Nekromanti Quinta Essentiae Elementii

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mer ur jobbet som Pågår:

”Quintia Essentiae Elementii” (kökslatin för De Fem Elementens Essenser)
Författare: Segrit tem-Tiksit
Språk: Azuli
Vanlighet: Ovanlig (S16+)
Första publikationsår: 682 AS, i Demro.
Läsbarhet: Azuli/D + Filosofi 12

Segrit tem-Tiksit är mest känd för sin atomlära och verket De Rerum Naturae; han var visserligen en skicklig alkemist, men betraktas främst som den moderna, mekanurgiska fysikens och kemins anfader. Som sådan studeras han flitigt även av icke-mekanurger. Ovanstående bok är egentligen inte en bok i ordets rätta bemärkelse; det är Segrits journal från sitt laboratorium, under de sex år som gick ifrån att han publicerade De Rerum tills att han dog av kvicksilverförgiftning. Till detta förekommer en kommentar gjord av hans son, den minst lika skicklige alkemisten men betydligt mer mediokre läraren och logikern Pokvat tem-Segrit (jo, han var döpt efter den Pokvat). Verket tar vanligen upp sex böcker av ”pocketstorlek”, men finns i vissa utgåvor som en enda, enorm lunta. Det trycktes första gången 682, närmare hundra år efter att den skrevs.

Det är vida berömt såsom varande halvt oläsligt, samtidigt som man lämnar det med en djup känsla av att det finns något här. Pokvat försökte realisera de processer hans fader bara experimenterade med i sitt laboratorium, och redogör närmare för teorin bakom liksom hur han slutligen gjorde i sitt Addendum, men han var en usel författare och är minst lika svårläst som hans fars blandning av laboratorierapporter, filosofiskt klotter och underliga diagram och tabeller över alkemiska symboler. De ständiga kryptiska hänvisningarna till diverse naturfilosofer innebär att man måste ha Filosofi 12 för att fatta texten ordentligt.

QEE kretsar framförallt kring de fem elementens rening. Tem-Tiksit gjorde tidigt klart i sin De Rerum att det är praktiskt omöjligt att ett element skulle existera i fullständigt ren form. Det strider mot naturlagarna för större mängder än något tjog atomer av samma element att existera någon längre stund utan att bindas till atomer av andra element. Tem-Tiksit postulerar dock fem elementära essenser, fem teoretiska substanser som enbart består av ett enda element, och vilka egenskaper de teoretiskt skulle ha. Dessa kallar han adamant (essentiell metall), alkhachest (essentiellt vatten), sael (essentiell jord), aetyr (essentiell luft) och lux (essentiell eld).

I QEE visar det sig att han försökt utröna hur nära den elementära essensen man kan komma genom experiment. Han försöker skapa vad han kallar ”falska essenser”, substanser eller elixir med så rena egenskaper som möjligt. Således finns –om man kan komma igenom sammelsurierna – i hans verk teorin bakom och framtagningsmetoderna för två dessa fem falska essenser, och genom den är alla fem Kända som koncept. Nedan beskrivs falsk adamant och falsk alkhachest. Falsk sael bör vara ett sorts ”universellt klister”, precis som falsk alkhaachest är en universell syra. Falsk aetyr bör vara lättare och flyktigare än någon känd gas. Falsk lux är ren förstörelse – den mekanurgiska fysikens motsvarighet till solens exploderande plasma (då tem-Tiksit faktiskt antagit att solen är en boll av ren lux). Det är upp till SL hur dess fungerar, och upp till RP att utveckla dem (något som bör vara lika svårt som att på egen hand förverkliga falsk adamant eller falsk alkhachest). Notera att en av tem-Tiksits antaganden – del av Konceptet – är att adamant krävs för att framställa alkhachest, som krävs för att framställa de övriga falska essenserna.

Uppfinningar i boken:

(De två grundläggande alkemiska mekanismerna athanor och aludel finns även beskrivna i ett flertal alkemiska standardverk. Där kan man hitta publicerade teorier och ritningar upp till 4-5 snäpp. )

Athanor
Ytterligare färdigheter: Alkemi (12 snäpp), Gjutare (12 snäpp), Murare (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T årstider, S16 (Publicerad, 2 snäpp).
Ritning: 1T veckor, S12 (Publicerad, 1 snäpp)
Materialinsamling: 8 ml mursten, 8 block murbruk, 5 block gjutjärn, 1 block koppar
Konstruktion: 1T veckor, S8
Förbättring: 1T årstider, S16
Grundegenskaper: TIL, TÅL 25
Användarfärdighet: Alkemi
En athanor är en ”alkemisk ässja”. Det är en oftast mycket hög murad ugn med ett otal luckor för små eldkamrar. Genom att variera hur många och vilka man eldar i av dessa kan en alkemist (och ingen annan – den tränade alkemisten kan använda sin känsla för förändringar i materialet som en sorts termometer) reglera temperaturen för smältningar och liknande procedurer exakt.

