Nekromanti Räkna ögon... (Ändrad med fokus på strid)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hur motvilliga är ni? Mitt system bygger på adderandet av t6:or och ju fler tärningar du satsar desto bättre är det.

I en tråd nedan så visar några kunniga av er problematiken med att endast räkna tärningar (flest 6:or vinner).

Hur många tärningar orkar man räkna ihop? Du måste räkna tre set per kast. Antalet tärningar man slår i snitt ska vara 3*3 men kommer bli fler vid strid, kanske totalt 12-15 så ca 4-5 tärningar per set att addera vid slag.

Speltest visar att man ganska snabbt utan att addera varje set ser om man slagit över ett värde eller övervunnit en annan persons slag beroende på att om man själv har flest höga tärningar och motståndaren flest låga så behöver man inte räkna - det är uppenbart.

Så hur ställer ni er till tärningsadderande? Ganska kyliga misstänker jag?

Edit: Fast det här måste ju bero på vad tärningsadderandet tillför - typ vill man bli fin får man lida pin tänket. Om ett krångligt moment (som att addera 5 t6or) tillför systemet en stor portion flexibilitet, eliminerar specialregler och ökar möjligheten att rollspela striden snarare än att rulla tärningar mot varandra - gör det inte räknandet lite mindre "jobbigt"¨eller snarare lättare att stå ut med?

I färdighetskast tycker jag det funkar utmärkt för där blir det mer utmanande att använda färdigheter och resultaten är inte binära; du måste ta hänsyn till faktorer som tid, utförande och resultat. I strid vill jag inte att det ska bli så långa strider för då kan räknande faktiskt förta mycket. Så strider med dödligare utgång men möjlighet att kunna göra många taktiska saker och rollspeligare... Kan det göra mitt case mildare?

Arfert

Facit
Re: Räkna ögon...

Jag hatar det, blir det fler än tre tärningar tröttnar jag.

Däremot funkar varianter där enskilda tärningar är antingen "lyckade" eller "miss" och att en sexa ger nån slags ytterligare effekt.

Men pluppar.. blä. Addera 12-15 tärningar går totalbort för mig.

Mogger

Hipsteranka

Arfert said:
Men pluppar.. blä. Addera 12-15 tärningar går totalbort för mig.
+1. Vi spelar just nu a song of ice and fire och där ska man addera ofta 5T6 eller mer. Det är bara jobbigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag har extremt låg tolerans, precis som jag har vad gäller matte i allmänhet.

Nåtslags regel för min del är att jag inte vill att summorna ska kunna bli högre än 12 ungefär, när jag räknar. Två t6:or kan jag räkna ihop, men fler? Fan heller.

Det är nämligen så, att jag är dålig på huvudräkning. Det handlar inte om att räkna prickarna individuellt - vid det här laget är fem prickar en symbol i mitt huvud, som är ungefär lika mycket 5 som tecknet eller att man bokstaverar "fem": Att prickarna i symbolen råkar vara fem till antalet är irrelevant.

Det blir alltså siffror. Fyra plus fem. OK, det kan jag ta. Fyra plus fem plus tre? Det tar mig ett par sekunder.

Jag gillar jämförelser. Att jämföra ett tal (säg fyra) med alla tärningar och se hur många som slagit över. Att jämföra antalet lyckade med en annan siffra (svårighetsgrad.

Högre eller lägre. Lyckat eller inte lyckat. Binära grejer. I undantagsfall "hur bra man lyckades".

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Men då är du nog utanför min målgrupp. Jag ogillar binärt. Det är enkelt - det har du helt rätt i men det är i mitt tycke inte heller så kul och det var det jag ville bort ifrån i min regelrevidering.

Däremot undersöker jag nu med hjälp av hjälpsamma själar här om det finns möjlighet att räkna tärningar istället.

Men låt mig också återkomma till Fin får lida pin statementet: Om ett system blir mer intressant, eliminerear special regler och är helt homogent så äger det en riktighet i min bok. Däremot är tyngre system som mitt är ifråga om räkning inte intressant för mig om det ökar detaljismen.

Men har man svårt för huvudräkning så är det här inte direkt toppen. Det har min kompis så därför tänker jag åt de hållen också men tror nog inte det riktigt kommer funka. Tyvärr ska jag säga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Vad är syftet i det spelet med att addera så många tärningar?

Kommer nog missa en del rollspelare pga att folk ogillar addition. Tough shit.

Mogger

Hipsteranka

Niklas73 said:
Vad är syftet i det spelet med att addera så många tärningar?

