Re: Elementar strömar...
"Sådana strömar är osynliga och inverkar normalt inte i den normala värden och är normalt av liten betydelse."
Gillar idén skarpt, men osynliga är väl att ta i? Något styr planeternas gång, något styr vädret, något styr transformationen av dynga till jord och till växter, något styr havsströmmarna, och något styr definitivt den långsamma process genom vilken jordskorpan förändras. Alla dessa resultat är klart synliga och av stor betydelse, fast man kanske behöver ett större perspektiv för att analysera dem. Dessutom anser jag att mekanurgerna borde försöka "bortförklara" vitalis som enbart resultatet av samverkande elementarströmmar (se "Den Ferriska Fluxen", boken jag presenterade nedan).
Skillanden mellan ekomantins analoga och mekanurgins digitala världsbild har jag dillat om tidigare, liksom om mentorn och filosofen ran-Bakans försök att ena dem.
Till elementarkölen: Gillar idén, men EMU finns enligt mekanurgin ingen energi som inte innebär atomers rörelser. Det är alltså strömmar av jox och inte vågor typ ljusvågor vi pratar om. Kan vara värt att minnas.
Sedan är en köl något man har för att hålla en båt stadig och inte något som driver den framåt, så jag skulle föredra en analogi med ett segel - fast man kanske behöver en köl för att styra, för att inte tala om ett roder.
I en av mina favvisar, science fantasy-romanen Star Winds, seglar skepp genom luften (och rymden) med segel tillverkade av "etersilke". Eter, det femte elementet, kan inte passera genom materialet, men det kan (i viss mån) luft. Etersegel följer etervindarna från solen, och eftersom ljus består av eter och eld uppstår fluorecens kring seglen när etern och elden skiljs åt när ljus träffar seglet. Skepp med skimrande, sprakande segel som majestätiskt stävar genom himlarymderna, mot vinden... Wow!
Nightowl
Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.