En athanor är mycket användbar i alkemiska sammanhang. Om en alkemist när han utarbetar en Teori för en substans har tillgång till en Teori för en athanor får han en bonus på sitt Alkemi-slag lika med de antal TIL-snäpp som Teorin för en athanor ger. Han måste då utarbeta en Metod som också använder en athanor. På samma sätt, om en alkemist när han utarbetar en Metod för en substans har tillgång till en Ritning för en athanor får han en bonus på sitt Alkemi-slag lika med de antal TIL-snäpp som Ritningen ger. Metoden kräver då en athanor. Om både Teori och Metod förutsätter en athanor, måste de naturligtvis stämma överens. Notera att det är de separata TIL-snäppen för Teori respektive Ritning som gäller, inte athanorens TIL i sin helhet. Notera också att en athanor inte är till någon hjälp i sig för att tillverka elixir, bara substanser.

En athanor kan även användas för vanligt hantverksbruk. Om man sysselsätter sig med gjutning, glasblåsning, tillverkandet av legeringar, osv., och har tillgång till en athanor, kan man använda sin Alkemi som en ”hjälpfärdighet” i enlighet med reglerna på s. XX i Gondica.

Aludel
Ytterligare färdigheter: Alkemi (12 snäpp), Glasblåsare (12 snäpp), Klensmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S24 – 1T årstider, S16 om den är avsedd att sitta i en athanor och man har en lämplig Teori (Publicerad, 2 snäpp, 3 snäpp för varianter avsedda för en athanor).
Ritning: 1T årstider, S16 – 1T veckor, S12 om den är avsedd att sitta i en athanor och man har en lämplig Ritning (Publicerad, 1 snäpp, 2 snäpp för varianter avsedda för en athanor)
Materialinsamling: 2 block glas, 1 kvartsblock silver, 2 kvartsblock mässing
Konstruktion: 1T årstider, S12 – S16 för modeller som skall sitta inne i en athanor, och är denna redan byggd krävs också ett Förbättringsslag för den.
Förbättring: 1T år, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 8
Användarfärdighet: Alkemi
En aludel är en ”alkemisk centrifug”, ett kärl som skapar avsedda rörelser i vätskor och gaser och får dessa att virvla runt i exakt mönster, vilket medför att man med mycket större precision kan särskilja eller blanda gaser eller vätskor och få dem att reagera på rätt sätt. Den liknar en härva av glasrör sammanfogade med silvermunstycken och med otaliga kopparkranar och –rattar. Bara en alkemist – ty en alkemist har tränat upp sitt mekanurgiska sinne till att uppfatta rörelser och sammansättning hos flyktiga ämnen – kan använda en aludel korrekt. De flesta aludeler är menade att inkorporeras i en athanor – kombinationen är lättare att hantera, eftersom man i en athanor har större kontroll över en aludels temperatur.

En aludel är till stor nytta i alkemiska sammanhang. Om en alkemist när han utarbetar en Teori för ett elixir har tillgång till en Teori för en aludel får han en bonus på sitt Alkemi-slag lika med de antal TIL-snäpp som Teorin för en aludel ger. Han måste då utarbeta en Metod som också använder en aludel. På samma sätt, om en alkemist när han utarbetar en Metod för ett elixir har tillgång till en Ritning för en aludel får han en bonus på sitt Alkemi-slag lika med de antal TIL-snäpp som Ritningen ger. Metoden kräver då en aludel. Om både Teori och Metod förutsätter en aludel, måste de naturligtvis stämma överens. Notera att det är de separata TIL-snäppen för Teori respektive Ritning som gäller, inte aludelens TIL i sin helhet. Notera också att aludel inte är till någon hjälp i sig för att tillverka substanser, bara elixir.

En aludel kan även användas för vanligt hantverksbruk. Om man sysselsätter sig med bryggning, destillation, tillverkandet av vissa mediciner (Apotekare), osv., och har tillgång till en aludel, kan man använda sin Alkemi som en ”hjälpfärdighet” i enlighet med reglerna på s. XX i Gondica.

