Nekromanti råd om namn

Eldoron

Veteran
Jag har alltid svårt för att hitta på namn på männsikor å byar å liknande finns det kanske nån sida med "gamla" namn eller kanske en tabell nånstans för när vi sitter å spelar å jag är sl å rp'na träffar nån å frågar om hans namn får jag nästan avbryta spelaet ibland för å komma på nåt/images/icons/smile.gif

Tyr

Hero
Ett tips är att du alltid har en liten lista med möjliga namn till både byar och spelledarpersoner, det behöver förmodligen inte vara mer än 10 av varje. Om du har det så är det bara att snegla på den listan, välja något och så är det klart. Då behöver det aldrig bli avbrott i spelet. Innan nästa spelmöte så är det bara att ersätta de gamla namnen med nya. De namnen du har använt kan du spara till senare äventyr.

Men jag vet tyvärr inte någon sida med lämpliga namn.

Joohan

Veteran
Menar du att du har svårt att komma på namn till dina egna äventyr? Jag brukar göra namnen på folket när jag skriver den.

För övrigt har Riotminds namn på sin sida. Tror att den ligger i sektionen "För spelaren" eller nåt!

/Ingen kommentar

Doc_Bones

Veteran
Har du svårt att komma på namn så har du ju en utmärkt källa av namn rakt framför dig....
Alla dess coola inloggningsnamn såklart/images/icons/wink.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tips

Ett gammalt beprövat knep som jag själv brukar använda är att man tar ett helt vanligt person- eller platsnamn och kastar om bokstäverna. Walium kan Awilum, Eslöv kan bli Vösle osv osv.

Renfield

Swordsman
Ebon: Everchanging Book of Names

Det finns en alldeles utmärkt namngenerator som jag fullkomligen älskar: Ebon.

Jag kan inte hemsidan i huvudet, och jag har inte möjlighet eatt kolla det just nu, men sök bara på Ebon: Everchanging Book of Names eller på upphovsmannens namn, som jag tror stavas Sami Pyörre...

Jag hittade den utan större problem..

Med den kan du generera namn mer eller mindre hur du vill, fornnordiskt, Quenya, Westron, Black Speech, Arthur-stuk, ja typ vad som helst, mer eller mindre...

Rickard

Urverk speldesign
Lyd...

...Tyrs råd och skriv upp några namn..

Av någon konstig anledning antar jag att du vill ha namn till DoD6.. Tycker 6:an inte har rena fantasynamn utan mer nordiskt influerade så jag kan förstå varför du har problem..
Du kanske kommer in i namnskapandet snart.. Själv brukar jag göra som walium men vidarutveckla det.. Jag brukar ta saker runtomkring mig och kasta om/lägga till/dra bort bokstäverna så det blir klingande fantasynamn eller bara ta ordet baklänges och göra samma sak..
Du har väl anteckningar framför dig? Om du har en SLskärm från Chro. så kan du t.ex. titta på vapenlistan.. Bastardsvärd kan bli Asbar..

Hittade en javaapplet på: http://free.prohosting.com/~spyorre/ebon/oldebon.htm
Man kan välja vikinganamn (ska nog ge denna till min SL i DoD6)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som råkade få en SLP som hette Dark (tog från Dirk) en gång.. Nåja.. Det var i.a.f bättre än Dork som han höll på att säga först

LuthorSL

Veteran
Du behöver egentligen inte hitta på nya namn. Du kan ta två ord och sätta ihop dem. Ta bara Jönköping, eller något liknande... En by kan heta Rosenby, Rosenvik, Rosendal... Ja, något åt det hållet. Och som namn på personer kan man ha Stålnäve, Skoglund eller Blixt... Ja, detta lämpar sig kankse bäst till "efternamn"...

Hasse

Hero
Re: Lyd...

"Av någon konstig anledning antar jag att du vill ha namn till DoD6.. Tycker 6:an inte har rena fantasynamn utan mer nordiskt influerade så jag kan förstå varför du har problem.."

Själv har jag köpt en atlas för att få inspiration till olika ortsnamn, jag kollar då främst på kartorna över de nordiska länderna. Så mitt tips för att komma på ortsnamn blir att lusläsa de kartor över de nordiska länderna, det finns många "okända" men under bara namn på små byar orter som i princip går att "sno" rakt av.

Vad gäller personnamn så vill jag slå ett slag för telefonkatalogen, där finns hur många namn som helst att inpireras av eller "sno" om man hittar något riktigt bra.

Feuflux

omjonasson.se

Själv har jag köpt en atlas för att få inspiration till olika ortsnamn, jag kollar då främst på kartorna över de nordiska länderna.

Inte behöver du köpa en atlas inte. Kolla på den <a href="http://www.skrattnet.com/hemochskola/sveriges_sexiga_geografi.asp">här</a href> sidan så får du en massa tips till bra namn på byar./images/icons/laugh.gif

Niko

Veteran
Jag har nån chargen till dod, den e till för slp:s men den innehåller en namngenerator också. Jag har inte använt den så mycket så jag kan inte intyga att den e bra. Den kanske kan hjälpa med slp namnen dock. Den finns att ladda hem från riotminds hemsida under smått å gott.

Hasse

Hero

"Inte behöver du köpa en atlas inte. Kolla på den här sidan så får du en massa tips till bra namn på byar."

Hehe, som sagt det finnas en massa roliga namn. Att jag köpte atlasen var inte enbart för att få tips till DoD6 utan även för att jag inte hade någon och funderat på köpa en. Så när jag hittade Bonniers stora världsatlas dock utan CD för 75:- på mitt favorit antikvariat så köpte den.