Dubbelyxa
Warrior
- Joined
- 1 Mar 2019
- Messages
- 239
Jag gillar idén med ett köpsystem så att man kan designa sin karaktär. Jag tycker det är kul att optimera så länge det inte blir min/maxat och obalanserat. Jag gillar att alla får likvärdiga karaktärer så att inte tur/otur med tärningarna skapar orättvisa utgångspunkter. Sån är jag. Jag tycker att D&D 3.5 hade ett bra system, där varje stat var bra för något som var relevant för i princip alla yrken. Jag har verkligen försökt klura ut ett sätt att få DoD91:s köpsystem bli balanserat och meningsfullt, och det här är vad jag kommit fram till (jag tror att det funkar):
Man måste spendera minst 7 BP på varje grundegenskap utom STO. Detta för att hindra alltför extrem min/maxning.
Kostnad/Extra bonus-BP för höjd/sänkt STO är kumulativt för varje steg. Dvs man lägger ihop kostnaden/bonuspoängen för varje steg upp eller ner. T ex: att höja STO med 3 kostar (2+4+6)= 12 BP. Att sänka STO ger kumulativa bonuspoäng på samma sätt. Detta eftersom det i vaniljreglerna är alltför billigt (och fördelaktigt, utan nackdelar) att köpa högt STO och därmed få högt skadebonus/mycket KP, vilket gör det till en no-brainer för alla krigartyper att maxa där. Jag tycker det blir lite trist om alla springer runt och är jättar.
BP används för att köpa tärningsresultat på tabeller. Därmed får man välja mellan att ha jättebra värden eller t ex få lite mer startkapital, vilket är viktigt för att...-->
Man måste ha råd att köpa (äga) de vapen man lär sig från början.Så om man vill ha färdighet i det där balla tvåhandssvärdet måste man offra lite BP för att överhuvudtaget ha råd att äga det till att börja med. Eller så kan man vara en fattiglapp med höga värden och färdighet i träklubba, typ.
Färdigheternas kostnad i EP baseras på grundegenskaper (GE) enligt följande: GE 1-4 = 5, GE 5-8 = 4, GE 9-12 = 3, 13+ = 2. Detta motiverar alltså ytterligare till att inte dumpa stats och göra dem lite mer meningsfulla.
Slutligen inkuderas STO när man beräknar kostnaden för raser (detta hade de tydligen insett i DoD5). Sålunda blir kostnaden i DoD91 för Människa 15, Dvärg 15, Halvlängdsman 5. Detta eftersom STO är så betydelsefullt för både SB och KP.
Så, vad tycker ni?
Man måste spendera minst 7 BP på varje grundegenskap utom STO. Detta för att hindra alltför extrem min/maxning.
Kostnad/Extra bonus-BP för höjd/sänkt STO är kumulativt för varje steg. Dvs man lägger ihop kostnaden/bonuspoängen för varje steg upp eller ner. T ex: att höja STO med 3 kostar (2+4+6)= 12 BP. Att sänka STO ger kumulativa bonuspoäng på samma sätt. Detta eftersom det i vaniljreglerna är alltför billigt (och fördelaktigt, utan nackdelar) att köpa högt STO och därmed få högt skadebonus/mycket KP, vilket gör det till en no-brainer för alla krigartyper att maxa där. Jag tycker det blir lite trist om alla springer runt och är jättar.
BP används för att köpa tärningsresultat på tabeller. Därmed får man välja mellan att ha jättebra värden eller t ex få lite mer startkapital, vilket är viktigt för att...-->
Man måste ha råd att köpa (äga) de vapen man lär sig från början.Så om man vill ha färdighet i det där balla tvåhandssvärdet måste man offra lite BP för att överhuvudtaget ha råd att äga det till att börja med. Eller så kan man vara en fattiglapp med höga värden och färdighet i träklubba, typ.
Färdigheternas kostnad i EP baseras på grundegenskaper (GE) enligt följande: GE 1-4 = 5, GE 5-8 = 4, GE 9-12 = 3, 13+ = 2. Detta motiverar alltså ytterligare till att inte dumpa stats och göra dem lite mer meningsfulla.
Slutligen inkuderas STO när man beräknar kostnaden för raser (detta hade de tydligen insett i DoD5). Sålunda blir kostnaden i DoD91 för Människa 15, Dvärg 15, Halvlängdsman 5. Detta eftersom STO är så betydelsefullt för både SB och KP.
Så, vad tycker ni?