Nekromanti Råd om världsbygge - några frågor

Vedfolnir

Veteran
Hej på er alla!

Här har ni en rollspelsnoob med storhetsvansinne, som nyligen reggat sig för att ha den dåliga smaken att presentera sina tokigheter för andra. :gremgrin: Men han har ju lite han funderar över, och hoppas få hjälp.

Så rakt på sak:

Jag har så smått påbörjat ett ganska ambitiöst projekt som jag ärligt talat inte har en aning om hur det kommer att utvecklas. Förhoppningen är ju dock den, att det kommer att genomföras. Stegvis. Om det hela sedan görs tillgängligt för intresserade beror väl på hur det slutar, men förhoppningen är ju att det blir så. Annars blir det väl att jag helt enkelt trycker ett ex till mig själv för mitt eget höga nöjes skull och för den egentliga orsaken till projektet.

Den här tanken har nu funnits med på ett eller annat sätt under flera år. Till och från har jag skrivit lite här, och skrivit lite där. Men för ett par dagar sedan kände jag att jag skulle ta tag i det hela för att skapa en värld till en fantasyroman jag haft planer på att skriva. Detta i sin tur utvecklade sig snart till den idé jag kommer med här, och kanske jag kan slå två flugor i en smäll?

Men! Vad är då jag tänker ge mig i kast med?
Jo, ett världsbygge i fantasymiljö, (föga originellt, jag vet). Tanken är dock att det hela emellertid ska kunna användas till valfritt regelverk om så önskas, och ska vara uppdelat i x-antal volymer. Jag vet inte hur många det i så fall kommer att bli - Tre eller fyra på sin höjd. Tanken är att två eller tre länder då ska behandlas i vardera volym.

Så, en rollspelsnoob som jag, som ganska uppenbart har väldigt lite erfarenhet av själva spelandet och spelledandet, har därför ett par frågor som jag hoppas att ni experter kan hjälpa mig med, innan jag drar igång på riktigt.

1. Tror ni att det överhuvudtaget finns intresse av denna typ av böcker i rollspelssammanhang? Eller ska jag helt enkelt lägga den tanken bakom mig och återgå till ursprungsidén; att sitta där med min värld och i min ensamhet försöka knåpa ihop den där romanen istället?

2. Vad skulle Ni, om det faktiskt finns ett intresse, anse om boken/böckerna så att säga var skriven av en person som själv varit på dessa platser och/eller sökt informationen på andra sätt (typ Jorges Bestiarium)? Med andra ord beskrivs världen ur denna fiktiva persons perspektiv. Blir det hela väldigt låst, eller kan det funka?

3. Hur utförlig bör jag vara för att det ska anses som användbart för en utomstående? För egen del kan jag ju bara fylla i med nya tankar, så där är det ju inga större problem. Men om det ska funka för andra, så kanske en viss mängd info är önskvärd?

4. Något annat jag bör tänka på för att göra det hela så användbart som möjligt?

5. Övriga tips och idéer.

Jag tror att jag fått med mig det viktigaste i mitt inlägg, och att jag postar det här ordentligt. Observera att jag ha väldigt liten vana av forumanvändning, så ha överseende om jag klantar mig i början.

Allt gott, och på återhörande :gremlaugh:

//Vedfolnir

God45

#PrayersForBahakan
Välkommen till forumet :gremsmile:

1. Nu ska jag vara löjligt ohjälpsam och säga att det beror på om det är bra eller inte. Grejen är att det finns så många olika settings både att köpa och att få gratis på nätet. Alla gm:s har också minst en fantasy setting de har och jobbar på. Så jag är intresserad om det är riktigt bra, men jag kommer antagligen aldrig köpa en fantasy setting bok igen om den inte är bra nog att bota cancer. Om du laddar upp en pdf gratis på nätet räcker däremot med att den är bra för att jag ska läsa det.

2. Föredrar det sättet, mycket roligare att läsa :gremsmile:

3. Presentera världen kort på första sidan, det hjälper alltid. Och vid allt oheligt, hitta inte på nya ord. Ett svärd bör kallas ett svärd och inte ett jarel. Ett folks feudala ledare är en kung inte en jeddak och så vidare. Fantasy författare som hittar på nya ord hamnar i sin egen cirkel i helvetet.

4. Gör det antingen till sin egen värld med hel egna grejer ELLER gör att man kan använda sakerna i generic settings. Inte båda. Mycket få författare kan göra båda.

