Nekromanti Räkneuppgift till Mutantmatiné

Rickard

Urverk speldesign
Bakgrund
När man slår tärningsslaget med 1T100 i Mutantmatiné räknar man samman T10:orna vid ett lyckat slag för att få fram Resultatet av handlingen. Mellan 1-5 är det ett halvlyckat resultat, vilket innebär att spelledaren får lägga in ett "...men" efter handlingens beskrivning för att skapa någon negativ följdeffekt. Mellan 6-9 är det ett lyckat Resultat och 10 och över är ett exceptionellt lyckat Resultat, där spelaren får hitta på en fantasifylld och heroisk beskrivning av handlingen.

När spelaren räknar samman T10:orna är 0 noll på Resultatet, vilket innebär att det blir ett snitt på 9. Exceptionellt slag låg på 10 och snittet är 9 om man har 100% chans att lyckas. Det här medför att man gärna vill satsa för att höja Resultatet när tärningarna räknas samman, med större chans att misslyckas. Grejen är att reglerna är på tok för svåra just nu. Jag funderar på om man enkelt kan säga "För varje 10:e procentenhet du drar av från värdet får du +3 på Resultatet".

Fråga
Vad ger detta för effekt?

Får man ut något av att satsa eller måste jag ändra på regeln? För om man sänker sitt värde sänker man även chansen att få höga Resultat.

/Han som inte kommer någonvart i sitt spånande

rjonas

Hero
Jag skulle gjort en brute force-kalkyl i Excel.

=HELTAL(100*SLUMP()+1)
=HELTAL(A1/10)
=A1-(A2*10)
=A2+A3
=OM(A1<50;"träff";"miss")

Kör hundra tärningkast per tiotal chans-att-lyckas med och utan avdrag.

Rickard

Urverk speldesign
Om någon undrade så var originalregeln "För varje satsad 10-procent får man +2 på Resultatet. Om slaget visar under denna siffra så misslyckas slaget". Det här var för krångligt att förklara på ett enkelt sätt utan måste alltid exemplifieras, typ med "Om du satsar 20% får du +4 på Resultatet om slaget lyckas men om du slår 20 eller lägre misslyckas du".

/Han som vill ha ett enklare sätt att skriva ut regeln på rollformuläret

rjonas

Hero
Tillåt istället att man slår igen och lägger till.

Jag har 63% på Hoppa. Jag tar sats och hoppar över helvetesgapet. Jag slår 23 vilket lyckas men ... du säger att jag bara når fram med armarna. Jag hävdar att jag måste landa på fötterna och slår igen:

Säg att jag slår 45 då har jag lyckats med en effekt på 14.

Men om jag misslyckas med det andra slaget så är hela handlingen förstörd.

Rickard

Urverk speldesign
Tillåt istället att man slår igen och lägger till.
Det var inget dumt förslag, även om jag ogillar omslag. Ska testa det nästa gång.

Jag undrar vad man slår för Resultat i medel om man har 10%, 20%, 30% ... 90%. För 100% är det ju 9 men det är det inte för exempelvis 50% där enbart 19% av slagen visar 9 eller högre.

Finns det någon Excel-formel för att räkna ut det?

/Han som borde använda Excel oftare för sådana här typer av saker

PS. Jag satt och räknade på ursprungsinlägget och det var värdelöst att satsa något med bara +2 för var tioende procentenhets avdrag och med +3 var det helt ovettigt att dra av mer än 20%

rjonas

Hero
Tusen slag:

10% 0,406
20% 1,035
30% 1,598
40% 2,464
50% 3,371
60% 4,250
70% 5,356
80% 6,392
90% 7,627

Attachments

hakanlo

Hero
Du har ju här försökt att rakt av överföra Matinés regel för att satsa. Eftersom det är en fundamental skillnad i distributionen av resultat kanske det blir svårt att få till.

I Matiné fördelas Resultaten linjärt: alla tärningsslag 1-20 är lika sannolika. I Mutantmatiné är det inte så, utkomster nära genomsnittet (9) är mycket mer sannolika än de nära skalans ändpunkter (0 och 19). Ändå har du behållit gränserna intervallen 1-5, 6-9 och 10+. Det kommer att ge en radikalt annan fördelning av alternativen Delvis lyckat, Lyckat och Perfekt lyckat än i Mutant. Du har säkert tänkt på det, men om du ville ha en likartad fördelning skulle gissningsvis intervallen vara något i stil med 1-8, 9-12 och 13+. Jag har inte räknat. En sådan förändring av intervallen påverkar då också värdet av att satsa.

Så en två alternativa regler för att satsa, som inte riktig följer Matinés spår. Förslag 1: man satsar genom att man får slå en, två eller tre extra 1t10 när man slår sitt slag. De extra tärningarna är alternativa tiotalstärningar, och den högsta av dem räknas, både för möjligheten att lyckas och för resultatet. Nu är jag inte säker på hur matematiken utfaller. Jag anar dock att det är lite problematiskt att det blir riskfritt att satsa maximalt om man har 100%.

Därav förslag 2: Detta är egentligen bara mest ett sätt att uttrycka din ursprungliga idé, märk väl. Man satser genom att lägga till på tiotalstärningen. Om jag väljer att satsa 2, blir alltså utfallet av den 20-110 för slag att lyckas, samt 2-11 för effekt. Man kan alltså få resultat över 100!

Frågan är då, varför bara lägga till 1 (förutom att det råkar vara numeriskt snyggare)? Jo, eftersom summan av de två tärningarna för resultat inte är linjär, kommer de i praktiken att variera på en mer sammantryckt skala. En bonus på +1 är då mer värd. För att detta ska få genomslag kan man kombinera det med en förskjutning av intervallen som ovan föreslaget. Återigen, inte räknat exakt. Om +1 visar sig för lite för varje extra tiotal, så kan man väl lägga till den dubbla satsningen. Då är vi tillbaka precis där det började!

/Håkan, som försökte tänka till så det knakade...

Rickard

Urverk speldesign
Hakanlo said:
I Matiné fördelas Resultaten linjärt: alla tärningsslag 1-20 är lika sannolika. I Mutantmatiné är det inte så, utkomster nära genomsnittet (9) är mycket mer sannolika än de nära skalans ändpunkter (0 och 19). Ändå har du behållit gränserna intervallen 1-5, 6-9 och 10+. Det kommer att ge en radikalt annan fördelning av alternativen Delvis lyckat, Lyckat och Perfekt lyckat än i Mutant. Du har säkert tänkt på det, men om du ville ha en likartad fördelning skulle gissningsvis intervallen vara något i stil med 1-8, 9-12 och 13+.
Ja, jag har tänkt på det och jag vill att spelarna ska känna att de vill satsa för att undvika halvlyckade resultat. :gremsmile: Det är något som kom naturligt via systemet.

Detta är egentligen bara mest ett sätt att uttrycka din ursprungliga idé, märk väl. Man satser genom att lägga till på tiotalstärningen. Om jag väljer att satsa 2, blir alltså utfallet av den 20-110 för slag att lyckas, samt 2-11 för effekt. Man kan alltså få resultat över 100!
Det här var ju sjukt smart och ger precis samma effekt som i Matiné men är mycket enklare förklarat. Tackar. :gremsmile: Ska ta och skriva om Matiné-reglerna med den här förklaringen. Det här gör också att jag egentligen kan ta bort "du får +1 för varje steg över 20"-regeln ur ursprungsspelet för man kan lika gärna satsa för att utnyttja sina höga värdens potential.

/Han som ska räkna lite på sannolikheterna för just Mutiné innan han går vidare men är glad, för han trodde inte att han skulle få såhär bra svar i tråden

hakanlo

Hero
Kul om kommentarerna kunde vara till nytta!

Det slår mig nu tre saker, när jag funderat vidare en stund.

För det första, även Matiné skulle möjligen kunna tjäna på samma sätt att utrycka "satsa". Funkar ju bra även på 1t20 - satsar man 5, kan tärningsslaget visa upp till 25.

För det andra, detta skulle även kunna förenkla lite hur man uttrycker det när karaktärer har FV över 20 respektive 100. Endera kan man alltid se det som att de "automatiskt" satsar det överskjutande värdet, eller så får de vacker kommaihåg att satsa lite, om de ska ha nytta av sitt höga värde.

För det tredje, man skulle även kunna tänka sig en motsats till att satsa. Att "fega", kanske? Det innbär att man i stället för att lägga till på tärningsslaget drar av ett värde. Det blir då lättare att lyckas, men mycket större chans att få delvis lyckade resultat. (Men-satsen som då ska följa i beskrivningen av utkomsten kan ju då anspela på detta fegande: "Du hoppar över stupet, MEN eftersom du tog det så försiktig landar du stående på alla fyra och faller omkull).

Känns som att det är en intressant väg!