Nekromanti Quinta Essentiae Elementii

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Alltså är det ett lagom nesligt slut för eventuella mekanurgiska storskurkar att störta i ett kar med falsk sael..."
Exakt!

Då kan de dessutom Återuppstå, fast med "superkrafter" ("Aaargh - det är Doktor Geggamoja, den levande lerkokan!") lagom till uppföljaren. ;-)

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
"Det drev ett styrbart luftskepp"
Ho! Jag som går i dessa tankar om luftskepp. Har nyligen läst en Musse Pigg-serie, Shamoris svärd eller ngt i den stilen, där skepp flög runt i lufthavet. Insåg då att detta var något jag måste ha med i min kampanj, spelar ingen roll hur många naturlagar som behöver brytas!
Vore kul om du kunde berätta mer...

weatherman - högtflygande planer

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Styrbara luftskepp (OT)

Luftskepp som kan styras ("dirigbles" på engelska just därför) kräver A, en fungerande ballong B, viss aerodynamik och C, ett effektivt framdrivningsmedel.

A finns redan, B borde inte vara så svårt med mekanurgisk perception, men C brukar kräva en motor av något slag, och dess tyngd gör att varmluft är tveksam som lyftkraft, i synnerhet om man vill ha ett större skepp a la Graf Zeppelins skapelser (killen som gav namn åt "zeppelinare"). I verkligheten dröjde det ganska länge mellan den första ballongen och den verkligt styrbara, även om mekanurgi möjliggör snabbare utveckling.

I äventyret hade den galne mekanurgen uppfunnit motsvarigehten till vätgas; den både lyfte maskinen och drev en liten flogistonmaskin med propeller som drev den framåt. Jo, den var rysansvärt eldfarlig, men själva vitsen med en skurk med luftskepp är att det skall störta i flammor i slutscenen (flitigt bruk av virtus ledde till att skurken fastnat med sin knivförsedda mekanurgiska armprotes i rodret, så han följde skeppet i undergången - fast han dog givetvis utanför bild)!

Jag har lite litteratur om tidig flykt; kan sammanställa en lista när jag får tid.

Fwiw antyder Anders än opubbade skriverier att ballonger är ganska vanliga som spaningsverktyg vid slag och belägringar och så. Det ses som magiskt av vanligt folk och även en del bildade; det var därför Blå Ögats officielle chef tänkte på mekanurger som magiker som "tämjer moln" i gnurken om Tirlega tar-Kostur. Funderingar i zeppelin-väg är nog den sortens forskning som får dunder-prioritet och som mekanurger kan få mycken sponsring för (tänk rymdkapplöpningen), samtidigt som drömmen om att flyga känns väldigt mekanurgisk. Många borde alltså pyssla med det här.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Quinta Essentiae Excrementae

"sael innehåller kanske någon/några form(er) av sten, mylla och trä (allt givetvis upplöst av alkhachest)"
Kom på att jag läst att fosfor upptäcktes av alkemister som arbetade med människourin - det antogs vara en ädel vätska (människan är skapelsens krona) och lämplig som råmaterial.

Således måste naturligtvis den naturliga ingrediensen i sael vara sapienters exkrementer - i mängder, säg att två tunnor skit ger ett uns sael, och som biprodukt får man en massa fuktig, stinkande rök (och hetta, för att få bort eldatomerna).

Nightowl


Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,005
Location
Barcelona
Aj aj aj!

<I>a la Graf Zeppelins skapelser (killen som gav namn åt "zeppelinare")</I>

Åh! Och jag som trodde att du var en sådan fläckfri besserwisser.

Killen hette inte Graf utan Ferdinand (von). Graf Zeppelin, det var Hindenburgs systerskepp, det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Aj aj aj!

Går det inte att referera till en person genom att använda enbart dennes efternamn?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Styrbara luftskepp (OT)

Mitt uppslag innefattade en mekanurg som arbetat fram ritningar i högsta hemlighet och därefter handplockat folk för byggandet och som besättning. Byggandet sker under absolut topphemlighet på en dold ö någonstans. Paranoid som han är anställer han även lönnmördare och spioner som ska jorda (älskar det utrycket!) eventuella som talar bredvid mun och även de som de talat med. Det första rollpersonerna skulle märka av processen var rykten om att många framstående äventyrare och hantverkare gått upp i rök. När skeppet sedan är klart och börjar färdas bland molnen börjar rykten om mystiska saker på himlen gå som en löpeld.
Mekanurgens anledning till att bygga denna maskin har jag inte riktigt klurat ut men det lutar åt nånting ondskefullt...

