Nekromanti Råttorna i Venicetti [Stort+Tungt i tomt forum]

Sodivra

Champion
Re: Ett försenat svar

Men jag måste säga att jag gillar idén. Det känns helt enkelt helt rätt alltihop. Förutom slutet, faktiskt. Visserligen
Intressant, det här är det som de flesta kommenterar på, även om jag inte ser något fel i det. :gremsmile: Jag vet inte om Dnalor och Zaphod helst skulle vilja att undergången tas bort helt, eller om det räcker med att den inte känns lika rälsad..
Själv så gillar jag att det inte är litet, att det blev större än spelarna väntat sig. Ja, i slutändan så är det ju vad mina spelare tycker som ska avgöra, och det här forumet får väl vara en statistisk indikation eller något.. :gremsmile:

en råtta som är tio gånger så stor som vanligt är kanske tio gånger så cool också, men en råtta som är tusen gånger så stor som vanligt är på sin höjd 5,33 gånger så cool som en vanlig råtta. Inte värt besväret)
Så.. Gigaråttan i slutet är nej,men Alien-råttor och råttmänniskor då?

Ifall du skulle få för dig att skriva lite text någon dag, gör gärna det.

You can take your time
I'll be waiting in line
You don't even have to give me
The time of day

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag ahr absolut ingenting emot gigaråttan. Som framgår av det här inlägget så ser jag gärna att gigaråttan får en ännu mer grundläggande plats i äventyrets handling. Gigaråttan är cool. Stora djur är done before, uttröttat, men JÄTTEstora djur känns förhållandevis fräscht.

Så alltså, om jag får bestämma ska du behålla jätteråttan och slopa alvskeppet.

Man Mountainman

Storsvagåret

Det tror jag inte att jag har sagt. Jag tycker att det börjar spåra ur så fort rollpersonerna kommer *ut från* katedralen och märker att stadens befolkning har gett sig av.

Quan'talis

Swashbuckler

Intressant, det här är det som de flesta kommenterar på, även om jag inte ser något fel i det.
Tro oss. Vi vet vad som är bäst för dig :gremgrin:

Nåja, det är väl inget fel på ditt slut (förutom alvskeppet och de försvunna stadsborna), men det passar liksom inte ihop med början. Om jag inte har missförstått början, alltså.

Så.. Gigaråttan i slutet är nej,men Alien-råttor och råttmänniskor då?
Tja, så här i efterhand inser jag att det inte är något större fel på jätteråttan heller, bara den används med försiktighet. Något slags balansgång mellan "så stor att det nästan inte finns någon chans att klara av den" och "så stor att det bara blir löjligt". Eller något sånt.

Råttmänniskorna funkar säkert, även om jag skulle föredra att de var helt och hållet människor, ungefär som råttfolket i Neil Gaimans »Neverwhere«. Men de blir nog bra som verkliga råttmänniskor också. En idé som verkar bra just nu i alla fall är en »Råttfångaren från Hameln«-ripoff som är en råttmänniska. Alltså en flöjtspelande råttschaman som lockar ungdomen i fördärvet. Jag vet förstås inte hur han skulle passa in i äventyret, men ändå...

fall du skulle få för dig att skriva lite text någon dag, gör gärna det.
Tja, jag ligger redan efter både med Staden och med diverse studierelaterade grejer, så chansen är nog inte så stor. Om jag inte "lånar" din idé och skriver om råttor i Staden, så att du får låna tillbaka lite grann...

Tills dess kan du ju läsa H. P. Lovecrafts novell »The Rats in the Wall«. Inte helt applicerbar, kanske, men det finns i alla fall råttor lång nere under marken, och det är ju inte så dumt. »Neverwhere« borde ju alla också läsa, och »King Rat« av China Mievile låter ju i alla fall som om den skulle kunna vara något. Det går ju inte upp mot något av det jag skulle ha skrivit, förstås, men man måste ju anpassa sig :gremsmirk:

<center>
</center>

JPS – fortfarande förkyld

Sodivra

Champion

Åh, well, man ska inte behöva slåss mot jätteråttan i traditionell bemärkelse, även om man kan göra det också. Typ, försvaga den genom att döda schamanen under åkallandeprocessen och sedan skjuta den med kanon. Eller mycket gevär.