5. Vänta dig inte att tjäna några pengar på det för det kommer du antagligen inte att göra. Överväg allvarligt att bara ge bort grejerna gratis. Tänk på vad som är viktigast med det här projektet. Om det är att folk läser det så ta inte betalt för det.

Lycka till nu! Nyfiken att se vad du skapar för något :gremlaugh:

Vedfolnir

Veteran
Tack, tack! :gremlaugh:

Alla råd är bra. Kan tänka mig att det finns en uppsjö med sådant här redan, men jag ville ändå bidra med något som kanske kunde vara roligt eller användbart för andra. Om det sedan är bra eller ej, är ju frågan. Jag kan ju tycka att det jag skriver kan vara förträffligt bra, men frågan är ju om andra tycker det. Vad anser du är riktigt bra då?

Gott! Det lutar åt Jorges-hållet faktiskt.

Nej, några pengar hade jag ju inte förväntat mig att det skulle generera. Jag tillhör väl sorten som hellre bläddrar i en bok än läser pdf:er, men jag kanske tillhör en utdöende skara, hehehe...
Men, att trycka dem via Vulkan eller liknande och göra dem tillgängliga för personer som liksom jag föredrar en bok framför pdf?
Visst, skulle intresset inte finnas, som du menar, så kanske jag slänger upp det gratis och bara trycker till mig själv. Något bra ställe att publicera gratismaterial på isåfall?

Tusen tack för ditt svar God45. När jag väl fått ihop något, kanske du skulle vara intresserad att kika på det och komma med synpunkter?

Inväntar med spänning på vad andra har att säga i frågan.

God45

#PrayersForBahakan
Vedfolnir said:
Tack, tack! :gremlaugh:

Alla råd är bra. Kan tänka mig att det finns en uppsjö med sådant här redan, men jag ville ändå bidra med något som kanske kunde vara roligt eller användbart för andra. Om det sedan är bra eller ej, är ju frågan. Jag kan ju tycka att det jag skriver kan vara förträffligt bra, men frågan är ju om andra tycker det. Vad anser du är riktigt bra då?

Gott! Det lutar åt Jorges-hållet faktiskt.

Nej, några pengar hade jag ju inte förväntat mig att det skulle generera. Jag tillhör väl sorten som hellre bläddrar i en bok än läser pdf:er, men jag kanske tillhör en utdöende skara, hehehe...
Men, att trycka dem via Vulkan eller liknande och göra dem tillgängliga för personer som liksom jag föredrar en bok framför pdf?
Visst, skulle intresset inte finnas, som du menar, så kanske jag slänger upp det gratis och bara trycker till mig själv. Något bra ställe att publicera gratismaterial på isåfall?

Tusen tack för ditt svar God45. När jag väl fått ihop något, kanske du skulle vara intresserad att kika på det och komma med synpunkter?

Inväntar med spänning på vad andra har att säga i frågan.
Du verkar ha helt rätt inställning och jag tar gärna en titt när du har skrivit något :gremsmile:

Jag är inte jättebra på publiserings sidan men det finns det andra forumiter här som är och de tittar nog snart förbi tråden och tipsar.

Och skriv vad du tycker är bra och så är det säkert det, alltid bättre att skriva något man själv gillar :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vedfolnir said:
Vulkan om du gillar att prata med människor, alt. vill få ut boken till Adlibris och såna. Då måste du dessutom trycka typ 100 ex i ett svep också, om du vill ha det senare.

Publit om du hellre slipper tjafsa med nån säljare utan hellre bara skapar ett konto, laddar upp en PDF och betalar en engångs-uppläggningskostnad. Sen trycks böcker när nån beställer; du slipper lager och så.

Så... Lite beroende på hur man är som person och vad man vill göra med sin bok så är Publit resp. Vulkan bra på olika saker.

//Krank, som gillar Publits automatisering men vill åt Vulkans försäljning till bokhandlar

Vedfolnir

Veteran
Tack krank! Bra tips.

Nja, jag är väl inte den pratglada typen, och som det verkar så tycks Publit vara ett bättre alternativ i det här sammanhanget. Då är det alltså bara kostnaden per bok i det sammanhanget, om jag förstår dig rätt?
Jag har bara som hastigast kikat in på vulkan och publit, vid något tillfälle, så jag har inte jättekoll.

Anchorman

Swashbuckler
Jag skulle säga så här:
Världsbyggen är kul och att spela i nya innovativa världar är spännande.
Dock om jag ska köpa en bok med en värld i måste den vara väldigt utförlig, det kan inte bara vara enkelt beskrivet utan måste ha med varenda by, varenda folkslag, massa andra intressanta platser, snygga kartor och intressanta slps för att jag ens ska fundera på att betala något för det.
Jag skulle nog rekommendera att bara lägga upp det gratis på internet, för om det inte är ett supplement till ett regelsystem så blir det nog svårsålt.

Bassejr

Hero
Råd 1: Bygg en värld DU är bekväm i och intresserad av. Om du börjar tänka på vad andra tycker kväver du bara din egen kreativitet, och då riskerar projektet att bli o-originellt och tråkigt, och du kommer inte själv vara nöjd med resultatet.

2: tänk inte bok, tänk värld. Du vill skapa en vision först, innan du börjar göra den förståerlig för omgivningen.

3: kom på ett Koncept. Hur dumt eller episkt som helst. Vad vill du uppnå med din egen värld, i relation till andras? Om ditt svar är "Jag vill skapa någonting eget" är det fullt respektabelt, men om du har en specifik idé eller känsla, mekanik eller teori, behåll den, bygg runt den. Hitta din anledning, och håll fast vid den.

I sammanfattning: Bygg för dig själv först, Så du blir nöjd, Sen kan du publicera den på någe vänster. Om det inte fins intresse då, so be it, det spelar ingen roll, så länge duär nöjd själv.

Vedfolnir

Veteran
Tack för ditt inlägg Anchorman.

Hm, ja det låter ju minst sagt som ett maffigt arbete man behöver slänga ihop i så fall. I och för sig, så vill jag ju själv få det hela så utförligt som möjligt också, och förhoppningsvis också kunna tråckla ihop en trevlig karta till det hela. Men att få med eventuella spelledarpersoner som kan vara intressanta, blir nog svårt för mig som inte har spelat särskilt mycket rollspel. Några tips i den frågan?

Vedfolnir

Veteran
Tack Bassejr!

Jag ska ha dessa goda råd i åtanke. Det är ju så lätt att kväva sin kreativitet och få prestationsångest för minsta lilla, så ditt inlägg ska jag återvända till om eller när detta drabbar mig.

Ett problem idag dock, är att det verkar synnerligen svårt att vara originell. Det känns som det mesta redan är gjort, och när man tror sig ha något nytt att komma med, så visar det sig att man bara uppfunnit hjulet på nytt. Men kanske det är detaljerna som gör det i slutänden? Jag tror dock att jag har några tämligen originella tankar i alla fall, så jag kör vidare på det.

Bassejr

Hero
Vedfolnir said:
Tack Bassejr!

Jag ska ha dessa goda råd i åtanke. Det är ju så lätt att kväva sin kreativitet och få prestationsångest för minsta lilla, så ditt inlägg ska jag återvända till om eller när detta drabbar mig.

Ett problem idag dock, är att det verkar synnerligen svårt att vara originell. Det känns som det mesta redan är gjort, och när man tror sig ha något nytt att komma med, så visar det sig att man bara uppfunnit hjulet på nytt. Men kanske det är detaljerna som gör det i slutänden? Jag tror dock att jag har några tämligen originella tankar i alla fall, så jag kör vidare på det.
Allt har redan gjorts, så hur hårt du än försöker kommer du ldrig bli först med att uppfinna hjulet. Men konceptet, karaktärer, känslan, och hur man kombinerar sina olika ideer, är vad som gör det hela intressant och originellt.

joachim

Veteran
Jag skulle rekommendera dig till att skriva en fantasy roman eller ett antal noveller som utspelar sig i din fantasy värld.
På så sätt så tror jag att det är lättare att sälja bara världen som ett fristående supplement när boken/novellerna har gjort reklam för den.
Rollspelskonvent är ju bra ställen att sälja in fantasy världen på.
Jag hör till kategorin rollspelare som ser det som en självklarhet att man betalar för sina rollspel och dess tillbehör. Om alla håller på att ladda ner gratis pdf:er så hjälper man ju till att ta död på rollspelsmarknaden.
Man biter sig själv i svansen så att säga.
Följ dina egna visioner och tro på det du gör, och självklart se till att få det till tryck. Jag vill ha rollspelsböcker att hålla i, inte några pärmade pdf:er, det suger och förtar hela känslan.