"Mitt" luftskepp består av en gondol som liknar ett skeppskrov som hänger under balongen och skeppet drivs framåt av segel sticker på ett vingliknande sätt ut från sidorna. Styrningen skulle skötas av en ett stort mycket rörligt segel i aktern som kan vridas för stigning/sökning och horisontell styrning.

Fördelen med denna utformning är att den, förutom att den IMO ser oerhört cool ut, kan nödlanda på vatten.

Naturligtvis är den utrustad med ett rejält ankare. Det kan bli en rätt annorlunda situation där rollpersonerna uppe i bergen stöter på ett ankare med en kätting som når ovan molnen.

Färd från skeppet till marken skulle utgöras av nedsäkningsbara långbåtar.

Sedan skulle ju rollpersonerna kunna få tag på ritningarna och utforma ett eget skepp för att slåss mot mekanurgen i ett "sjö"slag bland molnen. Annars är det ju rätt tufft att tänka sig hjältarna flyende från det brinnande och störtande skeppet i glidflygare (Ator!).

weatherman - har hittat ett bra utlopp för knäppa idéer bland Gondicas mekanurger

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Quinta Essentiae Excrementae

Hmm...
Rent praktiskt, är det pruttgaserna man raffinerar för att få fram sael eller?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Quinta Essentiae Excrementae

"Rent praktiskt, är det pruttgaserna man raffinerar för att få fram sael eller?"
Nix, sael är ett fast ämne, ett tunt pulver. Gaserna och dofterna är frigjorda luftatomer.

(Jag kan inte tro att jag svarar på det här...)

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Graf = tyska för greve = Zeppelins adelstitel (NT)

Så jag har rätt som alltid :oD Fast jo, det var ett luftskepp också, Dnalor. Det var liksom det som var vitsen.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Styrbara luftskepp (OT)

"Mekanurgens anledning till att bygga denna maskin har jag inte riktigt klurat ut men det lutar åt nånting ondskefullt..."
Läst gärna Luftens Herre av Jules Verne. Den halvgalne vetenskapsmannen Robur och hans "cloud clipper" Albatross (en enorm helikopter med dagens termer) spelar huvudrollen. Robur vill skapa fred genom att (host) hota världens nationer med pisk om de inte är snälla. I "Världens Herre", uppföljaren (jo, det fanns uppföljare innan biograferna ;-), återkommer Robur med ett fordon som tar sig fram på land snabbare än någon automobil, genom luften snabbare än något luftskepp och genom vattnet snabbare än någon känd båt. Jag har glömt vad det heter, sorry. Iaf är Robur numer desillusionerad och är bara efter världsherravälde (därav titeln).

(Det senaste är inte Vernes mest knäppa fordon. I Den Ångdrivna Elefanten dyker det upp just en sådan, ett terrängfordon byggt åt en excentrisk maharaja, vars släktingar säljer fanskapet till huvudpersonerna efter dennes död, varpå äventyret börjar. Det äventyret bara måste någon stjäla till Gondica dvs. Zagrosia eller Chu.)

Äh... var var jag? Jo.

1, Folk som drivs av passioner är intressantare skurkar än de som bara är maktlystna. Jmf Robur och Nemo.

2, Mekanurgisk forskning tar tid och kräver pengar. Hur får han stålarna, i synnerhet om han har en massa lönnmördare utsända. Är han en furste? Finns det en diamantgruva på ön, bemannad av automata? Har han en sponsor han givetvis tänker bedra vid första tillfälle?

3, Om inte han har en underskön dotter som kan bli kär i en av hjältarna när de sitter i hans fängelsehåla kommer jag personligen att spåra upp dig och göra onämnbara saker med din tolvfingertarm.

Och naturligtvis skall luftskepp likna sjöskepp! Det är ju logiskt.

Förresten, "lufthundar"... ;-)

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Elementar strömar...

EN tanke slog mig som en klubba i huvudet då det uppenbarligen finns strömar av vitalis i Gondica så är det inte omöjligt att det kan finnas så kallade Elementar strömar där de olika elementens energi rör sig i.
Sådana strömar är osynliga och inverkar normalt inte i den normala värden och är normalt av liten betydelse.

Men genom att bygga ett elementar ström köl på sina luftskep kan de få stora lufskepp att "kryssa" då kölen hindrar luftskeppet att röra sig i någon annan riktning än den som kölen pekar mot.

