Jarl said:
* Bootar långsammare? Sure, några sekunder hit och dit, men med ett användbart sleep-läge så startar jag vanligtvis på 3-4 sek. Jag behöver heller inte starta om för att installera nya grafikkortsdrivrutiner och OS:et blir inte bajs efter ett tag pga minnesläckor som XP. Så vad är problemet med boot-tiden?
Minnesläckorna tycker jag iofs mest brukar bero på dålig annan mjukvara; har inte upplevt det som ett problem i OS:et.
Sedan kan jag väl säga att det finns drivrutiner som kräver omstart även i Vista/7 - visst, de är färre, men de finns.
Jarl said:
*Äter RAM? Till priset av några futtiga hundra meg så får jag mycket bättre minneshantering, multitaskning och förladdning av program.
"Några futtiga hundra meg"... Alltså, nej, jag tycker inte att det är värt det. "bättre minneshanterinG" har jag inte sett mycket till, men så upplevde jag inte att Xp hade några vidare problem med det heller. Multitasking samma sak, var är problemet? Eftersom Vista äter mer RAM så blir det mindre över, jag kan köra färre program samtidigt. Ditt resonemang förutsätter att man har obegränsat med eller åtminstone jättemycket RAM, och det har inte alla. jag har 4gb, och börjar
nästan känna att Windows 7's ramätande är acceptabelt. Hade jag 2gb skulle jag tyckt att det var helt värdo.
Jarl said:
*Reagerar långsammare? Allt jag använder laddas in i minnet, fönster ritas av grafikkort helt utan några skumma fördröjningar som i XP. Video börjar inte hacka om ett annat program får spel. Again, varför är det sämre?
Min konkreta erfarenhet är att Vista reagerar långsammare än XP. Det är mer frötrdöjningar mellan klick med mus och att något händer, helt enkelt. Tvärtom upplever jag MER fördröjningar i Vista än i XP. I W7 är det väl hyfsat acceptabelt, men att köra Vista känns generellt som att trampa runt i sirap.