Nekromanti Rälsning, öppen, dold eller öppetdold

MrG

Swashbuckler
En postGothContanke, jag brukar försöka köra med så dold rälsning som möjligt, men funderar på om det är standard och vad varför, så varför inte en liten tråd om det. Så först, låt mig förklara vad jag menar:

Öppen rälsning
Det som vissa friformsscenarion har varit förtjusta i och det som dykt upp i en del Forgespel (i alla fall i PTA). När man pratar om vad scener/scenarion ska gå ut på eller leda fram till och bestämmer det i förväg och sedan spelar ut det. Oavsett om det är gruppens beslut eller spelledaren, så känner alla till det och det är uttalat

Öppetdold rälsning
När det är uppenbart eller försöker vara uppenbart vad som ska skes och spelarna hjälper till att ta plotten dit för att hjälpa historien. Men man aldrig uttalar det öppet. Som att vi redan när spelledaren presenterar miljön i ett Masks of Nyalatoteph anar att vi ska kunna vara berädda på att ge oss in och undersöka sekter och inte backa vid första sak som kan verka övernaturlig, eller när vi i Mutant lätt kan känna oss redo att undersöka den närmsta förbjudna zonen. Nog det som är svårast att ha något samberättande i.

Dold rälsning
När spelledaren manipulerar spelarna och de gör den plott som är tänkt utan att märka att de följer spelledarens idéer. Fast kan lika gärna handla om att spelledaren inte har så mycket själv utan följer spelarnas insiativ. Exemplet här blir från senaste GothCon då jag körde en indisk plott där karaktärerna i en flashback sitter och diskuterar. De vet visserligen om att deras diskution kommer att leda till att indierna gör uppror (så där låg det en öppen rälsning), men med ett par komentarer från slps så kommer de fram till att de skall smörja in soldaternas vapen med gris och nötfett för att få dem att lämna sina läror och kristnas (ett resonemang som bygger på att de annars inte kommer kunna ladda sina vapen). Spelarna var övertygade om att de själva uppfann den idéen och jag grunnade på om de var väl historiskt belästa, men sanningen var att de inte hade en aning om att de kommit fram till en idé som var historisk korrekt. Samtidigt hade de inte märkt att jag puttade dem mot den, utan fick en schysst a-ha efter scenariot när vi pratade om det och de insåg att de spelat en historisk scen korrekt.

Jag strävar oftast att ha en helt dolt räls så händelsen på GothCon var schysst beröm för mig (speciellt som det var folk som jag har respekt för som bra rollspelare och rutinerade spelledare). Men är alla som jag och strävar efter dold rälsning?

-Gunnar (som hoppas att folk kan hålla sig ifrån tråden om det inte vill ha rälsning över huvudtaget)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag känner igen de fenomen och exempel som du tar upp, men jag tycker egentligen inte att rälsning är en passande eller korrekt term för att till fullo beskriva dem. Särskilt inte då det handlar om situationer där alla inblandade har enats om hela eller delar av upplägget. Då skulle jag snarare använda mig av Dnalors terminologi (se den tråd som Genesis länkar till). I min värld så finns det inte någon öppen rälsning, utan även om man accepterar att spelledaren rälsar, eller spelar ett färdigkonstruerat äventyr som kräver vissa val, så är det en tyst överenskommelse. Inget som egentligen diskuteras, analyseras eller reflekteras över i någon större utsträckning. Ska vi prata om mer berättarfokuserat spelande, där man gemensamt enas om olika premisser och allting sker någorlunda öppet så skulle jag hellre prata om "manus" eller "manusbundenhet". Sedan anser jag att rälsning är mindre fritt, med sina mellanstationer och förväntade lösningar, än en gemensam historia där man egentligen bara enats om början, slut och tema.

Miriam

Veteran
Dold rälsning är vad jag också brukar ha när jag spelleder äventyret där sådant är relevant. Ett problem som jag dock upplevde var att en av mina spelare verkligen tyckte illa om det här att bli manipulerad som du kallade det. Enligt henne så var det roligaste med rollspel att det var så fritt och så fort hon märkte åt vilket håll jag ville styra det så såg hon till att gå åt ett annat håll. Tyvärr så skedde det rätt ofta eftersom jag inte är nån jättebra sl utan ofta ganska genomskinlig. Vi löste det med att helt enkelt prata och kom överens om att det nog blev roligare om hon även ifall hon upptäckte vart det var på väg spelade med istället för att motarbeta. Men i och med det så antar jag att det blev ditt mellanalternativ Öppetdold rälsning?

Fast jag strävar förstås ändå i dom äventyren efter dold rälsning även om det i slutändan inte alltid blir det.

Genesis

Ni dés ni maître
Men är alla som jag och strävar efter dold rälsning?
För vad det är värt: Nej, jag strävar inte efter dold rälsning, och när jag upptäcker att en spelledare håller på med det så känner jag mig lurad och besviken. Friheten att vara medskapare är det jag spelar rollspel för.

Men jag ogillar också datorrollspel, som ju är rälsade i grund, och de är ju väldigt populära, så det finns uppenbarligen en hel del som inte tycker som jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Men är alla som jag och strävar efter dold rälsning?
Jag är det, men jag vet också att vissa element här på forumet hävdar att den dolda rälsen inte existerar i verkligheten.

MrG

Swashbuckler
Låt mig vara lite klarare; men öppetdold rälsning menar jag räls som spelarna kan märka, med dold menar jag en räls som spelarna inte märker, vilket kan bero på att den inte finns.

Så jag ser inget probelm med att en dold rälsning kan vara spelarstyrd, vitsen är att den kan vara de eller spelledarstyrd, men endast spelledaren vet vilket det är. Och så har spelledaren friheten att slänga sin räls om spelarna vill föra handlingen till ett nytt håll och det verkar bättre.

Hade missat den tidigare tråden, men för mig är det en vits att skilja upp det i tre kategorier och mycket av det folk kritiserar är det jag skulle klassa som öppetdold räls.

Och orälsat tycker jag är jätteklurigt, för mig blir det oftast en öppen räls. När jag kör min såpa så försöker jag hålla det helt orälsat, men det blir snarare en i huvudsak öppen räls där spelarna är väldigt delaktiga.

-Gunnar (som tycker det var intressant klurande, kul att se en så lik tråd jag missat)

Zire

Swashbuckler
Jag blir lite osäker över definitionerna, jag skulle gärna veta en definition av orälsat också. För som jag har uppfattat det så skulle "Fast kan lika gärna handla om att spelledaren inte har så mycket själv utan följer spelarnas insiativ" vara orälsat snarare än dold rälsning. (Eller menar du i att spelledaren lägger ut ett räls som styr spelarna, fast med inspiration från spelarna; istället för att spelarna styr direkt via rollpersonerna?)

Men för att svara på frågan: jag strävar efter dold rälsning framför öppen.

Regmolar

Swashbuckler
Jag strävar delvis efter dold rälsning och delvis efter aktiva spelare som kan göra saker utan att jag måste rälsa, även om det första nog ofta beror på att jag har svårt att uppnå det andra...