Nekromanti Rädsla...

Kanturi

Swordsman
Jag har tänkt att nu börja dra in rädsla i spelandet nu när vi gör en "omstart" av EON igen. Jag vill bara ha lite tips om hur jag ska berätta det på ett "creepy" sätt och hur höga tärningsslagen ska vara om man möter något läskigt. Nu i veckan som kommer ska jag spelleda "Ulven" av Erik Winroth och undrar därför hur rädda ska rp blir när dom träffar ulven och dess "beskyddare". Jag har kännt det tidigare att det har varit lite tråkigt när det kommer 5 skelett och spelarna säger typ "Bring'em on" när dom aldrig har upplevt ett gående och levande skelett tidigare. Jag är x3mt tacksam för alla svar...

Tack på förhand

//Emil "Kanturi" Nises

Vicotnik

Den onde
Staff member
Räddsla är enligt mig ingen bra idee att skapa genom tärningsslag. Det är bättre att du beskriver miljön om kring situationen och bygger upp stämingen av räddsla (eller någon annan känsla).
Beskriv hur dom känner sig när dom går ner för trappen som leder ner till den gamla tortyrkammaren och låt små ljud och skuggor spela spelarna ett spratt. Låt skeletten ligga där på golvet och när dom passerar dom så hör dom hur något littet rasslar till och när dom tittar sig över axen så är ser dom inget dom inte tidigare har sätt. Annars så kan ju skeletten stå/sitta lutade mot vägarna/sina vapen. Du kan ju även använda spelarnas kunskap för att skräma dom om dom till exempel vet att det kryllar av fällor i rummet låta dom få för sig att de finns över allt kanske i det där skelettet som är lutat mot bokhyllan osv.

Andra saker du kan göra är att dämpa ner belysningen, spela sent på kvällen samt se till att det bara är ni som är hemma så ingen kan komma in och förstöra stämningen du har byggt upp. Ni kan även använda er av levande ljus och låta varje spelare ha ett litet ljus som ljuskälla så dom kan se sina formulär samt så ska du ha ett par ljus så du ser dina antekningar du har skrivit eller om du ska slå i böcker.

Falcon

Veteran
jo stämningsbyggande funkar verkligen, jag kommer ihåg när jag var spelade DoD:6 hos min kusin. Han är en sån fantastiskt bra spelledare och byggde upp stämningen sakta men säkert. Vi stod mitt i skogen och var verkligen rädda och när stämningen var på 210% så lät spelledaren ett par gigantiska ögon träda fram i buskarna varefter en ulv på 1.70m i mankhöjd flög fram mot oss (karaktärernas reaktion: Khal (min) svimmade och vaknade 5 sr senare, Boje (thomas) tog ett steg fram och tog ett hårt grepp om yxan och feron (ale) backade bakåt darrandes av skräck). hela gruppen trillade nästan av stolarna när besten hoppade fram, DET kallar jag stämning :gremgrin: Mitt tips för beskrivning är att tala med låg, mörk (inte Darth vader mörk utan lite lagom) och mystisk röst det funkar alltid :gremsmile:

Avslagen_Cola

Warrior
Håller med när det gäller att spela rädslan på spelarnas kunskaper utifall de inte spelar så mkt efter sina karaktärer.
Eller att du ger dem en riktig örfil först så att de blir försiktiga sen, släng fram tre skelett som de säger: Kom an bara, ni ondskans skapelser!
Sen har du gjort skeletten på rang 6 och drillat dem osv så att de typ MÖRDAR, kanske inte helt och hållet, men ändå. Sen kommer skeletten av rang 3 som är 8 st och då kanske de flyr... :gremwink:

Jake Steele

Warrior
"The greatest fear is fear of the unknown" ungefär så skrev Lovecraft i en uppsats om skräcklitteratur. Oavsett om denna maxim är sann eller ej så ger den en bra ledning till hur man kan spelleda skräck: genom att hålla spelarna ovetandess om vad faran är och varifrån den kommer.

