Nekromanti Råd om minikampanj

Hellzon

Långsamma Vargen
Rising said:
Att låta defendern multiklassa som wizard är nog inte så bra. Att ha en tactical warlord som leader och multiklassa den som wizard är däremot finemang.
Swordmage/Wizard. :gremwink: (Jaja, taclord/wizard funkar ju också.)

Eksem

Champion
Roguens Blinding Barrage är ju helt sjuk, (fast det är ju en daily, väl?). Den är asbra mot brutes och soldiers, t.ex.

Dessutom "behöver" man area attacks i Keep on the Shadowfell, om inte SL skriver om äventyret lite (och därmed drastiskt ändrar upplägget för flera encounters).

Dessutom är det skitroligt att dräpa horder med minions med en attack.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur omfattande är "Keep on the Shadowfell"? Hur lång tid tar det att spela och hur många levlar kan man förväntas gå upp under äventyrets gång?

Arfert

Facit
Har för mig att man kan levla upp ända till fjärde nivån... på en 10-15 sessioner kanske... vi har spelat fem (rätta mig om jag har fel, Eksem, känner mig seg idag)... och spelarna är 2nd level nu.

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
1000T said:
Allt optningssnack som förutsätter att man får möta massor av 1-hp motståndare och därför "behöver" svaga men utbredda attacker gör mig däremot nervös och allergisk.
Area-attacker är bra mot annat än minons också.

En fighter med area-attack markar (och får därmed fighter’s challenge på) en hel drös motståndare samtidigt.

Dessutom är det ju aldrig direkt dåligt att kunna skada/försvaga/på annat sätt påverka flera motståndare samtidigt.
Missförstå mig rätt: min personliga åsikt innebär inte att någon behöver försvara tingens rådande ordning.

Jag blir bara så trött om det nu visar sig en fighter "behöver" powers från andra klasser...

Varför då inte ge Fighterklassen en area-attack redan från början, så man slipper plöja igenom alla andra klasser och dessutom då känna att jag spelar inte en stridsman, utan en stridsman med magisk tomteluva bara för att det blir bättre då?

Men visst, optningsleken blir ju roligare...

Eksem

Champion
"Jag blir bara så trött om det nu visar sig en fighter "behöver" powers från andra klasser..."

Nja, det behövs ju bara om ingen annan har area attacks samt att äventyret använder mycket minions. Kort sagt om spelgruppen är liten och spelar ett färdigskrivet äventyr eller ett äventyr skrivet av en DM som inte vet att det kommer bli ett problem.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
1000T said:
Jag blir bara så trött om det nu visar sig en fighter "behöver" powers från andra klasser...

Varför då inte ge Fighterklassen en area-attack redan från början, så man slipper plöja igenom alla andra klasser och dessutom då känna att jag spelar inte en stridsman, utan en stridsman med magisk tomteluva bara för att det blir bättre då?

Men visst, optningsleken blir ju roligare...
Som Eksem påpekar handlade ju detta om en liten spelgrupp som saknade en av de fyra arketypiska rollerna (controller). Allt jag gjorde var att påpeka att det går att approximera en controller genom att låta någon multiklassa till wizard.

Det är alltså inte så att fightern »behöver« multiklassa som wizard för att bli spelbar. De officiella äventyren utgår dock ifrån att alla fyra roller finns representerade – varför jag föreslog ett sätt att någorlunda täcka in alla roller med bara tre rollpersoner.