Nekromanti Rättssystem

Man Mountainman

Storsvagåret
God jul på er allihop!

Sitter här och försöker få någon rätsida på mitt stora rollspelsvärldsprojekt. En av de större stenarna i min åker var det här med rättssystem. Hur skipas rättvisa i ett mer primitivt samhälle? Vad hade man tillexempel för rättssystem i det medeltida Sverige och framåt, tills ett äkta polisväsende hade etablerats? Speciellt är jag intresserad av hur rättvisa skipades ute i byarna på landsbygden, och hur nämnda byar över huvud taget organiserades.

I min värld är stadsstaten en mycket vanlig stadsbildning. Som jag har förstått stadsstatskonceptet, så utgjordes stadsstaten bara av själva staden. All jordbruksmark runt staden var i teorin självständig, åtminstone i antika Grekland som väl borde anses tjäna som förebild. Någon som är mer insatt i det antika Grekland som kan ge en bild av hur stadsstaterna fungerade, och hur landsbygden styrdes?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Krille

Super Moderator
"Hur skipas rättvisa i ett mer primitivt samhälle? Vad hade man tillexempel för rättssystem i det medeltida Sverige och framåt, tills ett äkta polisväsende hade etablerats?"

I Sverige var tinget länge den instans som man tog upp tvistemål till. På tinget lades bevis och vittnen fram, och den som kunde prestera bäst bevis och vittnen (ens inflytande, rikedom och renommé var en del av beviset) vann målet. Om svaranden förlorade målet blev han tvungen att göra bot på något sätt. Liknande koncept var vanliga genom hela den germanska kultursfären, dvs även bland saxare, vikingar, germaner, gotar et cetera. Wergild (mansbot) och eadsgild (edsbot) var vanliga mått. Ofta kunde en mördare bli tvungen att böta en wergild, eller den mängd pengar som den mördades person och anseende var värda, till käranden. När boten är betald så är saken ur världen. Kan svaranden inte betala boten kan tinget döma fejd istället, då käranden får plundra motsvarande botens värde hos svaranden.

I Äldre Västgötalagen finns ett helt underbart stycke som rabblar upp hur mycket olika folk anses vara värda: västgötar anses vara värda mest, med svear och andra skandinaver strax därefter. Tyskar och engelsmän är bra mycket mindre värda om de inte råkar vara kyrkomän.

I England slogs detta koncept ihop med en frankisk syn på lag och rätt, och en stor del gammal romersk lag råkade också komma in. Idén är där att en sheriff är konungens juridiske representant på fältet. I små mål är det han som dömer. Dessutom hade den engelske kungen "shire courts", som red runt och dömde i större mål. Här blev dock lagen underställd konungen men separerad från adeln, till skillnad från Frankrike där adeln i egenskap av konungens undersåtar också hade rättsskipande makt.

Kyrkan har alltid varit ett specialfall. Kyrkan kan döma skuld eller oskuld för brott mot Guds lag, men har ofta inte rätt att utföra domen. Den uppgiften fick den sekulära makten ta hand om. Sedan kom inkvisitionen och ställde till allting.

Någon utredande eller laguppehållande polis har inte funnits. Utredandet var i den germanska kultursfären upp till käranden respektive svaranden, inom kyrkan helt upp till denna, och inom det feodala samhället upp till adeln eller möjligen sheriffen. Laguppehållandet har alltid varit upp till "goda män" (dvs uppbåd i bästa fall, lynchmobbar i sämsta fall).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Man Mountainman

Storsvagåret
Följdfrågor

Tack för svaret. Här kommer några följdfrågor:

Om svaranden vägrar att betala sin bot, vems uppgift är det då att se till att boten inkasseras? Är det helt och hållet upp till käranden, eller får han hjälp av omgivande bönder, av furstar och adelsmän, eller slikt? Finns det något system för det här, eller blir man tvungen att lita till sina kompisars goda vilja?

Hur blir det om man blir bestulen av någon som bara är på genomresa? Är det då upp till en själv att leta rätt på förövaren och släpa tillbaka honom till tinget?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Krille

Super Moderator
Följdsvar och mer fakta

"Om svaranden vägrar att betala sin bot, vems uppgift är det då att se till att boten inkasseras? Är det helt och hållet upp till käranden, eller får han hjälp av omgivande bönder, av furstar och adelsmän, eller slikt? Finns det något system för det här, eller blir man tvungen att lita till sina kompisars goda vilja?"

Nej, det finns inget system. Normalt brukade tinget i så fall döma fejd (om inga likvida medel finnes för boten då domen fälls) eller fredlöshet (om svaranden vägrar betala i efterhand), men det är upp till käranden att ta upp det inför tinget i så fall.

"Hur blir det om man blir bestulen av någon som bara är på genomresa? Är det då upp till en själv att leta rätt på förövaren och släpa tillbaka honom till tinget?"

I de flesta fall hamnar sådan stöld under hemfridsbrott, och skulle hemfridsbrott begås kunde man som drabbad slå ihjäl förövaren utan risk för vedergällning. Annars är det upp till en själv att finna tjuven och släpa honom inför rätta.

Jag kommer att ta upp en massa om saxisk lag och rätt i modulen Geografica Vistfarthi till Västmark. Den borde komma under vintern, förutsatt att jag får kartan jag väntar på.

