Nekromanti Rädda min dator, del två.

Ymir

Liten kantbaron
I den spännande (frustrerande...) uppföljaren till den här situationen har min dator återigen buggat ur, på samma sätt som då. Det roliga är att den här gången, när jag försöker göra systemåterställning, så finns inga återställningspunkter från Augusti månad, och datorn vägrar låta mig backa en månad och leta återställningspunkter där - när jag klickar på knappen för att backa bara händer ingenting.
Är det någon som har några teorier kring varför det inte finns några återställningspunkter helt plötsligt, och varför jag inte kan backa till tidigare månader? Bara skuggan av en förklaring hade fått det hela att kännas något mindre gråtframkallande...

Som innan hade jag också uppskattat andra tips på vad som kan göras för att rädda windows, för jag är lika oförstående som då inför vad felet kan tänkas vara.

solvebring

Superhero
Vad händer? Hur uppträder datorn? Vad gjorde du innan det hände?

Schumt, hur som haver. Annars brukar datorn göra återställningspunkter så fort den uppdateras osv. Å andra sidan är det bra att då och då göra en manuellt.

Full disk, månne?

Nå, testat att gå in i Felsäkert läge och göra detsamma?

Här kan du förresten läsa på om Win XP och Systemåterställning -> Återställningspunkter saknas.

Ymir

Liten kantbaron
Problemen är essentiellt desamma som förra gången, med skillnaden att ingen nu har låtit datorn dö pga tomt batteri.

Jag har testat med felsäkert läge, ja, hjälpte inte.
Det här kan vara förklaringen, antar jag, men det frustrerar mig att Microsoft inte vill berätta vad "minsta tillåtna diskutrymme" är:
Obs! Om datorn har flera partitioner och en enhet nästan utan ledigt diskutrymme, kan denna enhet orsaka att Systemåterställning slutar svara överallt och att återställningspunkter tas bort. Detta händer emellertid endast om det minsta tillåtna diskutrymmet har uppnåtts och åtgärder utförs på övervakade filtyper. Exempel på sådana åtgärder är uppgradering, avinstallation eller installation av program samt flyttning och borttagning av filer eller byte av namn på filer.
...vilket isåfall antagligen lämnar mig i ett läge där jag måste ominstallera windows. Men detta är väldigt problematiskt, eftersom jag somehow då måste göra det via ett usb-minne, givet att min dator saknar cd-läsare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
...vilket isåfall antagligen lämnar mig i ett läge där jag måste ominstallera windows. Men detta är väldigt problematiskt, eftersom jag somehow då måste göra det via ett usb-minne, givet att min dator saknar cd-läsare.
Om du har en ISO-fil är det väldigt enkelt. PM:a mig om du vill ha instruktioner. Det finns ett enkelt windowsprogram som formaterar och fixar in allt på USB-sticka. (Det finns tyvärr ett lite svårare program också, som är det man oftast hittar när man googlar)