Nekromanti quadosh???

UnConnected

Veteran
Qadosh är ett mått på hur helig/ohelig du är. Ju större positivt värde man har desto närmare sin gud är man. Ett högre värde på Qadosh gör att du lever också.
Tex Magiker kan förarga gudar och få negativ qadosh och detta kan tillslut leda till att magikern "tonar bort".

Virocon

Swordsman
Who wants to live forever?

Är du riktigt troende så kan du även leva för evigt med detta, i alla fall slipper du dö av ålderdom.
För varje positiv poäng Quadosh så ser du ett år yngre ut än vad du egentligen är, och för varje negativ poäng Quadosh så ser du ett år äldre ut. Detta påverkar även åldringsslagen, vilket innebär att du kan vara hiskligt gammal och se ut som vilken ungdom som helst, förutsatt att du aldrig bryter mot vad din Gud har sagt. Brott mot Tabu och förpliktelser sänker ju Quadosh, liksom misslyckad magi i vissa fall.

Vidare så kan du bli halvgud eller vid din död rent av en gud med Quadosh och rykte av tillräckliga värden, se reglerna om apoteos i "Religioner - Gudarnas Kamp" på sidan 10. Observera att den är frivillig...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alla gudar hatar magiker ?...

ANM Nu är det som så det här är vad jag har snickrat ihop från forumet, och tänkt ut från dom pikarna som finns i Mystik och Magi. Detta innebär att den infon som jag nu presenterar är så där lagom officiell och/eller korrekt. Ta den med några nypor salt.
Så här har jag förstått saken.

Tex Magiker kan förarga gudar och få negativ qadosh och detta kan tillslut leda till att magikern "tonar bort".

Alla gudar tycker väl inte illa om magiker ?
Alltså så vitt jag har förstått det, så handlar Qadosh snarare om ett mått på ens existens så att säga.
En person med hög qadosh har en väldigt kraftfull och intensiv existens. Om gudarna diggar en och vad man gör för dom, så kan dom tänka sig att upphöja en, och skapa ett starkare band emellan personen och existensen (alltså högre qadosh).

En magiker däremot. Det är inte så att gudarna är förbannade på magiker (förutom möjligen Daak, även fast jag tror att den där anti-magi grejen bara är en efter konstruktion av paranoida kyrkomän. Annars borde han väl straffat Consaber för länge sen ?).
En magiker kan tappa qadosh när hon gör någonting dumt med magi. Typ exemplet är när filament dissiperar okontrollerat. Man kan säga att den okontrollerade genomströmningen av energi igenom magikerns kropp (själ?) gör att bandet mellan magikern och existensen skadas och förtunnas (qadosh sänks).

UnConnected

Veteran
Re: Alla gudar hatar magiker ?...

Helt korrekt i det du säger, men om man läser L&H så kan ju magi även sägas att vara att rucka på "lagarna" och detta kan ju "förarga gudarna" på så sätt att magikern blir mindre helig..

Men gudar har nog egentligen inte så mycket emot magi (eller bryr sig nog åtminstone inte så mycket om att människorna utnjyttjar magin). Därför kan ju Qadosh även sägas vara ett mått på människans existens. Och det är ju inte direkt omöjligt för en magiker att få positiv qadosh heller (förutom inom jargisk daak tro då) så alla magiker kan ju inte hatas av gudarna.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
vänlighet och grejer

Man tackar och bockar, buggar och packar.

Det där var den första vänliga kommentaren jag fått från dessa forum på väldigt länge.

Tack !/images/icons/smile.gif

Virocon

Swordsman
Beror på...

Det beror på huruvida guden uppskattar ditt offrande antagligen. Om du bara offrar något eller någon vilken som helst, och guden i enlighet med "Religioner- Gudarnas kamp" kräver eller uppskattar offer av något slag så kan du ju dra vissa fördelar av det tidsnog, men vänta dig inte några större resultat. Till och med en poäng Quadosh är svårt att få efter att rollpersonen skapats, och kräver typ ett år av trohet för att tilldelas. Reglerna finns i regelboken, som väl bör.

Observera att om ditt offer är ett hot mot religionens intressen så kan man ju tänka sig viss Quadoshhöjning i och med att guden säkert uppskattar dig mer om du hjälper honom i tillräckligt stor utsträckning. Vem vet, om du som Xinutroende dödar aboraten i Tibara så kanske Xinu blir lite lycklig/images/icons/devil.gif...

Virocon

Swordsman
(Skriv ner det)

Skriv ner komplimangen så du inte glömmer den/images/icons/wink.gif.

I vilket fall, borde inte gudarna kunna åtgärda denna existensupplösning om man nu är poppis hos dem? Magin och naturlagarna är ju trots allt bara medel för gudarna att intervenera och styra. Hela existensen utgår ifrån dem.

/Virocon, Fil. Kand. I ateism

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kritisk existensiellt fel av typen 7

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Skriv ner komplimangen så du inte glömmer den

<hr></blockquote>

Ska nog göra det /images/icons/wink.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I vilket fall, borde inte gudarna kunna åtgärda denna existensupplösning om man nu är poppis hos dem?

<hr></blockquote>

Jo då ser'ru.

Om du gör nånting snällt för en gud så höjer han/hon din Qadosh. Reglerna finns ju i religionskapitlet. Gör man schyrre saker för dom, så är kommer dom att digga dig, vilket leder till förhöjd Qadosh.
Däremot så är jag inte helt inne på religions reglerna. Får man bli upptagen i en ny religion om man har negativ Qadosh ?
Utifrån mitt ovanstående resonemang så borde det inte vara något problem, men man vet aldrig...
Eller snarere, jag vet aldrig /images/icons/grin.gif

The_shadow

Warrior

Jag vet inte bestämt. men jag har för mig att jag läste någonstans att drakarna finns på Mundana för att se till att människorna inte får för stor magisk makt (och på så sätt utmana gudarna). Jag tror det var i L&H. men jag är inte säkar. jag har för mig att det står där att en massa drakar brände ner en ö nånstans (tror att det var Cai). invånarna kanske hade för mycket makt?.

nå nu sitter jag och svamlar igen. kan ingen ta reda på om jag har rätt?/images/icons/dragon.gif

nej du Naug, du får inte upptas i en religion med ens ynka -1 i qadosh. Dämerot, håll dig helt från magi ett par år eller så (inga livsnödändliga saker sm tända eld eller laga mat eller så) så får du tillbaks din qadosh på 0. Sen sticker du till en kille som kan sina ceremonier så han kan 'Helga' dig, pop 1 i qadosh.
Sen är det bara att börja fjäska för Xinu och offra vackra jungfrur och dyl.

Fodde

Veteran
Eller så..

Jag tror det var i L&H. men jag är inte säkar. jag har för mig att det står där att en massa drakar brände ner en ö nånstans (tror att det var Cai). invånarna kanske hade för mycket makt?.

Eller så var drakarna bara sugna på lite grillparty../images/icons/dragon.gif

/images/icons/woof.gif

Nkari

Veteran
Re: Who wants to live forever?

Det går inte att få tillbaka quadosh om du har negativ quadosh.. då måste du avhålla dig från magi i ett år då får du tillbaka 1 quadosh.. dvs.. magi är INGET man tar lätt på.. faaan.. inge kul att åldras 5 år på 3 månader speltid.. :gremwink: