Hur motvilliga är ni? Mitt system bygger på adderandet av t6:or och ju fler tärningar du satsar desto bättre är det.
I en tråd nedan så visar några kunniga av er problematiken med att endast räkna tärningar (flest 6:or vinner).
Hur många tärningar orkar man räkna ihop? Du måste räkna tre set per kast. Antalet tärningar man slår i snitt ska vara 3*3 men kommer bli fler vid strid, kanske totalt 12-15 så ca 4-5 tärningar per set att addera vid slag.
Speltest visar att man ganska snabbt utan att addera varje set ser om man slagit över ett värde eller övervunnit en annan persons slag beroende på att om man själv har flest höga tärningar och motståndaren flest låga så behöver man inte räkna - det är uppenbart.
Så hur ställer ni er till tärningsadderande? Ganska kyliga misstänker jag?
Edit: Fast det här måste ju bero på vad tärningsadderandet tillför - typ vill man bli fin får man lida pin tänket. Om ett krångligt moment (som att addera 5 t6or) tillför systemet en stor portion flexibilitet, eliminerar specialregler och ökar möjligheten att rollspela striden snarare än att rulla tärningar mot varandra - gör det inte räknandet lite mindre "jobbigt"¨eller snarare lättare att stå ut med?
I färdighetskast tycker jag det funkar utmärkt för där blir det mer utmanande att använda färdigheter och resultaten är inte binära; du måste ta hänsyn till faktorer som tid, utförande och resultat. I strid vill jag inte att det ska bli så långa strider för då kan räknande faktiskt förta mycket. Så strider med dödligare utgång men möjlighet att kunna göra många taktiska saker och rollspeligare... Kan det göra mitt case mildare?
I en tråd nedan så visar några kunniga av er problematiken med att endast räkna tärningar (flest 6:or vinner).
Hur många tärningar orkar man räkna ihop? Du måste räkna tre set per kast. Antalet tärningar man slår i snitt ska vara 3*3 men kommer bli fler vid strid, kanske totalt 12-15 så ca 4-5 tärningar per set att addera vid slag.
Speltest visar att man ganska snabbt utan att addera varje set ser om man slagit över ett värde eller övervunnit en annan persons slag beroende på att om man själv har flest höga tärningar och motståndaren flest låga så behöver man inte räkna - det är uppenbart.
Så hur ställer ni er till tärningsadderande? Ganska kyliga misstänker jag?
Edit: Fast det här måste ju bero på vad tärningsadderandet tillför - typ vill man bli fin får man lida pin tänket. Om ett krångligt moment (som att addera 5 t6or) tillför systemet en stor portion flexibilitet, eliminerar specialregler och ökar möjligheten att rollspela striden snarare än att rulla tärningar mot varandra - gör det inte räknandet lite mindre "jobbigt"¨eller snarare lättare att stå ut med?
I färdighetskast tycker jag det funkar utmärkt för där blir det mer utmanande att använda färdigheter och resultaten är inte binära; du måste ta hänsyn till faktorer som tid, utförande och resultat. I strid vill jag inte att det ska bli så långa strider för då kan räknande faktiskt förta mycket. Så strider med dödligare utgång men möjlighet att kunna göra många taktiska saker och rollspeligare... Kan det göra mitt case mildare?