Nekromanti Qwelx, Ett rollspel i uppbyggnad

The_Karlsson

Veteran
Joined
10 Aug 2004
Messages
60
Location
Åstorp, Skåne
Tjosan alla glada forumiter.

Hejsan, jag har ett magiskt problem. Sitter just nu och meckar med mitt magi system i mitt rollspel som går under arbetsnamnet "Qwelx, Ett rollspel i uppbyggnad". Jag tycker att eons system för magi är enormt pillemariskt och bara helt fel på alla vis, de är förövrigt det ända i de spelet som är dåligt.. eller totalt värdelöst enligt mig.

Så då sitter jag met tre aldernativ, ska jag sätta mig och göra ett system som bygger på spelarens fantasi och bara ge han grunder i vad han kan göra med säg kunskapen Elemental magi och sedan låta spelaren själv skapa sin magi utifrån det.
Eller ska jag göra färdiga magier och lägga in de i en bok där magikern aningen lär sig de utantill eller läser ett stycke text och vipps sker det.
Sedan till det tredje.. ska jag blanda dessa, och göra det betydligt jobbigare for mig att få systemet att fungera bra?

Skulle vara tacksam för lite trevliga och kanske rent av elaka svar :p

MVH
Tomas "lika ful på innsidan som på utsidan" Karlsson
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Som vanligt beror det på vad du vill uppnå i spelet. I en given värld kan det vara mycket passande med färdiga listor av besvärjelser och i andra kan det vara mycket bättre med mer improviserad magi. Ta till exempel Star Wars. Det känns rätt passande att ha improviserad magi där. Man lär sig hur universum fungerar och så vidare, inte en besvärjelser.

Personligen tycker jag det är jobbigh med allt som inte är improviserat. Jag vill inte ha en lista med vad jag kan göra och än mindre lära mig den listan. Jag vill ha bra grunder och därifrån själv kunna knyckla ihop hjärnan och använda magi på ett kreativt sätt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tycker att eons system för magi är enormt pillemariskt och bara helt fel på alla vis, de är förövrigt det ända i de spelet som är dåligt.. eller totalt värdelöst enligt mig."

Är Eons magi det enda som du har erfarenhet av?

Om så är fallet så skulle du kunna titta här, där det faktiskt finns ett alternativt system till Eon, avsett för en alternativ värld till Eon.

Om inte, vilka andra system har du tittat på, vilka andra magisystem gillade du, och om du får gissa, varför gillade du dem?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
ska jag sätta mig och göra ett system som bygger på spelarens fantasi och bara ge han grunder i vad han kan göra med säg kunskapen Elemental magi och sedan låta spelaren själv skapa sin magi utifrån det.
Eller ska jag göra färdiga magier och lägga in de i en bok där magikern aningen lär sig de utantill eller läser ett stycke text och vipps sker det.


Att blanda dem låter knepigt (och ev lite svårt att förklara rent konceptmässigt); tvåan är väl den rent praktiskt enklaste, fast det kräver en del förarbete av dig om inte spelarna ska ha, typ, sex besvärjelser att välja på.

Ettan kräver nog begränsningar mot missbruk; med lite fantasi kan en spelare ofta göra i princip vad som helst med ett sånt system, bli übermäktig och stjälpa hela spelet.
Fast ibland kan problemet vara tvärtom - jag mekade ihop ett luddigt magisystem för en massa år sedan, där en magiker teoretiskt kunde göra vad som helst men (eftersom den mänskliga hjärnan inte har obegränsad kapacitet) måste begränsa sig till ett specifikt område som han/hon måste specialisera sig på. Spelaren fick beskriva för SL ungefär vad rollpersonen skulle kunna göra med sin magi, och sedan fick de enas om en Kategori för sådant - en bred kategori (typ, Energikontroll, Materie-manipulation...) tillät många olika grejor men medförde högre svårighetsgrader när man försökte göra något, en smal kategori (typ, Helande, Trolla Bort Underkläder...) var mer begränsad men tillät magikern att göra ganska kraftfulla grejor inom sitt lilla område. När man skulle använda sin magi statuerade man bara vad man ville åstadkomma, och så fick SL fundera ut en svårighetsgrad utifrån hur kraftfullt det var och hur väl det passade in i ens Kategori.
När jag speltestade det med en kille (som valde Eldkontroll) så visade han sig inte kunna/vilja hantera "fri" magi utan ville ha en lista på grejor som han kunde göra. Jag skrev ner några typiska användningsområden, som han sedan använde som besvärjelser på standardvis ("Jag kastar en Kasta Eldklot"); han försökte aldrig göra något som inte stod med på listan. Jag scrappade systemet efter det och gjorde en standardmodell med besvärjelser och magipoäng.

--
Åke
 

The_Karlsson

Veteran
Joined
10 Aug 2004
Messages
60
Location
Åstorp, Skåne
Hejsan

Jag har stor erfarenhet av Eons system men också D&D sysmet. Har även läst om andra system. Finner dock det mäst tilltalande när jag får en formelsamling i näven och får välja vilka jag kan, men nu är det ju inte till mig spelet är, det är till alla andra, så vad vill den breda publiken ha?

Skulle jag gissa så är det ju naturligtvis en blandning, så som mitt alternativ tre.

sedan har jag redan beslutat att det ska vara enkelt att slå fram en magi. två kanske tre slag och då är skade värkan inräknad i de slagen, detta i sin tur begränsar ju mina möjligeher eftersom jag inte vill göra spelarna tvungna att sitta i 5minuter för att slå fram en handlig som i spelet tar 5-10sec.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker att färdiga besvärjelser som är väldigt öppet beskrivna och som har många olika användningsområden verkar vara ett alternativ som både bör vara enkelt att skriva och som kan vara roligt att använda.

Som så många gånger tidigare tänker jag referera till Vampireförmågan Chimestry: På den första nivån kan man trolla fram en illusion som kan förnimmas med ett av de fem sinnena; syn, hörsel, lukt, smak eller känsel. Alltså; du kan trolla fram en bild av något, men då kan denna skenbild inte säga något eller lukta något. Denna besvärjelse kan i teorin användas till allt möjligt; trolla fram lockande röster från fjärran, vidriga stinkbomber, gälla skrik, förbländande magnesiumflammor, smaker som försöker dölja giftmedlet man preparerat en persons mat med, distraherande "knackningar" på någons axel eller... tja en hel del. Begränsningen med ett sinne gör att illusionerna ändå inte blir särskilt mäktiga.

Tråkiga besvärjelser är sådana som bara tycks kunna användas på ett sätt; det som står i boken. Sådana inspirerar en inte riktigt, och känns bara stela och tråkiga.

Så... gärna vanliga besvärjelselistor, men hellre få besvärjelser som verkligen kan användas på en massa olika sätt än ett myller av småttingbesvärjelser som alla har uttalade användningsområden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Att blanda dem låter knepigt (och ev lite svårt att förklara rent konceptmässigt)
Tja, det är ju så det fungerar i, säg, Ars Magica. En formulaisk besvärjelse är där optimerad för sitt syfte, medan en spontan besvärjelse är något som man gör utefter situationen. Man använder samma färdigheter för att forska fram (eller lära sig innantill) formulaiska besvärjelser som för att kasta de spontana, men spontana besvärjelser är oftast mer ansträngande att kasta eftersom man spenderar en massa energi i onödan. Det konceptet hänger ihop ganska bra.

En fördel är att istället för att ha lösa riktlinjer (=svårt att följa) eller rent matematiska formler (=ger konstiga resultat) så avgörs svårigheten för en spontan besvärjelse (eller en framforskad, ny, formulaisk) genom att man jämför med de formulaiska som existerar + lösa riktlinjer.

En nackdel är som i det exempel du beskriver: folks spontanbesvärjelser blir ofta bara kopior på formler de inte lärt sig än.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Finner dock det mäst tilltalande när jag får en formelsamling i näven och får välja vilka jag kan, men nu är det ju inte till mig spelet är, det är till alla andra, så vad vill den breda publiken ha?"

Jag föredrar system som gör det möjligt för spelaren att klura. Det behöver inte vara komplicerat som i Eon, utan kan vara enkelt som i Star Wars d6. Jag är inte förtjust i spell list-system, lite av samma orsak som jag inte är förtjust i D&Ds feats, samt det fenomen som av Feliath så träffande beskrivs som "wizard's bloat": en spelarmagiker kan i princip ingenting från början, medan magikerspelledarpersoner helt enkelt är regeltekniskt omöjligt bra.

Här har jag en skiss på ett magisystem som möjliggör klurande för spelaren: det är inte bara för honom att ta en besvärjelse och hiva lite, utan han får även vara lite listig, speciellt om magi ställs mot magi.

En bieffekt av systemskissen ovan är att systemet kan göras läbbans visuellt väldigt enkelt. En magiker blir inte svårbeskrivbar eller rationaliserad till "han står och mumlar och viftar med armarnar", utan plötsligt händer det lite mer eller mindre på automatik: "Magikerns stav blixtrar till i rött, och sedan formas en röd lysande cirkel runt omkring honom med en stor triangel i, och sedan blixtrar staven till med blått och cirkeln blir violett, och sedan blixtrar staven till med gult och cirkeln blir ljust grönaktigt. Cirkeln imploderar in i staven och en grönviolett eldboll flyger mot dig!" Om man kompletterar de olika komponenterna med cirklarnas utseende och vilka poser man måste hålla för att få fram dem så har man ju mer eller mindre gratis en hel liten ritual, komplett med konstiga saker som händer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Så här funkar det!

Tag en besvärjelse. Man har en klase i listan.

1) Alstra kraft. Slå för en av 21 Alstra-färdigheter med angiven svårighet.
2) (Eventuellt) Transformera. Slå för Transformera en eller fler gånger med angiven svårighet.
3) Besvärja. Slå för Besvärja en eller fler gånger med angiven svårighet.
4) Utför resultatet. Om alla slag lyckades, beräkna resultatet, exempelvis genom att slå skada etc.

Nej, det är inte svårare än så. Den som påstår att det är krångligt ljuger. Tidsödande, kanske, men inte krångligt.

---

Så vad är det som gör att folk uppfattar Eons magisystem som krångligt? Jo, äggen har fått för sig att skapa besvärjelse-systemet i Mystik&Magi är obligatoriskt för att man ska kunna spela en magiker. Det är ju förstås helt knas. Det går ypperligt att spela en magiker med enbart grundreglernas magi och besvärjelser.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Så här funkar det!

Det går ypperligt att spela en magiker med enbart grundreglernas magi och besvärjelser.
Så länge man inte vill lära sig Frammana Fnupp, för då får man veta att besvärjelsen frammanar en första magnitudens fnupp och att fnuppar beskrivs i Mystik & Magi... :gremgrin:

Erik
 
Top