i princip varje söndag så är vad 4e söndag nog ganska enkelt...

Gör du det ettpar år så är du utan problem uppe i 4-5...
Är man rik och betalar ett rikligt tribut, så kan man ha ännu mer... Spenderar man dessutom en rejäl stund om dagen med att be, så är man nog över 5 på ettpar år...

Det där med be tycker jag personligen verkar jobbigt, eftersom man ska be i typ 1 timme... Men delar man upp det på morron och kväll, som Den samoriska läran, och verkligen vill så är det nog ganska lugnt...

Se bara på, muslimer (e de va?), som ber flera gånger om dagen... Att jag tycker 1 timme e så mycket (personligen då) e ju för att jag inte är van vid det... Å andra sidan hade jag kunnat dra bort en timme från datorn om dagen... Så hade det vart gjort... När religionen genomsyrar hela ditt land och din egen uppfattning är det nog inte så svårt att viga 1 timme av dina 16 vakna till bön...

Jag håller dock med om att 5 är ganska högt för din generella bonde, men kanske inte så ovanligt för en adlig som är troende och vill visa det genom tributer och dessutom har tid med bedjan och mässor...
Även om jag tror att det finns en del bönder i Mundana som inte heller missar en enda högmässa...

Som sagt, jag tror att religion är ganska mycket mer viktig för den generella personen i Mundana än i vår värld...

Detta förutsatte ju att man inte bryter mot saker och ting... Men när jag lite snabbt tittar på "att förlora quadosh" i regelboken så är det nog ganska enkelt att klara sig ifrån tycker jag nog... Speciellt om man är bofast (alltså inte äventyrar runt i världen som RP ofta gör) och bryr sig om religionen...

Eh, min grupp uppfattar nog qadosh som ett regelbegrepp... det här är mina helt egna (och från andra debattörer tagna) idéer och reflektioner
Vår grupps rollpersoner talar inte heller om "Quadosh", quadosh är ett mått på helighet och hur nära guden man står... Så det är vad de talar om istället... Heliga män och kvinnor, helgon, hjältar... Ja vad man nu vill kalla dom med mycket...

Det jag menar är att du/ni verkar tycka att man inte känner skillnad på 0 eller 1 i Quadosh, det tycker vi däremot att man bör göra...
Visst kan nog många religionsmedlemmar ha 0 i Quadosh, men det är inte heller dom som känner av sin guds närvaro. Som parallellen till kristna jag drog... De som har 1 känner av Guds närvaro, medans de som har 0 kanske tror, men inte känner det på samma sätt...