Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Snart bär det av mot Dimmornas dal! Innan äventyret börjar tänkte jag dock dra ihop ett litet papper med råd till spelarna. Ett litet hjälpmedel som kalibrerar deras förväntningar och som guidar in dom i systemet. Där står saker som är bra att veta om hur spelet fungerar och hur man bäst går till väga i ett äventyr. Jag har utgått från spelrapporter jag har läst och mina intryck av reglerna i stort. Hitills handlar råden mest om strid, men jag hoppas att jag får med även annat äventyrande.
Här är råden som de står skrivna nu.
-Strid är farligt och fartfyllt: En strid i Drakar och Demoner kan sluta i ett blodbad, där hälften eller än fler av rollpersonerna stryker med. Tänk på följande saker för att minska risken att detta inträffar:
-Överväg noga om det är värt att ta en strid. Kan situationen undvikas eller lösas utan blodspillan? Kan ni lägga er i bakhåll eller få ett överläge på ett annat sätt?
-Även om slaget för ett anfall, en undanduckning eller en parad misslyckas kan du pressa slaget. Då får du slå om slaget, men i gengäld blir det svårare att lyckas med slag i framtiden.
-Använd släktes- och hjälteförmågor för att få en fördel över fienden. Ibland finns det föremål i närheten som du kan använda som improviserade vapen för att ytterligare förbättra läget för dig och dina kamrater.
-Kom ihåg att parera och undvika. Om du hamnar sent i turordningen kan du bli offer för både drakeld och orchsabel innan du hinner handla själv. Attacker från större monster träffar automatiskt om du inte duckar och även svagare fiender kan bli din bane om du är oförsiktig. Nästa runda kanske du ligger bättre till.
-Överväg att fly om allt går åt helvete.
-Att smyga i grupp är svårt. För att lyckas ta sig förbi obemärkt måste alla klara ett slag för Smyga. Därför kan det vara klokt att skicka iväg en smygkunnig spejare i förväg och med hjälp av denne avleda faran på något sätt.
Ni som redan spelat en del, vad har ni för råd för nya spelare till nya DoD? Jag tar tacksamt emot förslag på hur listan kan utökas.
Här är råden som de står skrivna nu.
-Strid är farligt och fartfyllt: En strid i Drakar och Demoner kan sluta i ett blodbad, där hälften eller än fler av rollpersonerna stryker med. Tänk på följande saker för att minska risken att detta inträffar:
-Överväg noga om det är värt att ta en strid. Kan situationen undvikas eller lösas utan blodspillan? Kan ni lägga er i bakhåll eller få ett överläge på ett annat sätt?
-Även om slaget för ett anfall, en undanduckning eller en parad misslyckas kan du pressa slaget. Då får du slå om slaget, men i gengäld blir det svårare att lyckas med slag i framtiden.
-Använd släktes- och hjälteförmågor för att få en fördel över fienden. Ibland finns det föremål i närheten som du kan använda som improviserade vapen för att ytterligare förbättra läget för dig och dina kamrater.
-Kom ihåg att parera och undvika. Om du hamnar sent i turordningen kan du bli offer för både drakeld och orchsabel innan du hinner handla själv. Attacker från större monster träffar automatiskt om du inte duckar och även svagare fiender kan bli din bane om du är oförsiktig. Nästa runda kanske du ligger bättre till.
-Överväg att fly om allt går åt helvete.
-Att smyga i grupp är svårt. För att lyckas ta sig förbi obemärkt måste alla klara ett slag för Smyga. Därför kan det vara klokt att skicka iväg en smygkunnig spejare i förväg och med hjälp av denne avleda faran på något sätt.
Ni som redan spelat en del, vad har ni för råd för nya spelare till nya DoD? Jag tar tacksamt emot förslag på hur listan kan utökas.