Rickard
Urverk speldesign
Sätt dig i rollen att du är en gammal man som vill ge visdom till ditt barnbarn. Du är dock i en annan värld där råden inte är om livet, utan om hur man är som spelledare. Vad skulle du ge för råd till ditt barnbarn. Vad är det du har råkat ut för som du med lätthet vet att man egentligen kan undvika? Här är två exempel.
Fågelmataren
Något många spelledare inte tänker på är att de mest aktiva spelarna är de som även får göra mest. Tänk över ditt eget spelmöte och vilka du fäster störst uppmärksamhet på. Är det de personer som snackar mest, så bör du ändra på dig. Din roll som spelledare är att aktivera alla spelarna så att de roas. I många fall så kan de mest akiva spelarna klara sig på egen hand medan du istället kan fokusera på att aktivera de mindre aktiva.
Enkelspårigt
Fäst inte för mycket tanke kring att spelarna ska komma på en viss sak eller gå till ett visst ställe. Detta gör endast att du låser dig och kan hamna i situationer där spelarna inte längre kan komma vidare för att de inte har uppfyllt en viss sak. Se alltid till att du kan kasta om viktiga händelser så att de hamnar i rollpersonernas väg ändå. Detsamma gäller spelledarpersoner. Ha alltid reservpersoner som kan fylla i en annans roll om den försvinner. Ett misstag som jag har gjort är att låta "slutbossen" vara med i en strid i början och sedan har han tillfångatagits eller dödats. Vem är det som då ska smida de onda planerna? Låt istället någon betydande underhuggare vara med striden i början av äventyret, så att det inte gör något om denne dör eller blir tillfångatagen.
/Han som tänkte skriva könsneutralt men det blev bara krystat
Fågelmataren
Något många spelledare inte tänker på är att de mest aktiva spelarna är de som även får göra mest. Tänk över ditt eget spelmöte och vilka du fäster störst uppmärksamhet på. Är det de personer som snackar mest, så bör du ändra på dig. Din roll som spelledare är att aktivera alla spelarna så att de roas. I många fall så kan de mest akiva spelarna klara sig på egen hand medan du istället kan fokusera på att aktivera de mindre aktiva.
Enkelspårigt
Fäst inte för mycket tanke kring att spelarna ska komma på en viss sak eller gå till ett visst ställe. Detta gör endast att du låser dig och kan hamna i situationer där spelarna inte längre kan komma vidare för att de inte har uppfyllt en viss sak. Se alltid till att du kan kasta om viktiga händelser så att de hamnar i rollpersonernas väg ändå. Detsamma gäller spelledarpersoner. Ha alltid reservpersoner som kan fylla i en annans roll om den försvinner. Ett misstag som jag har gjort är att låta "slutbossen" vara med i en strid i början och sedan har han tillfångatagits eller dödats. Vem är det som då ska smida de onda planerna? Låt istället någon betydande underhuggare vara med striden i början av äventyret, så att det inte gör något om denne dör eller blir tillfångatagen.
/Han som tänkte skriva könsneutralt men det blev bara krystat