Falsk adamant (substans)
Koncept: Känt
Teori: 2T år, S32 (Publicerad)
Metod: 2T år, S32 (Publicerad)
Materialinsamling: En mark järn, en mark koppar, en mark tenn, en mark kvicksilver, en mark bly, en mark guld, en mark silver och en mark zink krävs för att framställa 1 mark falsk adamant. Dessutom behöver mekanurgen en athanor för att skapa adamant. Han kan inte få några bonusar för att han utnyttjar en athanor.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka 1 mark falsk adamant i veckan.
Form: Falsk adamant liknar till en början en spegelblank, mycket tung klump (med en densitet fem gånger högre än bly) metall. Den är iskall vid beröringen till en börja med, eftersom den mycket långsamt absorberar eldatomer (dvs. värms upp av omgivningen). Bara efter några timmar mattas den, varpå den börjar anta den omgivande temperaturen mycket sakta, och även minska i densitet. Långsamt degenererar den till en vanlig klump bly med spår av andra metaller, en oanvändbar legering.

Adamant är till en början i princip oförstörbart och fullständigt reflexivt och isolativt; det varken absorberar eller leder vare sig ljus eller hetta. Mycket snart innebär dess degeneration att den blir annorlunda, dock. Räkna med att admant bara efter ett par dar har åtta gånger TÅL hos motsvarande mängd/form stål, men också åtta gånger motsvarande mängd blys massa. Det är i stort sett immunt mot korrosion, och en mycket god isolator. Dessa egenskaper minskar med en faktor (till gånger sju, gånger sex sov) per år.

Trots dess märkliga egenskaper finns det inte mycket man kan göra med adamant. Dess höga densitet i förhållande till volymen, låga friktion och stora tålighet mot både tryck och slag gör att man kan öka TIL och TÅL hos en mekanism med många rörliga delar, som en kronometer eller flogistonmaskin, med +4 snäpp. Ritningen måste dock redan från början inkorporera adamant, och bonusen minskar permanent relativt adamantets degeneration; efter tre år (faktor gånger 5) är bonusen bara 3 snäpp och närmar sig 2. Adamant måste i princip gjutas när den skapas; dess höga densitet gör den olämplig som rustning och den kan inte behålla en egg, så den kan inte användas till vapen. Kross- och huggvapen som inkorporerar små mängder av adamant som extra tyngd gör +2 i skada; denna bonus minskar också kumulativt med tiden.

Adamant har en oslagbar fördel: Det är den enda substansen förutom ren is som kan innesluta falsk alkhachest och de övriga flyktiga essenserna. Det är alltså bara med tillgång till adamant som man kan skapa dessa elixir.

Falsk alkhachest (elixir)
Koncept: Känt
Teori: 2T år, S32 (Publicerad)
Metod: 2T år, S32 (Publicerad)
Materialinsamling: En kanna svavelsyra, en kanna salpetersyra och tre kannor ren alkohol krävs för att framställa 1 mark falsk alkhachest. Man behöver också ett kärl av antingen absolut ren is med en vikt på ett block för varje mark alkhachest, eller ett motsvarande mindre kärl av adamant med en vikt på 10 mark för varje mark alkhachest. Slutligen kräver processen en aludel. Alkemisten kan inte få några bonusar för att han utnyttjar en sådan.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka 1 mark falsk alkhachest i veckan.
Form: Falsk alkhachest är ett fullkomligt genomskinlig vätska. Den är oerhört flyktig och frätande. Om den får chansen att avdunsta blir luften inte bara stickande, den fräter på slemhinnorna och är direkt smärtsam att inandas.

Äkta alkhachest är den Universella Upplösaren, en tänkt syra som upplöser alla andra ämnen utom adamant. Falsk alkhachest är så nära detta man kan komma. Elixiret kan till och med upplösa ädla metaller som guld och silver, även om det tar tid. Räkna det som om den är åtta gånger mer frätande än kungsvatten (svavelsyra blandat med salpetersyra). Den fräter också på alla material. Likt alla syror förbrukar den sig själv när den upplöses. Eftersom upplösningsprocessen frigör eldatomer från materialet blir detta mycket hett. Räkna med att varje mark alkhachest gör 5T skada på målet. Organiskt material tar 5 TÅL/skada per runda, icke-ädla metaller och sten 1 TÅL per runda, ädla metaller (inklusive ädelstål och orikhalkon) och glas 1 TÅL per minut. Ren is förlorar bara 1 TÅL i veckan, falsk adamant 1 TÅL/årstid.