Staden, ja.. Ska försöka slänga upp lite själv efter det här, och själv så slogs jag av hur scenariot passar för Staden också. Iallafall "Mäktigaste råttjägarna i kvarteret" och "Hjälp, råttinvasion!"

Kommer nog skriva rent det och göra konverteringsråd någon dag.

Sodivra

Champion
Rollpersonerna

Ifall någon fortfarande läser detta (och ser inlägget) så kommer här rollpersonerna..

Jag hade ett ganska löst koncept på karaktärerna i början, och ni har säkert bildat er egna uppfattningar om rollpersonerna. Det får gärna spelarna göra också, så det är bra om texterna uppmuntrar dem till det.

Det finns inte så många hemligheter i karkatärskoncepten, så spelarna kan läsa alla bladen för att sen välja sin karaktär, och gärna läsa upp dem för de andra så att man får en bra bild av alla karaktärer.. Två snuttar är lite hemliga dock, så dom får spelarna på små lappar när karaktärerna delats ut.. Dessa är markerade i blått. Kanske ska varje karaktär få en sådan liten snutt?

Det här blir ytterligare ett långt inlägg. Jag är tacksam även om du läser bara en liten bit och kommenterar.

Här är texterna iallafall:

Thomas DeVracy

Tomas DeVracy var namnet. Förstklassig råttjägare, till er tjänst. Visa mig ohyran så fimpar jag den. Så enkelt är det. Sikta, lägg an.. Hm? Ja, det är en DeVeccio Hagelpipa. Du kan dina saker förstår jag - Trevligt, inte ofta man råkar på krutarkonnesörer. Se här gode karl.. Vad gillar ni hantverket kring pipan? Mycket trevligt.. Hrmm.

Ursäktar för avbrottet, men nu kommer inte den där råttan störa igen. Någonsin. Mår ni bra, karl? Det var bara ett skott från Hagelpipan. Inget att bli hispig för. Men det verkar som ert råttproblem är rätt omfattande.. Oroa er inte. Hela gruppen är här. De bästa av de bästa - av de bästa. Hrrm.

Ja, där har vi Adrian Vestino, han kommer rigga upp lokalen så att råttorna inte kan ta ett steg utan att åka fast. Och tar dom det ändå så jagar han upp dom av ren stolthet. Den matten dödar råttor med knivor, bara för att det ser bra ut. Äh, det är en bra kille, inget fel på honom. Kanske lite för inne på det här med stil bara, det kan vara lite tröttsamt ibland.

Och vår gamle vän Sandro Guiseppe här kommer att leta upp råttorna åt oss. Han är smartare än dom förstår ni, och vet hur dom tänker. Gamle Sandro. Gamle gode Sandro. Hrrm. Hrrm-hm.

Åh, jag kom visst bort i mina tankar där.. Han är en riktig förebild, den gamle mannen. Nå, SÅ gammal kanske han inte är, förvisso.. Väl värd sin respekt iallafall. En bra och klok karl. Vad var det du sa nu då? Prydliga? Javisst är de prydliga. Adrian tänker på sitt utseende, och Sandro är en skicklig skräddare, även om han inte följer med i modet längre. Bara för att man är råttfångare behöver man inte se ut som ett drägg. Jag kanske borde ta och raka bort den här skäggstubben själv. Vad? Prydligare kläder? Inte spotta på marken? Min vän, någon måtta får det vara. Jag trivs med mig själv. Och för övrigt spottar jag ytterst sällan, det är bara när..

Ja, och där har vi ju Aquin Genova. Inte heller så damigt prydlig, men jag tycker att en bra rock.. Nej, inget att vara orolig för.. Mannen har på sig de där remsorna för att inte smitta en sjukdom han kanske har, bara för säkerhets skull, inget att oroa sig för.
Håller sig lite för sig själv, men det är också en bra karl.

