Nekromanti Rörigt?

Yraen

Veteran
Jag har precis läst klart regelboken så att jag kan reglerna hyfsat och hade tänkt att börja spela, men jag tycker att det borde bli mer tänkande på tex att alla utmattningspoäng sätts dit och dras bort rätt än att ha roligt när man spelar...vore tacksam för tips.

Yraen

Vindhand

Myrmidon
men jag tycker att det borde bli mer tänkande på tex att alla utmattningspoäng sätts dit och dras bort rätt än att ha roligt när man spelar...

Enkelt, försök tänka mer på att ha roligt när du spelar än att följa reglerna slaviskt. ;)

Använd så litet specialregler du har samvete till. Var inte heller rädd att improvisera friskt. Att hitta på en svårighetsökning lär gå mycket snabbare än att leta upp den i boken... Utmattningspoäng t.ex är en av de saker som man kanske skall ta det litet lungt med i början.
Undvik stora strider innan folk har litet koll på reglerna. Det kanske t.o.m. är en bra idé att spela igenom en enkel exempelstrid mellan bara två karaktärer så att spelarna får en känsla för det hela (t.ex kan man låta ett par av spelarnas nya karaktärer utföra en hypotetisk strid mot varandra). Jag har haft goda resultat med det knepet i.a.f, i andra regelsystem visserligen men...

Ymir

Liten kantbaron
Du använder så mycket regler du vill. Personligen använder jag bara utmattningsreglerna då de verkligen tillför något, annars brukar jag föredra att utmattning rollspelas/stårytellas. Tycker du att utmattning slöar ned spelandet, skit i utmattning. Tycker du att tärningsslag är trista, skit i tärningsslag. En grundregel i ALLA rollspel: Den spelledare som inte har vett nog att ändra det han tycker stör spelandet är en idiot.

- Ymir, som tex skiter i fummelreglerna

IndraTisteltagg

Veteran
kul om våran SL också gjorde det... hehe

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.