Tänk på skräckfilmer; de är som mest nervkittlande innan monstret/yxmördaren/den halvtaskiga CGI skapelsen visar sig. När den ensamma hjältinnan går genom det ödsliga huset, ser sig om över axeln, smyger upp för knarrande trappor och sakta sträcker sig mot dörrhandtaget... När yxmördaren väl hoppar fram så rycker vi till men striden i sig är aldrig lika gastkramande som ögonblicken innan.

Det enda sättet dina spelare kan vara rädda för skeletten när de väl ser dem är om de fruktar för sina rollpersoners liv. Få dem att frukta adnra saker istället, få dem att bry sig lite om en SLP och dennes flickvän. Ha sedan SLPn som zombie istället för ett skelett, få dem att vilja tveka att döda honom å när de väl gör det så vill de ha en bra förklaring för hans lfickvän.

Tips på hur du beskriver:
1. Först se till att folk är närvarande så de inte sitter och prasslar med chipspåsen.
2. Ha inte för långa stämningsstycken med fördunklade månar, vargyl och träd vars döda grenar verkar sträcka sig mot rollpersonerna. Folk tröttnar snabbt, väldigt snabbt.
3. Använd korta beskrivande meningar, med många avbrott där rollpersonerna får göra val. Även om valet är så trivialt som att de måste säga att de fortsätter framåt. Fråga om de är säkra , helt säkra? Humma låg och fortsätt. Låt dem göra tärningsslag för att försöka upptäcka saker som inte finns där.
4. Tvinga dem att redogöra i detalj i vilken ordning de går och vad de har i händerna, beskriv hur första personen sträcker sig mot dörrhandtaget, tränger sig ner i den smala mörka gången där de bakom inte kommer kunna hjälpa till i strid..
5. Försök få spelarna att lägga till stämningsfulla saker när de säger vad de gör "Jag ser mig över axeln för att verkligen försäkra mig att de andra är där innan jag höjer facklan för mer ljus och makar mig framåt" istället för "jag kollar att de ä'me', tar facklan å går framåt" .
6. Du kan 'scripta' deras reaktion på saker (ta det försiktigt med den här idéen) och helt enkelt beskirva hur de äcklas, spyr eller ryggar tillbaka för något hemskt. Att säga att de flyr är överdrivet, det valet måste spelarna få¨råda över.
7. Mycket av skräck handlar om att bryta tabun i samhället eller ha saker som anses goda vara förvridna. Ex kannibaler vars offer rollpersonerna känner, barn som är onda men ser oskuldsfulla ut.
8. Man kan aldrig hurra över besegrade fiender i skräckscenarion, man ska alltid vara beredd att fly för att man tror att det kan återuppstå eller åtminstone stirra misstänksamt på skelettdelarna som om de skulle få liv igen. Människor som dör måste alltid tas hand om, deras hud är kall, kropparna är tunga och deras ögon stirrar anklagande på rollpersonerna. Oavsett skäl ska de ångra att de dödade en människa.
9. Ha fiender som inte kan mötas i direkt strid, en dödande dimma, en vampyr skugga. Båda med en magiker som man måste komma åt.(klichée ,jag vet...)
10. Tärningsslag ska bara slås när det är en utmaning, när det betyder något (plus när man försöker vilseleda folk att det finns något de missar, se ovan). Svårigheten (VIL slag) ska aldrig vara lätt (Ob2T6), utan vanligtvis normal (Ob3T6) och svår vid huvudbossen (Ob4T6) om denne är skrämmande. Kom ihåg att om allt går bra så är dina spelare verkligen 'där' och ett tärningsslag för dem tillbaka till 'vår värld' där det hela bara är statistik på papper.

En början åtminstone.

A.

Kanturi

Swordsman
en sak till: är det någon som har någon idé på vilken stämningsfyllande musik som jag kan spela tyst i bakgrunden? Jag sitter just nu och lyssnar på Cradle of Filth's "Nymphetamine" och tänker att den kan vara ganska okej om man inte har för hög volym (pga att sån här musik nog kan sabba stämningen), men om någon har en bra idé så säg till, det skulle uppskattas...