Falsk alkhachest förstör också själva luften den vidrör och avdunstar mycket snabbt varvid den bildar frätande volatila gaser. Dessutom förorenas den kvarvarande vätskan så att den blir mer och mer lik vanligt vatten. Den måste alltså förvaras mer eller mindre hermetiskt, och de enda material som står emot någon längre tid är fruset destillerat vatten eller, ännu bättre, falsk adamant. Inneslutet i ren is dunstar falsk alkhachest så att den halveras efter en vecka, och efter åtta veckor är den kvarvarande vätskan så förorenad att den saknar alkhachestens egenskaper helt. I ett kärl av falsk adamant tar det en hel årstid för den att halveras på detta sätt, och efter åtta årstider är den helt oanvändbar.

Falsk alkhachest är en nödvändig ingrediens för att framställa övriga essenser, och den har som sagt användning som en stark syra. Framförallt kan den dock användas i andra alkemiska operationer. Om alkemiska Metoder utarbetas som kräver alkhachest (1 mark eller mer beroende på hur stora mängder som skall bearbetas, SL avgör) bör produktionshastigheten ökas med 25 till 50% (återigen, SL avgör - alkhachest har större användning vid tillverkning av elixir än vid tillverkning av substanser).

Nightowl, hoppas på respons...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
”Nightowl, hoppas på respons...”

Kommer när jag orkar plöja igenom hela texten ordentligt.

/Mattias – saknar bläckpatron till sin skrivare. :-(
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Med ursäkter till Hatten...

...men nu får du banne mig kommentera dem också! :)

Nightowl, slarvig

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Du är förlåten

Och Hatten ber om ursäkt för sin usla dators skul...

Och nu till kommentarer och kritik och beröm...
Okej för det första..
Beskrivningarna av varelserna var bra och realistiska i stil med Gondcia övriga känsel av mystik realism så att säga.
Djuren kändes logiska även om de helt klart EJ var jordiska varelser så passade de in och väckte fantasin i flödet.


Nokalav
Yyyyyl När jag lyckas övertala spelarna att prova gondica kommer vi att jaga/jagas av en sådan som blivande SL vet jag det.. *ler*.. DEN är cool och käns realistisk då det finns gott om 6 par lemmade varelser ( kentaurer mm )


Beiir
Hade lite svårt att få den att passa in i det gondica jag tänkt mig *suck* men tja dålig var den inte.
tycker dock att den borde vara lite mer FISK än INSEKT för att passa in.

Boobrien
Coool har hört storlomen och storspoven eka sina spöklika ljud i stugan nattetid.
Jag har hört ugglor och brunstiga hundar och rävar yla i natten och förstår den spökliknande känsla man får en mörk höst kväll mitt i natten ute i skogen vintern är på väg man känner hur livet verkar lämna träden och björkana gråter sina löv över marken fåglarna flytt och plötsligt hör man ett yllande ljud och eller en ugglas hoande spökligt och skrämmande ett kort ögonblick glömer man att man inte tror på spöken och fortare än fortare återvänder man hem till de elektriska ljus som finns i stugan glad åt civilsationens upplysta hem.
Ändå kan man känna magin och mystiken som rör sig i ens inre när fruktan rör sig inuti en.
*ler*




lite överdrivet men uj va rädd man blev när man var ung. *skrattar* Nu mera så går man inte in utan härmar ylandet i hopp om att få dom att sjunga mera och högre, Vilket funkar.. *ler*


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Beidhir

"Hade lite svårt att få den att passa in i det gondica jag tänkt mig *suck* men tja dålig var den inte.
tycker dock att den borde vara lite mer FISK än INSEKT för att passa in."

Jättelika leddjur är en "naturlig" del av Gondicas fauna - förutom myrmica (duh!) som vi redan känner till, presenterar Bestiariet amfisvaina, panterspindel, mermecolion och kirtablilu.

Och beidhiren är ett kräftdjur, inte en insekt. ;-) Jättelika kräftdjur finns faktiskt i verkligheten. Varelser som lever under vatten kan bli så stora och ha den anatomin... myrmica, däremot, är omöjliga i vår värld rent biologiskt sett. Naturlagarna som förbjuder jättelika landleddjur är dock upphävda i Gondica (åtminstone var det vad Anders svarade när jag frågade honom om saken).