Förklaring: EN elementar köl har en sida som "driver" igenom elementar strömar de andra sidorna på kölen funkar som ett ankare kölen vägrar att röra sig åt det hållet utom om det utsetts för extremt kraft.
Genom att kombinera att luftskepp med en elementarköl kan man i gondica lätt använda sig av vinden för att segla fram genom luften man kan även Kryssa om man har motvind.
och har luftskeppet FLER elementar kölar så kan man använda dom för att låsa luftskeppets position i luften. ( det står still trots vinden )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,005
Location
Barcelona
Re: Aj aj aj!

<I>Går det inte att referera till en person genom att använda enbart dennes efternamn?</I>

Naturligtvis, men nu råkar inte jag vara överdrivet slängd i tyska, och kunde alltså inte veta att Graf betyder Greve. Därför fick jag för mig att Nightowl menade att killen hette "Graf" i förnamn, och att han hade blandat ihop det med namnet på luftskeppet Graf Zeppelin.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Elementar strömar...

"Sådana strömar är osynliga och inverkar normalt inte i den normala värden och är normalt av liten betydelse."
Gillar idén skarpt, men osynliga är väl att ta i? Något styr planeternas gång, något styr vädret, något styr transformationen av dynga till jord och till växter, något styr havsströmmarna, och något styr definitivt den långsamma process genom vilken jordskorpan förändras. Alla dessa resultat är klart synliga och av stor betydelse, fast man kanske behöver ett större perspektiv för att analysera dem. Dessutom anser jag att mekanurgerna borde försöka "bortförklara" vitalis som enbart resultatet av samverkande elementarströmmar (se "Den Ferriska Fluxen", boken jag presenterade nedan).

Skillanden mellan ekomantins analoga och mekanurgins digitala världsbild har jag dillat om tidigare, liksom om mentorn och filosofen ran-Bakans försök att ena dem.

Till elementarkölen: Gillar idén, men EMU finns enligt mekanurgin ingen energi som inte innebär atomers rörelser. Det är alltså strömmar av jox och inte vågor typ ljusvågor vi pratar om. Kan vara värt att minnas.

Sedan är en köl något man har för att hålla en båt stadig och inte något som driver den framåt, så jag skulle föredra en analogi med ett segel - fast man kanske behöver en köl för att styra, för att inte tala om ett roder.

I en av mina favvisar, science fantasy-romanen Star Winds, seglar skepp genom luften (och rymden) med segel tillverkade av "etersilke". Eter, det femte elementet, kan inte passera genom materialet, men det kan (i viss mån) luft. Etersegel följer etervindarna från solen, och eftersom ljus består av eter och eld uppstår fluorecens kring seglen när etern och elden skiljs åt när ljus träffar seglet. Skepp med skimrande, sprakande segel som majestätiskt stävar genom himlarymderna, mot vinden... Wow!

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Take that! (OT)

"Borde ha vetat bättre än att försöka tillrättavisa dig :gremsmile:."
Många har försökt... och få har misslyckats. ;-) En besserwissers främsta egenskap är ju inte att han vet mer än andra, utan att han är så säker på sin sak att han envisas med att korrigera andra.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vet ni hur [i]jag[/i] visste vad "Graf" betydde?

Jag har läst det i ett rollspel!

Nightowl, vars tyska är på "Ein grossen weissen Bier, bitte!"-nivå. :)

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Elementar förklaring

Jag kanske borde förklara bättre.

Om man ska använda segel som ett praktist färsätt måste ett skepp eller ett luftskepp ha förmågan att kryssa och därmed kunna segla i motvind.

I luften har inte ett luftskepp not mycket motstånd för att kunna kryssa varvid segel blir ett opraktist sätt att driva dom framåt .

Genom min ide om "Elementar strömar" som man kan "sänka" ner en köl i ger man luftskeppet så pass mycket stabilitet att den klarar av att kryssa i motvind.
Elementar strömarna kan bara ströma runt kölen ena sida den andra sidan funkar som ett lås och bromsar upp alla strömar ( som ett ankare ).
Varvid vi får en sida som skär som en kniv genom vaten och en sida som bromsar.
Genom att vrida kölen kan luftskeppet svänga och segla i bid vind ( Sido vind ) utan att få för mycket i vind avdrift
( driva sidledes )

så kölen som jag beskrev den driver inte luftskeppet framåt utan istället låter vindseglena funka EFFEKTIVT genom att luftskeppet nu kan utnytja bid vind och kryssa i motvind.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top