Nåväl. Nu är alla här. Det här kommer inte ta så lång tid. Ta du och gå på en promenad eller vad du nu tycker om att göra.
Dåså. Då går vi väl in. Hrmmm hrm.

[color:\\"blue\\"]Vänta lite, förresten.. Gå ni in så länge.
Min gode vän, var inte orolig. Jag förstår att gevär är skrämmande när man inte sett dom i aktion förut, speciellt under sådana här pressade omständigheter.. Ja, jag förstår att det här är viktigt för er. Jo. Det förstår jag faktiskt. Ni skäms väl för att visa er olycklig, men jag såg det ändå.. Va? Jag är snällare än jag verkar? Nejdå. Bara ibland. Men berätta det inte för de andra.[/color]

Adrian Vestino

Låt mig se.. Trycket borde bli.. Öh, vad vill du, snorunge? Ser du inte att jag försöker koncentrera mig här? Gå och snora ner någon annans tillvaro, plutten.

Ah ja, matematik är en skön konst.. Du igen? Sa jag inte åt dig att gå din väg? Eller är det här någon sorts allmän dag för dumma..

Augh, börja inte grina nu.. Äh. Vill du se ett trick? Är det det du vill, va? Okej. Kolla här. Hupp, huppeblupp.. En silvermark! Från ingenstans! Eh? Eh? Okej, spring iväg och lek nu. Nej, allvarligt. Spring iväg och lek nu. Någon annanstans. Nej, jag gör inga fler trick, jag är upptagen med en annan sorts trolleri, jag ska försöka få ekvationerna att gå ihop för den här nya fällan, en utsökt konstruktion..

Vadå? Glad? Jo, jag är väl också "glad" ibland. När jag får lyssna till musiken av koordination. Den perfekta konstruktionen. Träffa en råtta i språnget med en kastkniv, som en avslutning på en graciös dans med den, att få vara ETT med GRACE och i harmoni med KOORDINATION.. Om det inte är välgjort, varför göra det? Men det vet väl inte du någonting om. Ett till trick? Har du ens lyssnat på vad jag sagt?

Tack gode gud, där kommer de andra. Jepp, de är mina vänner, de där. Jag arbetar med dom.
Thomas är en schysst kille, även om han ser lite rå och dräggig ut. Sandro är också en schysst gubbe, han har en hel del stil. Fast han kunde också jobba en del på det, och inte verka så butter hela tiden. Aquin är.. Vadå "läskig"? Dumma unge, det är ju bara lite tygremsor i ansiktet! Ja, det är klart, killen har ju totalt mördat sin charm, men en viss farlig charm i det är det ändå.. Nej, nu lyssnar du här, Aquin är en hyvens kille! Koll på det här med kemik, fattar det här med expriment, kan det här med förberedelser..

Ursäkta, ö-hööh? Nu drar jag. Försök att inte fastna med näsan i ett råtthål grabben, och ha ett bra liv..
Åh, och behåll silvermarken.

Aquin Genova

Mmm.. Spinorin och järn, nu ska vi se.. mmm.. hmmmm.. mm..

Åh! Vad gör du där? Jag menar, jag märkte dig inte. Du kanske letar efter någon annan av råttjägarna.. Thomas är ute nu om du letar efter honom, och han drog med sig Adrian för att handla..

Vill du komma in? Visst. Antar jag. Akta provrören, bara. Här, du kan sätta dig här om jag plockar bort papprena. Antar jag.
Ja, det här är mitt lab. Ursäkta om jag är lite upptagen.. Jag försöker.. få den här.. umm, legeringen att lägga sig. Mmm. Thomas är den orakade mannen, ja. Han är nästan så rå som han ser ut, men.. äh. Han är väldigt vänlig ibland, fast jag tror han skäms för att visa det.. Adrian? Det är väl hans motsats. Prydlig och finessfull, han försöker alltid se så bra ut som möjligt. Fast han är ingen snobb.. okej, lite. Nåja, det är skönt med någon att prata pyssel med.. Åh. Inte? Du kanske letar efter Sandro? Han är den.. den äldre, ja. Kan sina saker. Håller ordning på saker. Lite besk ibland kanske, men han menar väl.. Jo.

