Nekromanti Rädda min dator! (och Eon IV/Neotech)

Ymir

Liten kantbaron
Min dator verkar hålla på att dö. Jag har ingen aning om varför och är desperat att utreda det, eftersom jag behöver denna burk för att kunna skriva på Eon och Neotech, och inte har råd att köpa en ny dator överhuvudtaget. Min dator är tämligen gammal, med enstaka komponenter som måhända varit med ännu längre, så att den är buggig är kanske att förmoda, men jag hoppas oavsett kunna få nån slags klarhet i vad felet är, om det är hård- eller mjukvaran som krånglar.

Det började för nån vecka sen med att datorn inte ville starta ur felsäkert läge, varken när jag tryckte på on/off-knappen på själva chassit, eller tangentbordet. Jag fick starta om den med on/off-knappen, och då var all grafik nåt som liknade pausskärmen på tv, liksom små boxar i skumma färger och allmänt keff. Windows ville inte starta, men via diverse kommandoprompter eller vad man kallar det lyckades jag hitta nån form av "Wndows Startup Repair Mode" eller dylikt, som analyserade problemet och somehow fixade nånting och plötsligt kunde datorn och windows starta upp som normalt och inga spår fanns av felet.

Men sen hände samma sak igen, några dagar senare. Datorn ville inte starta ur felsäkert läge. Den här gången, när jag startade om manuellt, startade windows dock som vanligt, utan grafikfel.

Sen autodog datorn när jag arbetade med den, bara pang så blev allt mörkt och dödde. När jag startade igen var det som innan, dålig grafik med små boxar i skumma färger, och windows ville inte funka innan jag hittat det här Repair/Analys-läget whatever. Sen funkade det igen, en kort stund. Sen blev allt svart och dog igen.

Sedan satte jag inte på datorn på en hel dag, förrän nu, och nu har den funkat felfritt i en stund men det känns som jag sitter och skriver på lånad tid.

Det enda jag i övrigt kan säga är att jag TROR att det låter skumt inne i datorn när jag försöker starta den efter krascharna, som att det typ surrar lite väl mycket eller något.

Snälla techies på forumet, hjälp mig! Alla teorier är av värde!

Kärlekscraft

Swordsman
Viktiga filer/operativsystemet har blivit korrupt(a)? Något fel med hårdvaran? Grafikkortet? Ram:en? Processorn? Nätagget? Moderkortet?
Har du sparat dina filer så du kan omformatera hårddisken och installera om? Annars får en professionell firma rädda den.
Kärlekscraft said:
Har du ingen google drive som har räddat allt? https://www.google.com/intl/sv/drive/
Ymir said:
Alla mina viktiga dokument är på google drive, all min musik är backuppad, och alla mina filmer etc är på en separat partition från den windows är på. En omformatering är alltså fullt möjlig, det är mest att jag fruktar att det kanske är ett hårdvarufel.
Kärlekscraft said:
Det lär du veta när du omformaterat och ominstallerat...

Jarl

Hero
Testat att blåsa rent datorn med tryckluft? Kan ju vara överhettning pga damm...

Zorbeltuss

Hero
För mig låter det som det behövs ny kylpasta på grafikkortet, enklast att kolla om det är det väl att skaffa något program som loggar gpu temperatur så du vet hur varmt grafikkortet var när det dog/blev skummt.
Kylpasta är inte heller särkilt dyrt, men det behövs någon som är någorlunda kunnig för att byta på ett grafikkort (inte like kunnig som att byta på xbox360 eller ps3 men mer kunnig är en som kan det på cpu).

/Luna Lovegood

Troberg

Sinister eater
Det första du bör göra är att plocka ur hårddisken och jacka in den i en annan dator (enklast med en USB-adapter), så att du kan bevara de filer du vill ha kvar. När det är gjort så kan du labba för att få datorn att funka.

Mina spontana gissningar:

* Dålig fläkt (speciellt om det är en bärbar).
* Dåligt nätagg (speciellt om det är en lite äldre dator).

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Visst är det typ en gammal EEE 10"? Vill minnas att du nämnt det förut. Kolla upp hur mycket damm det är i den först och främst.
Luna Lovegood said:
Han har nämnt att har en EEE och en stationär, med tanke på att jag misstänker att han är i sverige för tillfället, gissar jag på att det är den stationära som syftas.

Ymir

Liten kantbaron
Detta avser min stationära...den har mycket riktigt ett gammalt nätaggregat. Jag rensade den nyligen på damm, men borde kanske göra det igen...grafikkortets kylpasta låter som en trovärdig möjlighet...

jag skaffade ett program för att kolla värmen på GPUn, den ligger just nu på 76 grader.
Kärlekscraft said:
Låter rätt mycket[76 grader].
Luna Lovegood said:
76 grader ska grafikkortet klara av, har du kunnat logga temperaturen eller kunnat se vad den varit på när datorn börjat krångla?
Troberg said:
Under en period så tillverkades nätagg och moderkort med kondensatorer som använde vatten som elektrolyt. Detta visade sig sedan vara dåligt i längden.

Kolla på kondensatorerna (det är de upprättstående små burkarna, liknar nästan en pytteliten läskburk). De ska ha en platt topp. Buktar den eller om det är en lite sårskorpeliknande oxidklutt på toppen så är de kass. I så fall är det dags att byta moderkort/nätagg, beroende på var de är kass.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest
Kraetyz said:
76 grader är inte optimalt, men min gamla MacBook låg på betydligt högre average (runt 82) och den fungerade typ. Så, det är inte något att vara extremt orolig för.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Behöver du grafikkortet då? Jag plockade ur mitt ur den sista windowsdatorn jag hade och det funkade utmärkt.
Kärlekscraft said:
?????????? Klart man behöver det!
Big Marco said:
Finns en del moderkort med inbyggda grafikkretsar - då "behöver" man inte ett extra grafikkort.
Kärlekscraft said:
Det har vi aldrig hört talas om.
krank said:
Har det ens sålts moderkort de senaste typ tio åren som inte har åtminstone nån sunkig Intel-grafikkrets?
Kärlekscraft said:
Krank: Jag är fast i 1980-talet.... :/

Snow

Swashbuckler
Det kan vara enklare att plåta grafikkortet, lägga upp det här och tigga en ersättare. Behöver inte vara exakt samma, bara det är samma port (AGP tex).