Okej, jag tror att jag förstår vad du menar. Det är just det där flytet som bara kan komma i skrivandet ögonblick. Vad det gäller ditt sätt att tänka: en plats, personerna och situaionen känns ganska mycket som innehållet av kvällens föreläsning på manuskursen jag läser just nu. Det handlar hela tiden om att identifiera en situation och de som innehåller den. Det är så du börjar en bok, eller tänker då på det sättet inför varje kapitel "Nu är de här, den och den är med, detta har uppstått"? ... Jag menar, det är självklart att man tänker så, man är ju alltid medveten om vad man försöker etablera, men jag menar detta om du gör det till en aktiv process att noga kartlägga och söka kring det noga innan du börjar skriva? Det är i så fall väldigt unikt tror jag, eftersom man ofta bara "löper iväg med pennan" och låter den ta en dit den vill. Nåväl, On Writing är med andra ord en bok du rekommenderar?
Ja, jag frågar inte för att jag inte vet hur man skriver, så att säga, för skriva gör vi ju alla när vi väl sätt igång, men jag tycker arbetsprocessen bakom olika författare är mycket intressant. Jag menar, vad är det egentligen man gör och hur gör man det, om man bryter ned skrivandet i konkreta bitar. Det är himla fascinerande. Nu när jag läser manusförfattande blir det extra påtagligt eftersom manusskrivande verkligen är ett hantverk med sina bestämda ramar och en fast struktur.