Vedfolnir

Veteran
Hej Joachim.

Tack för ditt inlägg och dina tankar. Du är inne på ett spår här, som jag själv de senaste dagarna börjat fundera på, efter att ha läst de tidigare inläggen. Intresset för världsböcker utan regelsystem verkar ju relativt litet när det kommer till en okänd produkt. Och visst, jag hade nog ställt mig till saken på samma sätt när jag tänker efter. Så det vettigaste i det här fallet är nog att återgå till ursprungstanken: Att bygga vidare på världen och bakgrundsstoryn, för att sedan göra romaner av det. Förvisso ett smått gigantiskt projekt för en som aldrig givit ut en roman tidigare. Å andra sidan så har jag alltid varit en "storyteller", och har länge velat skriva den där romanen/romanserien/trilogin etc.
Å andra sidan, igen, nämnde jag ju faktiskt i min presentation att jag har storhetsvansinne :gremwink:

Ditt inlägg blir lite en bekräftelse på det jag som sagt har tänkt på ett par dagar. Men jag håller tråden öppen ifall någon skulle få en annan snilleblixt att dela med sig av. Alltid kul med tankar.

Skönt förresten, att det finns fler än jag som föredrar riktiga böcker istället för pdf:er. Jag hoppas att du en dag ska sitta med min första roman i näven och tänka tillbaka på rollspel.nu.

Dags att föda storhetsvansinnet... *återgår till skrivandet* :gremgrin:

Vedfolnir

Veteran
Så sant!

Jag ska göra mitt bästa i mitt skapande, för att inte vara som alla andra... eller hur man nu säger. :gremgrin:

joachim

Veteran
Sedan finns det argument som exempelvis, "det har skrivits så mycket fantasy, det är inget nytt med det, osv, osv".
Mitt råd är att inte lyssna på sådant prat. Det har skrivits massvis av deckare genom historien, och det skrivs fortfarande deckare för fullt och det är fortfarande lika aktuellt och populärt. Så visst funkar det att skriva om sådant som massvis av andra författare skriver om.
Saken är den att alla gör det på sitt personliga sätt, och det finns massvis av olika sorters smaker när det gäller fantasy också.
H.P. Lovecrafts skräckberättelser är enligt mig det enda som har rätt att kalla sig för riktiga skräckberättelser.
Men trots min åsikt så har författare som Stephen King, Koontz och Clive Barker lyckats långt mycket bättre än vad H.P. Lovecraft lyckades göra. Trots att de nya skräckförfattarna i mina ögon sett inte kommer i närheten av skräckmästaren Lovecraft.
Tänk de som kanske sa till Agatha Crhistie, det är ingen idé att du skriver deckare, ingen kan ju komma upp i samma klass som Sir Arthur Conan Doyele gjort med Sherlock Holmes historierna.
Stå på dig och skriv, skriv och åter skriv. Väntar du för länge på att höra massor av kommentarer så blir det aldrig någon bok. Om du själv är nöjd med det du skriver så kommer det att finnas massor av andra som också tycker är nöjda med det du skriver.

joachim

Veteran
Jag såg att du skrev att du är "något av en storyteller".
Varvför inte beskriva världen eller delar av den genom en skriftlärds (munks) ögon där han färdas sida vid sida med hjältar, skurkar, officerare, bönder och kungligheter.
Den upptäcksresande skriftlärde kan ju vara du själv som guidar läsaren genom din fantasy värld. Och genom de olika personerna som du träffar på under ditt upptäcksresande så får man en levande och spännande bild uppmålad genom de som befolkar den.
På något sätt så kan den skriftlärde vara litet av en from kändis i din fantasyvärld.
Ta med en stad som kallas den vita staden, eller något i stil med de sju broarnas stad där "de äldstes torn" finns där världens skarpaste hjärnor verkar. Tornet kan sträcks sig upp till molnen och innehålla världens största bibliotek. Den skriftlärde kan vara en av dess medlemmar.
Ta med någon sagolik skog som man måste färdas igenom för att ta sig till "de äldstes torn", skogen kan heta något i stil med Regnbågsskogen.
Nej, nu får jag stoppa mig själv innan jag flummar iväg för långt. Bara ytterligare lite småförslag att spåna vidare på om man tycker att det passar in.