Vad? Bandaget? Visst, du kan fråga. Det är okej. Jag bär det på grund av utslag. Jag vet inte om det är kemiskt eller från en sjukdom, men jag har iallafall burit dessa sen dess för att inte smitta någon. Jag har väl haft dem i.. umm.. 5-6 år. Men jag brukar ta av dom på kvällen. Nejdå, det känns inte alls sorgligt. Det spelar väl ingen roll hur jag ser ut?

[color:\\"blue\\"]Umm. Vad sa du nyss? "Inte ens för en kvinna"?
Hur.. hur visste du att jag är kvinna? Äsch, det spelar ingen roll. Alla utgår från att jag är en man, och så låter jag det bero. Spelar det någon roll? Jag har aldrig känt mig hemma i sådana fack ändå. Ämnen ska läggas i fack, inte människor. Fast kemi är också rätt levande, mer än vad man tror.. Äh. Nä, jag brukar inte tänka på det. Inte så. Varför måste jag vara "kvinna" istället för "mig själv"?

Den där skadan var nog bra likväl som dålig. Det har blivit bekvämare med ett neutralare utseende, speciellt med bandagen. Min röst är mörk nog för att folk inte ska tänka på den, och Aquin är ett bättre namn än Maria..

Nej, jag är inte arg eller besviken eller något. Det är inte så att jag skäms för att vara kvinna. Jag vill bara få vara mig själv och göra det jag är menad åt i fred. Oroa dig inte för mig.

Va? Ska du gå nu? Jaha.. Hejdå då. Um. Antar jag.[/color]

Sandro Guiseppe

Jag skulle inte gå in där om jag var du, Thomas. Där inne lurar en utsvulten, skrämd och mycket, mycket arg råtta. Han tvekar inte inför att bita tag i vad som än kommer att komma in genom den där luckan. Faktum är att han tänker på det just nu, och det är tillsammans med..

Nåväl unge vän, jag förstår - nog pratat. Varför lyssna på dem som samlat på sig mer i huvudet när de börjat bli gamla och sköra i benen och inte kan ordentligt utan hjälp.. Ja, nog pratat. Men jag är inte en gammal gaggig gubbe, det vet du. Jag håller hellre tyst än fyller luften med en massa nonsens. Nå.. Se här nu, jag tar min käpp..

Jomen, där har vi honom. Råtta på en käpp. Så hårt som han bet sig fast här, tänk dig vad han hade kunnat göra med en arm..

Såja, det överstökat.. Hur jag visste allt det? Jag känner råttorna, Thomas. Jag vet hur de tänker. Jag vet hur man tänker som dem. Och överallt finns det små spår som kan hjälpa en på traven.. Och så är jag smartare än dem. Gubben kan några trix ändå.. Och för övrigt så är även mina ben starka och friska. Det verkar som vi fortfarande har en del att lära av varandra.. Jag har till exempel sett hur du sköter dina pappersarbeten..

Men, men - Vi har gott om tid för det. Och de andra två.. Adrian och Aquin? Verkar vara präktiga pojkar. Adrian har lite att lära sig om effektivitet, men han har motivationen iallafall, det måste man ha om man vill stila varje gång man ska göra något.. Aquin verkar hålla sig lite för sig själv, men.. ja. Det är väl upp till honom. Det släpper väl så småningom. Bra kille iallafall. Inget ont i den grabben.

Jag tror på den här gruppen, Sandro. Nej, jag försöker inte låta som en ledare.. Har du redan glömt hur du mötte mig först, beskt tyst, envis.. man såg det till och med på den gråa rocken. Jag vet att du tycker den är gammalmodig. Nå.. Sådan är jag jämt. Du har bara vant dig av dig. Nåväl.. Vad jag vill säga är att jag tror på den här gruppen. En vacker dag kan vi vara dom bästa råttfångarna i staden.. Japp. Dom allra bästa.

(Den här sista utspelar sig alltså en bit tillbaka i tiden, är det lätt att fatta?

Såja. Input uppskattas.