Kommer nog missa en del rollspelare pga att folk ogillar addition. Tough shit.
Jadu, det är ett av de mest otympliga system jag sett. Du tar ditt färdighetsvärde, slår lika många T6:or, adderar ihop dem, ska komma över en fast svårighet och sedan räkna ut hur många nivåer du slog över. Det är så mycket fel i den här mekaniken att jag blir mörkrädd:

1. De fasta svårighetsgraderna blir ointressanta så fort en karaktär får mer än 3 på en färdighet.
2. Svårighetsgraderna har en annan skala än nivåerna
3. Det blir en jäkla massa räknande

Men, systemet är inte alls utan ljusglimtar. Det finns en del fina principer och små koola mekaniker men de är svåra att hitta :gremsmile:

solvebring

Superhero
Hur många tärningar orkar man räkna ihop?
Tja, jag gillar storyteller systemet skarpt. Det känns som om det brukar bli ett lagom antal tärningar att bry sig om. Det brukar väl röra sig om 3-10 stycken. Jag kan väl säga att spel som kräver mer tärningsräknande än Neogames kreationer och Storyteller går över gränsen. Jag satte mig ju för att spela ett rollspel. Ville jag rulla tärningar hela dagen i ända hade jag skaffat mig ett tärningskrävande brädspel. . Ju mer tid tid som behöver slösar på långa regelmoment och tärningsrullande desto sämre enligt mig. Ska jag rulla en massa tärningar så ska det i så fall ge mig något jävligt awesome - wow! - om det ska kännas nödvändigt.

Så hur ställer ni er till tärningsadderande? Ganska kyliga misstänker jag?
Jag är värdelös på matematik. Det är mitt absolut sämsta ämne. Fast tja, att addera tärningar är väl inte så svårt. Är det mer än tre kan det ta några sekunder. Är det typ 3T6 kanske det tar någon sekund. Det är just det som är bra med Storytellersystemet och som gör att det kvittar mig hur många tärningar jag rullar där. Man gör ju nämligen bara skillnad på lyckade/misslyckade tärningar. Mer räkning än "så många lyckade tärningar har jag" behövs. Det är ett lättanvänt och snabbt system. Och det är det som är grejen för mig: Det handlar inte att det är många tärningar eller att det är svårt att räkna. Det handlar om att det är ett segt och ogynnsamt system som stjäl för mycket av den aktiva speltiden. I hate that. I vissa spel kan man ha överseende med det för att spelen i övrigt är awesome, det är lätt att modifiera bort eller att det just bara är på gränsen till för mycket. Hur som helst, system som stjäl tid och det inte genom att göra awesome shit utan mest igenom att tvinga dig rulla tärningar over and over, göra ditten, göra datten, är långdragna och därmed dåliga. Det stjäl onödigt mycket tid från aktivt spel. End of my story.

För att kort svara på dina frågor enligt mitt tycke och smak: Allting som är snabbt, behändigt och effektivt (alltså där med inte torrt eller intetsägande för det) är bra. Allting som stjäl tid, känns onödigt, tvingar en att upprepa samma moment väldigt länge och ofta osv. är dåligt. Vi kan ta klassisk BRP som i t.ex. DoD som exempel: Sättet att utföra och behandla färdigheter och handlingar är bra. Sättet att behandla skador genom att räkna KP är dåligt - för det är segt, tar tid och är inte särskilt effektfullt. Det är inte svårt, men med ett gäng SLPs i strid tar det tid (and that sucks).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är nog därför som jag själv accepterat mitt system. Det är inte så kul att räkna men i mina ögon så lyckas man få ut mer av en strid och färdighetskast än: Du slog över FV och träffade - slå skada - bokföra KP alternativt du slog över ditt FV och klarade av att bluffa vakten.

Sen är jag naturligtvis mån om att försöka räkna tärningar istället för att addera för att underlätta för spelare (vilket du själv beskriver) och för att få fler att vilja testa spelet och tycka om det. Så Sannolikhetstråden åden är lite spännande för mig och mitt spel i detta nu.

Krille

Super Moderator
Jag är van från Star Wars d6. Där får Darth Vader 14D i Smiska Rumpa, vilket dubblas till 28D om han spenderar en Force Point.

Naturligtvis så har man lärt sig ett och annat: gruppera!

Leta upp grupper om fem prickar och tio prickar. Säg till exempel att Darth Vader slår:

:t6b-4::t6b-3::t6b-2::t6b-5::t6b-6::t6b-6::t6b-3::t6b-2::t6b-4::t6b-6::t6b-4::t6b-4::t6b-6::t6b-1:

...i ungefär den ordningen från vänster till höger.

