Nekromanti Rädda min dator!

Jarl

Hero
Ymir said:
Hur gör jag en systemåterställning?

Och är det sant att fulla hårddiskar slöar ner datorn, eller bara en myt? För mina är nästan proppfulla.
Det finns två saker som kan slöa ner vad gäller fulla hårddiskar.

För det första så är hårddiskar långsammare ju närmare slutet av disken man kommer. Läshastigheten kan ca hälften av vad den är i början på disken.

För det andra behöver de flesta operativsystem en s.k. swap-fil, en fil där den kan lägga temporärt slask den jobbar med samt förhindra att arbetsminnets data blir alltför fragmenterat. Lite jobbyta kan man säga. Finns det inte plats för en sådan kan det gå riktigt slött om man drar igång något minneskrävande program.

Så generellt sett vill man väl lämna åtminstone RAM x2 ledigt på hårddisken och gärna inte använda den sista, tja, tiondelen eller så av hårddisken (beroende på storlek).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Gå in på Kontrollpanelen, välj klassisk vy och leta efter Systemåterställning eller System restore beroende på eng/swe Windows. Starta och följ instruktionerna. Du ska välja en systemåterställningspunkt som var innan kraschen.

En diskcheck kollar om någon del av disken är skadad.

Ymir

Liten kantbaron
Det verkar, åtminstone just nu, som att en systemåterställning gjorde susen. Jag svävar på små moln och ska nog inte ta ut segern i förskott, men ljudet funkar igen och windows flyter mycket bättre. Vi får se hur windows mår nästa gång jag startar dautan.

På sikt vore nog en ominstallering fortfarande en bra idé, dock.

solvebring

Superhero
Ymir said:
Det verkar, åtminstone just nu, som att en systemåterställning gjorde susen. Jag svävar på små moln och ska nog inte ta ut segern i förskott, men ljudet funkar igen och windows flyter mycket bättre. Vi får se hur windows mår nästa gång jag startar dautan.

På sikt vore nog en ominstallering fortfarande en bra idé, dock.
Vi får la hoppas på det bästa. Vilken tur att det löst sig för nu i alla fall. Som sagt, det brukar funka, om inte annat tycker jag att man gör gott i att testa en återställning innan man tar sig an större reperationer och tilltag.

Jag tror dock att du gör gott i att backa din hårddisk och att rensa ut den. Och tja, en ominstallation efter det vore kanske inte så dumt. =)

solvebring

Superhero
Ymir said:
Jag kan rapportera att windows fungerar utmärkt fortfarande, lustigt att jag inte ens hade hört om återställningar förr.
Okej, det var som tusan.

Well, you have now! :gremsmile:

Surfa lugnt där borta i Kina nu.