Beidhir är någorlunda unik genom att den har en "övernaturlig" förmåga, även om den är en förmåga som baseras på en i verkligheten. Övriga kritter i bestiariet - med undantag av styggelserna - är tämligen materiella varelser med naturliga förmågor, även om en det tillhör djurgrupper (enorma leddjur, hexapoder, amfibiska däggdjur) som inte finns i verkligheten. Vissa sapienter tror annat om vissa bestar (jmf boobrien), men det är upp till SL om det ligger något i sådant eller det bara är vidskepelse.

Nightowl, som vant sig vid de jättelika leddjuren vid det här laget.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Respons

Väldigt spännande forskningsområde för hugade alkemister, har du egna fortsatta teorier? Att skapa falsk lux borde väl vara typ en vätebomb eller under kontrollerade former en bra energikälla? Jag tycker att det känns som om hela forskningsområdet ligger längre in i framtiden, men Segrit låg väl antagligen före sin tid?
Bra att boken är svårläst och en aning underlig att förstå sig på.

Mekanismerna är bra att ha ge spelarna en färdigutvecklat elixir som de bara måste ha, för att sedan tvinga dem att bygga en athanor och aludel för att färdigställa den :)

Det står att både teori och metod är publicerade i boken men det står inga snäpp? Går det inte att få ut från boken?
/Mattias
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Du är förlåten

”Yyyyyl När jag lyckas övertala spelarna att prova gondica”

Hur kommer det sig att dina spelare inte vill prova Gondica?
/Mattias
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Du är förlåten

Dom kan prova Star Wars......
Dom kan prova Eon
Dom kan prova Gondica
Dom kan prova DoD Expert..
Dom kan prova Neotech1-2..
sen några till spel som jag inte ids nämna.
Poängen är Då flera av mina spelare tycker DoDExpert är väldans nostalgi och Eon är roligt bra regler och Star Wars är KULT kan inte slås coh Neotech är något de sakta sitter och grubblar över,... ( Att neotecha eller inte Neotecht det är frågan ÄR DET roligt att i Neotecht vara eller inte vara ? )
Gondica har kommit upp flera gånger och troligen inom en snar framtid så kommer någon av spelarna säga SL kan vi inte spela Gondica och vips så blir det Gondica...
Som SL försöker jag inte hindra dom från att säga VAD för spel de vill spela utan istället så ser jag till att säga VAD DE INTE får välja som exempel: "Fading Suns" som jag spyr på nu mer, "Kult" som jag vet att jag är dålig SL för,
Annars är det fritt fram för spelarna att säga vad de vill spela.
Eon
DoD Expert,
Star Wars D6 eller D20.
Gondica
Wastland
Kelthar
Mutant 1-2
Chock
Sagan om Ringen
Västmark
Trollvinter
Neotech1-2

Du skulle höra på spelarnas diskutioner när vi ska börja en NY kampanj ibland kan det ta två spelmöten innan de har bestämt sig VAD vi ska spela.
Okej ibland dikterar jag faktist Nu spelar vi en ****** kampanj men det är sällan....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Vilka ämnen krävs för att framställa t.ex. sael, alltså vad är de "ultimata jordämnena"? Adamant består av de metaller man först kommer på efter att ha tänkt ett kort tag, alkhachest innehåller syror och alkohol, sael innehåller kanske någon/några form(er) av sten, mylla och trä (allt givetvis upplöst av alkhachest). Aetyr blir svårare. Vilka gaser känner man till att luftatomerna kan bilda? Lux innehåller svavel och kol, åtminstone. Du har nämnt att "IT-revolutionen komemr efter rymdfart i Gondica". Kan falsk lux användas som drivmedel i farkoster, speciellt i rymden? För att tåla detta krävs nog falsk adamant...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Vilka ämnen krävs för att framställa t.ex. sael, alltså vad är de "ultimata jordämnena"?"
Har inte en susning. :)

"Adamant består av de metaller man först kommer på efter att ha tänkt ett kort tag..."
Nix, falsk adamant består av mer eller mindre rena metallatomer. Tillverkningsprocessen kräver alla de metaller som vidoniska alkemister känner till. Allt som inte är metall (nästan allt - annars hade vi talat äkta adamant vilket är fysiskt omöjligt) försvinner i procenssen.
(Jo, jag ägnar mig år ordmärkning här. Dock är det viktigt att komma ihåg att elementaressenserna består av de rena elementen och inget annat. Ergo bör man få - vilket jag inte skrev något om, eftersom jag inte kom att tänka på det - rester vid varje framställande av en falsk essens som innehåller alla de andra elementen.)