Tack på förhand

//Emil "Kanturi" Nises

Lycan

Hero
Nymphetamine? Är inte det typ speed/thrash?

Hade kunnat rekommendera lite lugnt ambient/electronic-dravel som l*Orchestre Noir, Dark Sanctuary, Desiderii Marginis, Elend eller kanske Tertium non Data till situationer som mest är creepy och kanske inte direkt skräckfyllda.

Alien vs Predator-soundtracket är annars en personlig favorit för lite mer hektiska situationer.

- L

Gastono

Hero
Nymphetamine tror jag inte är en bra idé.
Den är alldelles för varierande för att fungera bra tror jag.
Cradle of Filth är nog ett alternativ i övrigt men bara du letar upp en låt som inte studsar fram och tillbaka mellan olika tempon och stilar.

Min kompis körde någon musik från ett spel.
Kunde det vara vampire - the masquerade?
Jag vet inte men har du något bra spel baserat på skräck eller viss typ av action tema så kan det fungera...

Filmmusik kan man också leta efter, ta en film med bra tema och lyssna på musiken.
Det kan inte gå värre än åt skogen...

Galahad

Veteran
Har aldrig prövat på fantasy med skräckinslag, men har däremot spelat skräckrollspel.

Stämningen i rummet ni spelar i är viktig. Dämpad belysning och gärna levande ljus tycker jag personligen passar bäst. Sedan gäller det att inte ha musik som förstör stämningen. Har själv en hopkokad skiva som jag använder. Det är allt från klassik musik till tysta hjärtslag eller ylande vargar på dessa spår.

Det kan även vara smart att placera spelarna strategiskt. Som exempel så kan vår rollspelslokal nämnas. Vi håller till i källaren under folkets hus och när vi spelar så har vi alltså ett stort nersläckt rum. Medvetet brukar jag placera mig i hörnet av soffgruppen så att spelarna hamnar med ryggen ut mot rummet. När sedan stämningen stiger så kan man sakta men säkert se dem bli mer och mer nervösa för alla ljud de hör och kika sig över axeln stup i kvarten.

Vad spelet bekräftat så är storytelling att föredra så mkt som möjligt. Ev tärningsslag skall vara få och tas om hand om snabbt eftersom dessa rycker sönder stämningen. Det gäller att sätta fart på spelarnas fantasi. Det är då man kan få dem som mest "on edge". Beskriv omgivning utan att vara allt för noggrand. Assosiera gärna till andra händelser som karaktärerna varit med om. "Kroppen såg ännu värre tilltyglad ut än lille Gabriells kropp för några år sedan, den lille pojke som blev attackerad av björnar i er hemby", "När du vandrat över halva gläntan hör du plötsligt ett konstigt läte, och stannar till. Plötsligt inser du att platsen du vandrat in i skulle vara ett perfekt ställe för någon att lägga sig i bakhåll" osv. Det gäller att vara vag utan att vara för ospecifis och att inte leda leda sina spelare för mycket.

Kanturi

Swordsman
Tack så mycket... sitter å lyssnar lite på låtarna och dom är så himla bra asså... jag får kalla kårar av dem. Jag föreställde mig själv och mina spelare sitta och spela Ulven med denna musiken, snacka om att jag blev uppspelt asså!

//Emil "Kanturi Nises

Avslagen_Cola

Warrior
Jag har varit utan bra stämningsmusik till World of Darkness ett tag nu så jag tackar för dessa stämningsfulla låtar!
Har letat lite men inte hittat något förrens nu.

k7e9

Hero
Jag får bara hålla med alla andra som sagt nå't... Härlig musik, härlig stämning... Riktigt sjysst... :gremsmile:

Tur att man hänger här på forumet så mycket att man inte missar sån'a här saker... :gremlaugh: