Ja, det skulle ha varit fel om det hade gått emot spelpremissen.
Det är därför jag försöker argumentera för en spelpremiss som inte går ut på att acceptera slaveri och andra kyriarkala strukturer.
"Jag har gjort en spelvärld, och spelarna gjorde rollpersoner som finns i den spelvärlden och engagerade sig emotionellt i den spelvärlden men dom gjorde inte dom sakerna som jag hade tänkt mig att dom skulle göra" är en stor skillnad från "Jag gjorde en spelvärld, och spelarna gjorde rollpersoner som inte hör hemma där".
Om man vill detaljstyra vad protagonisterna gör så skriv en roman istället.
Eller ha regler vars mekaniker direkt leder till den typen av handlingar & utfall som ens premiss är.
I ett "generic-style RP" där det finns, uh, "fysik"-baserade regler dvs det går att typ försöka göra dom flesta saker så får man förvänta sig lite slavuppror. Det är det jag tycker är ballt med rollspel. Att det är som en holodeck där det går att pilla och vrida och vända på saker och se vad som händer
Annars får man ha väldigt hårt reglerade moves i spelet såsom "anropa tribunal", "quorum call", "privatmöte med senator" osv. Men då börjar det närma sig att ett brädspel eller dataspel kanske är bättre för att skapa den upplevelsen.
Det är därför jag försöker argumentera för en spelpremiss som inte går ut på att acceptera slaveri och andra kyriarkala strukturer.
"Jag har gjort en spelvärld, och spelarna gjorde rollpersoner som finns i den spelvärlden och engagerade sig emotionellt i den spelvärlden men dom gjorde inte dom sakerna som jag hade tänkt mig att dom skulle göra" är en stor skillnad från "Jag gjorde en spelvärld, och spelarna gjorde rollpersoner som inte hör hemma där".
Om man vill detaljstyra vad protagonisterna gör så skriv en roman istället.
Eller ha regler vars mekaniker direkt leder till den typen av handlingar & utfall som ens premiss är.
I ett "generic-style RP" där det finns, uh, "fysik"-baserade regler dvs det går att typ försöka göra dom flesta saker så får man förvänta sig lite slavuppror. Det är det jag tycker är ballt med rollspel. Att det är som en holodeck där det går att pilla och vrida och vända på saker och se vad som händer
Annars får man ha väldigt hårt reglerade moves i spelet såsom "anropa tribunal", "quorum call", "privatmöte med senator" osv. Men då börjar det närma sig att ett brädspel eller dataspel kanske är bättre för att skapa den upplevelsen.