Medan vi ändå är inne på ämnet snutar, Japan hade i alla fall under krigseran och senare (ca 1500 och framåt) ett organiserat polisväsende, de så kallade yoriki, som hade rätt att utreda brott och dra de skyldiga inför magistraten. De var så att säga magistratens laguppehållande och utredande arm. Som symbol och ämbetstecken hade de en jitte (ungefär en sai minus en klyka), och det är fortfarande en symbol för polisväsendet i Japan. Deras makt var dock kraftigt begränsad av magistraten samt av bushido - samtliga yoriki var samurajer, vilket gör att det kommer in en hel del andra plikter ivägen för ämbetsutövandet, bland annat absolut lydnad gentemot överordnade, plikt gentemot familjehedern, ansikte och hela faderullan. Detta är ett av de tidigaste exemplen på en laguppehållande poliskår i världen.

- Krille

Rosen

Myrmidon
Re: Följdsvar och mer fakta

<I>Annars är det upp till en själv att finna tjuven och släpa honom inför rätta.</I>

En detalj som inte bör glömmas bort i sammanhanget - det är inte ett brott (i juridisk mening) förrän någon drar det till tings.

--
Åke

Horus

Warrior
Sanningen om Krille

Krille är inte en människa. Han är Nationalencyklopedins avatar på jorden.

/Horus - RIP Blümchen

lave

Warrior
vikingatid

är vikingatiden FÖR primitivt? annars kan jag rekommendera "röde orm", en väldigt bra bok med en hel del "rättegångsscener" anno 900 !

Rosen

Myrmidon
Re: vikingatid

<I>är vikingatiden FÖR primitivt?</I>

Om inte, så finns tingssystemet också beskrivet i både Viking och Ansgar (mer summariskt i det senare fallet).

<I>annars kan jag rekommendera "röde orm", en väldigt bra bok med en hel del "rättegångsscener" anno 900 !</I>

Den kan rekommenderas i största allmänhet, tycker jag. Har helt rätt känsla, och bokvärldens coolaste one-liners. (-:

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler
Re: vikingatid

"är vikingatiden FÖR primitivt? annars kan jag rekommendera "röde orm", en väldigt bra bok med en hel del "rättegångsscener" anno 900 !"

Kan det inte vara, då vikingatiden ligger inom ramen för medeltiden, även om det inte var det medeltida sverige, som kom lite senare.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
"Vad hade man tillexempel för rättssystem i det medeltida Sverige och framåt, tills ett äkta polisväsende hade etablerats? Speciellt är jag intresserad av hur rättvisa skipades ute i byarna på landsbygden, och hur nämnda byar över huvud taget organiserades."

Svårt, om inte omöjligt att säga. Då medeltiden normalt är ca 395 e.kr. - 1400 e.kr. och Sverige fick sin första gemensamma fullständiga lag 1350 (Magnus Erikssons landslag, gällde för landsbygden). Det fanns en stadslag för städerna också.

År 1442 omarbetades lagen och hette då Kristoffers landslag (=Kristffer av Bayern).

Den första svenska gemensamma lagen för både städer och landsbygd kom 1734. Och denna gäller i stort även idag, med dock ofantligt mycket ändringar. Denne gällde parallellt med kyrkolagen anno 1686 (som även är grunden för våran folkbokföring).

Om jag tar tiden 1500-1800-talen, så kan det sägas såhär i Sverige.

Varje härad (omfattande ett antal församlingar) hade ett vårting (vt) och ett höstting (ht). I dessa så satt ett antal nämndemän (vanliga invånare som var utsedda). Den äldste av dessa nämndemän kallades häradsdomare och var tingets ordförande. Sedan skedde tinget på en öppen plats för alla häradsinvånare. Man anmälde också varandra för allting nästan. Från lagen 1734 stadgades bl.a. 68 brott där straffet skulle vara dödsstraff. Bl.a. Mord, Våldtäkt, Tidelag (även djuret), Enskilt hor, Dubbeklt hor m.m. Om jag inte minns fel utan att slå upp det så var även tredje resans stöld belagd med dödstraff (dvs dömd för stöld för tredje gången).

I övrigt fanns skamstraff (inte för kyrkolagen 1686), spöstraff, arbetslägerstraff (och andra frihetsberövande straff).

Häxeri var också belagt med dödstraff, vilket medförde häxprocesser i Sverige under 1670- och 1680-talen.

Riddaren

Dale Carnegie

Adrian

Veteran
Re: Sanningen om Krille

Vilka lektioner är det du har lärt dig allt du skriver om på forumet.... kanske Sci-fi-fantasy-allt emellan +2 linjen eller???????

Krille

Super Moderator
Re: Sanningen om Krille

"Vilka lektioner är det du har lärt dig allt du skriver om på forumet..."

Svenska, matematik, engelska, historia, samhällskunskap, religionskunskap, fysik, kemi, datorkunskap, filosofi, psykologi och bild. Jag tror de ämnena täcker in det mesta.

- Krille, som numera sitter bakom katedern

Riddaren

Swashbuckler
Re: Följdsvar och mer fakta

"En detalj som inte bör glömmas bort i sammanhanget - det är inte ett brott (i juridisk mening) förrän någon drar det till tings."

Sant...men å andra sidan så drog man varandra inför tinget för banala saker som att någon flyttat en sten (jepp, men det var tomtgränsen på en tomt i Grödinge också, knappt en halv meter), föra lite oväsen (hammartinget, södermanlands bergslag 1710-tal) etc...

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Svar på tal ;-)

Jo visst, men USA som nation ligger ju ett antal hundra år efter Sverige ;-)

Riddaren

Dale Carnegie