Detta grupperas till:

:t6r-3::t6r-2::t6r-5::t6b-4::t6b-6::t6r-3::t6r-2::t6r-4::t6r-1::t6b-4::t6b-6::t6r-4::t6r-6::t6b-4:

= 54, vilket räcker för att smiska en normaloptad rollpersons slag på :t6b-5::t6b-5::t6r-3::t6r-3::t6r-4::t6b-6::t6b-1: = 27, även om Darth inte spenderar en Force Point.

Faktum är att tack vare Star Wars d6 så är den här skrapa-ihop-fem-och-tiogrupper-metoden så inarbetad att jag gör det redan på 3d6.

solvebring

Superhero
Schysst metod. Det där gör saker och ting mycket enklare, speciellt om man blir snabbt på "att se" det.
Tycker mig känna igen det här nu när jag läser det. Du måste antagligen ha nämnt detta förrut.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller så är det naturligt att göra så? :gremwink:

Jag har aldrig sett Krille nämna det tidigare, men jag har gjort exakt samma sak. Jag tror det ligger i människans natur att kategorisera och söka mönster.

Hursomhelst, jag är på många sätt som Krille men istället för SKR och T6, var det WoD och T10 för mig. Jag har sällan problem att räkna så, det går snabbt och smidigt. Sen gillar jag inte extrem tärningsonani som i Exalted. Då blir det för jobbigt imo.

Krille

Super Moderator
Faktum är att jag har beskrivit metoden tidigare. Jag tror jag har gjort det förut när forumet var grönt, och jag vet att jag skrev ett sådant tips som kom in i Eon nånstans. I vilken bok kommer jag dock inte ihåg.

Robert Jonsson

Jo, du har säkert gjort det (finns det något du inte skrivit om i dina 20K+ poster? :gremtongue: ). Vad jag menade var att man kan känna igen metoden utan att ha läst det, eftersom det är ett ytterst naturligt och logiskt sätt att hantera stora pölar av tärningar.

solvebring

Superhero
Eller så är det naturligt att göra så? :gremwink:

Jag har aldrig sett Krille nämna det tidigare, men jag har gjort exakt samma sak. Jag tror det ligger i människans natur att kategorisera och söka mönster.
Det är det säkerligen, I believe ya'. Jag vet t.ex. att jag själv söker system i siffror och tärningar, speciellt när jag spelleder och det behöver gå undan. Fast det undermedvetet. Dvs. att jag inte vet vad jag söker efter och kan berätta det här, bara det att om jag tänker efter så vet jag att jag brukar söka efter t.ex. additioner som bildar möjligen heltal eller för mig "bekväma" tal. Man söker automatiskt ett sätt som passar en att räkna på. Dock har jag aldrig förut aktivt tänkt "så här ska jag göra". Krilles metod påvisar en bra metod för att aktivt få ordning på alltsamman och det är just det jag gillar.
... Öhm, om någon förstår vad jag menar, lite hafsigt skriver det här märker jag.

var det WoD och T10 för mig
Fast i WoD summerar du ju endast lyckade tärningar, räknar antalet tärningar av en viss typ. Du adderar ju aldrig dess värden - inte i vanliga fall mig veterligen?
... Fast det var ett bra tag sedan jag lirade något med Storyteller så jag minns ärligen inte om det finns andra moment än vanlig handling där man tvingas summera tärningarnas värden?

Även jag räknar ihop tärningar på det sättet. Kan se summan av tärningarna väldigt kort tid efter att de blivit slagna, åtminston när det gäller T6or.

T10 systemet i Vampire är också väldigt enkelt för mig eftersom man bara snabbt sållar ut de tärningar som ligger på svårighetsgraden och över, allt annat utom 1:or är ointressant.

1:or äter ju upp lyckade, så nej, jag menar 1:or. Sen är 10 också av intresse såklart, men de rycker ju bort först om man slagit 1:or.

Nu snackar jag om Masquerade, så vi är på det klara med det. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Ah, ja så är det kanske ja. Jag har inte spelat så mycket Vampire the Masquerade och det var ett tag sedan nu. Jag är alldeles för inne i nya WoD. My bad.

Robert Jonsson

Jo, jag förstår vad du menar. :gremsmile:

Och visst räknar du inte ihop ögonen på tärningarna i WoD, du räknar ihop antalet lyckade istället så addition förekommer.

Men det blir en liknande sorteringsfunktion där. Snabbt letar man efter de lyckade och sorterar in alla i fyra grupper (generellt i oWoD): botch (1), misslyckade (2-5), lyckade (6-9) och rerolls (10).