Handgranat i motorcykelhjälmen.
...för ni har väl sett
Dobermann?
"Rollpersonerna kan rimligtvis bara styras av vad de upplever och deras eventuella rädsla kan absolut inte påverkas av vad som händer i vår värld."
- Nu hadlar det ju naturligtvis inte om att "skrämselfokuset" på spelarna skulle ligga i den verkliga världen. Isåfall är det ju bara att, som du säger, "hyra in Hells Angels" och lajva "rånmordsöverfallet". Inte precis tanken.
Tanken, i den mån jag förstår den själv, är att SL ska koncentrera sig på skräck och rädslor som ligger spelarna nära till hands - och skrämma
dem på ett "effektivt" sätt -
i äventyret. På så sätt är det ju
både spelare och karaktär som blir skrämda (finns undantag, förståss), vilket är det optimala (såvitt jag förstått det; det finns säkert folk med annan uppfattning där också).
Det är min tolkning, och jag
vet att andra tolkar det annourlunda.
"Den rädsla man kan känna genom rollpersonen är inte i närheten av den rädsla man kan uppleva i verkliga livet och som rollpersonen kan uppleva i spelet."
- Det, och inlevelseförmågan, är problemet i ett nötskal. Metoden att skrämma spelarna är ett sätt att "gå runt" problemet. Annars håller jag med dig.
"Att en person spelar rollspel och är rädd innebär inte att vederbörande spelar skräckrollspel."
- Hmm... Kan man då spela skräckrollspel
utan att för den sakens skull bli rädd? Det är faktiskt en viktig fråga; för i de debatter vi nu kallar "skräckrollspelande" finns en hel del "skräckkategorier" som ligger ute i kanterna av direkt "rädsla" och ändå uppskattas som just skräckrollspelande. Den mest tveeggade av dem måste ändå vara "mysskräcken", där man inte blir direkt rädd, utan mest
medryckt ala bra "
suspense"-noveller.
Om vi ska sitta och säga hur skräckrollspel är och inte är (dumt in the first place, tycker jag) så bör vi ju också hitta någon slags definition (nej, skiss) på vad som kan "räknas" som skräckrollspelande.
Mitt direkta antagande: föga fruktsam, men möjligtvis intressant debatt.
Däremot kan det vara kul med en "debatt" om vad för slags typer av skräckrollspel folk har spelat.
"Jag var definitivt skraj under spelmötet (som slutade med att en kille fick tummen avsparkad)"
- Live-action i sin fulländning. Eller varför inte citera lite: "Vaddå kroppspoäng!? Det är ju hur
ont det gör som räknas!". /images/icons/wink.gif
"I princip tycker jag man ska akta sig för att få en för svag ROLL-bit i skräck-roll-spel"
- Som sagt; sådana här uttalanden brukar inte leda till särskilt konstruktiva debatter. Föst konstaterar du att man inte kan vara utan någon bit i "Skräck-Roll-Spel", för att sedan ge dig i kast med att säga att "bitarna" kan vara olika stora. Alltså, tolka mig inte fel nu - jag håller faktiskt med dig i sak, men jag tror fortfarande inte på "definitionsdebatter" som något konstruktivt. Skräckrollspel är vad man gör det till helt enkelt. Om det nu är en ruggig, systemlös spökhushistoria, en djupintrigerande vampiresession, blodig deckargåta i CoC eller en utforskning av karaktärernas egna psyken i Kult, så är det skräckrollspel om de deltagande anser det.
"Det är inte själva rädslan som ska beskrivas utan det är källan till rädslan som ska beskrivas."
+
Spelledaren ska skapa miljöer, SLP och intriger som kan skapa skräck hos rollpersonen, och beskriva och gestalta dessa på ett sätt som gör att spelarna känner inlevelse och engagemang och därmed skräck.
- Bra formulerat (pro-karaktärsspelarmässigt, alltså)!
Men just kopplingen mellan karaktärens skräck och spelarens skräck är inte alltid så lätt att överbrygga genom miljöer, SLP och intriger. Som jag förstått det (i debatterna hittills) så består världen till 90% av kassa spelledare (hur var det med spelarna nudå?), så där har vi ju inte så mycket att hämta när det gäller miljöer, SLP och intriger. Istället kan man då satsa på att skrämma karaktären och berätta hur skrämd karaktären är för spelaren
(ja, språkpedanter, spelaren är väldigt skrämmande), eller skrämma skiten ur spelaren och strunta i karaktären, beroende på vilken inställning till skräck-roll-spel-ledande man har.
(måttligt seriöst) /images/icons/crazy.gif
I övrigt: Ta mark och backa i debatter
in absurdum är jobbigt (och verkar inte "fungera" heller). Kanske borde skita i det. /images/icons/crazy.gif
[color:red]
- §eraphim.</font color=red>
Den som lever får se.
[color:red]Disclaimer:</font color=red> Detta förutsätter att personen i fråga inte är blind, har väldigt dålig syn och att det som ska ses, verkligen kan ses. Definitionen av seende är i enlighet med paragraf §26 i Bonniers Lilla Läkarbok. Inga återbetalningar efter en (1) dags användande, eller bruten förpackning.