"Vilka gaser känner man till att luftatomerna kan bilda?"
Ganska få. Antagligen bara de som förekommer i naturen.Luft är ett svårt element att hantera, även om en aludel hjälper. Ett begrepp jag lekt med är pneumatisering, dvs att man tillsätter luftatomer till ett ämne - "pneumatiserat flogistonelixir" spelade roll i ett av mina äventyr, och förhöll sig till vätgas som flogistonelixir till petroleum. Det drev ett styrbart luftskepp, Gondicas första, som tillhörde en galen mekanurg som svurit på att utplåna Nygard (eftersom han trodde att dess styresmän förhindrat hans försök att finna en, öh, "luftväg" till Chu). Hans medel för hämnden var pneumatiserat extrakt av ergot, mjöldryga, vilket som bekant framkallar våldsamma hallucinationer. Han hade också gasbomber med "pneumatiserat vallmoextrakt", opiumgas, som sövde folk.
Detta alltså om konstgjorda gaser. Kom ihåg att den vanliga luften vi andas innehåller andra atomer också, det är en sammansättning.
Att tänka sig aetyr som superhelium eller kanske vätgas (alla falska essenser utom adamant är instabila) är inte helt fel.

"Lux innehåller svavel och kol, åtminstone."
Jo,eldrika mineral torde ingå i tillverkningsprocessen - samt falsk alkhachest för att frigöra dem.

"Du har nämnt att "IT-revolutionen komemr efter rymdfart i Gondica". Kan falsk lux användas som drivmedel i farkoster, speciellt i rymden?"
Tja, om man kan kontrollera skapelseprocessen noga. Den förste som skapar falsk lux kommer nog att försvinna i ett svampmoln... det är tänkt att vara Gondicas motsvarighet till fusion. Solen är en boll av falsk lux, remember?
Det bästa sättet skulle antagligen vara en procedur som skapar en liten mängd lux kontinuerligt och riktar den i en viss riktning.
Anledningen till att jag tror rymdfart kommer före IT-revolutionen i Gondica (det kan man iofs säga att de gjorde i vår värld också) är avsaknaden av motsvarigheter till elektricitet och radiovågor. Däremot kan jag efter att ha läst den mäkta obskyra men roliga romanen Star Winds och spelat Spelljammer till AD&D utan tvekan se en sorts Space 1889-variant av Gondica ett par hundra år in i framtiden, där mekanurgiska rymdskepp drivna med alkemiska metoder (eller nåt typ solsegel) kryssar mellan Velox och Rubeus, och där Frekre och Nevstrien slåss om att utforska planeten Ceruleans blå hav.

"För att tåla detta krävs nog falsk adamant..."
Helt korrekt. En variant är att precis som att falsk alkhachest kräver falsk adamant, kräver falsk sael falsk alkhachest, och falsk lux kräver falsk sael, och falsk aetyr kräver falsk lux, för sin tillverkningsprocess...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
"alla falska essenser utom adamant är instabila"

Gäller detta också för falsk sael? Jag hade tänkt mig det som Ultra-Karlssons klister, det vill säga något som inte faller sönder i första taget. Det enda som det överhuvudtaget släpper är, just det, falsk adamant (jag utlämnade alla "falsk" av ren lättja i föregående inlägg).

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Själva poängen med falsk sael är att dess rena jordatomer binder sig till andra atomer, och därigenom binder samman dem i sin tur. Detta "superlim" bildar alltså inte bara en kaka av stelnad massa mellan det man fäster i det, det sas svetsar ihop dem så de blir en enhet. Det som finns kvar är dock en hopsmält massa av de föremål man fäste i varandra + en del extra jordatomer.

Det är helt rätt att falsk adamant (åtminstone när den är ganska fräsch) stöter bort försöken att fästa falsk sael vid den.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Innefattar detta, att ämnena smälter samman, också levande materia? Gör det ont, eller?

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Innefattar detta, att ämnena smälter samman, också levande materia?"
Yepp.

"Gör det ont, eller?"
Antagligen. Mycket. En bra jämförelse är känslan av brinnande plast mot huden, när den smälter ihop och blir en del av huden´.

Nightowl, som prövat på ovanstående känsla på höger fot en gång.

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Alltså är det ett lagom nesligt slut för eventuella mekanurgiska storskurkar att störta i ett kar med falsk sael...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Top