Jag var ju som sagt lite luddig eftersom jag kom på "systemet" och plitade ihop mailet samtidigt vilket tog kanske 15 minuter. Ergo är det inte 100% genomtänkt"CL och PSY: Kostanden att kasta besvärjelsen avgörs av hur kraftig man väljer att besvärjelsen skall vara. Väljer man bara att kasta besvärjelsen rakt av så följer den en grundplåt som är beskriven i besvärjelsen varken mer eller mindre. Vill man få ökad effekt såsom bättre räckvidd, längre varaktighet, kraftigare effekt så får man betala antingen med minskad CL eller ökad PSY kostnad."
Det här kan vara rätt jobbigt, beroende på hur många besvärjelser man har i själva magisystemet. Jag har runt 30 besvärjelser och trots att jag inte har speltestat materialet så ser jag ändå framför mig att spelaren inte direkt vet vad denne kan göra.
Men jag ser inte hur jobbigt det skulle vara faktiskt? Det är ju näppeligen jobbigare än att hålla koll på de nuvarande 100-talet besvärjelserna som finns till DoD (och då har jag inte ens berört myriaden av besvärjelser som finns till D&D ).
Jag skall försöka förklara mig lite. Ungefär som DoD är nu så gör man ett antal besvärjelser som ligger under varje magiskola. I detta jobb så gör man en grunduppsättning hur besvärjelsen funkar om man bara investerar sitt PSY och slår sitt slag för att lyckas med den. Men man kan (precis som nu med Effektgrader) öka dess effekt på olika sätt genom att antingen offra extra PSY eller minska sin chans att lyckas.
Ett exempel(siffror och liknande är helt ryckta ur luften så klaga inte på dem är ni snälla utan försök se principen):
Arvid har FV 17 i Besvärjelseskicklighet och är Elementarmagiker. Han skall kasta ett skrikande eldsklot (klassiskt va??) på den anstormande orchen. Besvärjelsen Eldklot har en räckvidd på 20 meter, grundskada på 1T8 och varaktighet Omedelbar. Han behöver naturligtvis inte påverka varaktigheten men vill verkligen sänka orchrackaren som har en ruggigt sågtandad yxa i näven och väljer därför att lägga 3 PSY för att öka skadan till 2T8(hade han lagt 2 extra PSY hade kanske skadan bara gått upp till 1T8+2 t.ex?). Han vill inte vänta en hel runda att kasta besvärjelsen heller utan vill att den skall vara kvick och får för detta antingen lägga ytterligare 2 PSY(??) eller sänka sitt CL 2 steg. Han vill ha lite PSY kvar om det finns fler orcher i närheten så han väljer att sänka sitt CL till 15.
Han slår mot 15 och har han tur så kommer orchen aldrig fram utan faller brinnande till marken....
Det är ganska tydligt avgränsat vad man kan påverka med PSY och CL-minus, dvs. Varaktighet, Räckvidd, Effekt.
Lite klarare eller svamlar jag bara?!
C.