Nekromanti Rövare / Svart kläda män

Zaaken

Veteran
Jag håller på att göra SLP och då tängte jag göra en mall för typ Rövare / Svart kläda män...

Så vad tycker ni är bra värden. Dom kommer vara människor...

Vapenfärdigheter: Svärd / Dolk Båge / Armborst

Sty?
Tål?
Rör?
mm
Vad är rimligt tycker ni på forumet

Många svar tack

DragonLord

Warrior
Beror på vilka attribut de ska favorisera...
Dessa slumpas lämpligen fram med 2T6+6 (+ eventuella rasmods)...sen tar man bara genomsnittsvärdet på detta...runt 13...kan bero på hur man räknar...

Övriga attrubut (antagligen PER, PSY och BIL...rövare är ju ändå rövare... :gremwink:) kan slås med antingen 3T6 (genomsnitt 10-11) eller, om de ska vara riktiga spån(!), 2T6+3 (eller nåt)...

Det var min något vinklade inställning till slpers värden... :gremtongue:

DragonLord - undrar om han verkar vettig här...

Baron Marak

Swordsman
Låt dem ha samma värden som medelvärdet av vad rollspersonerna har, både i färdigheter och attribut. Det skapar jämna och farliga strider som gör att spelarna kommer att tänka efter innan de går i strid, precis som det ska vara. Är det ett gäng bondrövare så kan man för enkelhets skulle ge dem 10-11 i allt. Alltså attribut och stridsvärden.

För att ge lite variation kan man slå 2T6-7 som modifikation.

DragonLord

Warrior
Mer precist svar...hoppas jag iaf...

(alla värden tagna ur luften)
STY: 14
TÅL: 13
RÖR: 12 (kanske högre tveksam)
PER: 10
PSY: 11
VIL: 12
BIL: 10 (kanske lägre tveksam igen)
SYN: 10
HÖR: 10

Färdigheter: Runt 13-14 i vapenfärdigheterna...sen kan det väl variera i övrigt...men jag skulle nog inte ge en simpel rövare mer än 14 i en färdighet...

Utrustning: stridssvärd, dolkar, kanske lite kortbågar...en yxa här och var för variation...rustning är det nog lide si och så med...läder som mest...kanske till och med ringbrynja...

Väldigt ungefärligt...beror så smått på var dessa rövare kommer ifrån...det kan ju variera rätt duktigt mellan rövare från Mûhad och Consaber...bara som exempel...

DragonLord - tror han bara blev ännu vagare nu...

Belgarth

Swordsman
Re: Mer precist svar...hoppas jag iaf...

Färdigheter: Runt 13-14 i vapenfärdigheterna
tycker det är lite väl högt för en simpel rövare
11-12 är att föredra

DragonLord

Warrior
Re: Mer precist svar...hoppas jag iaf...

Jag vet att detta är lide högt...men rollpersonerna ska ju få en utmaning...
Dessa värden gör ändå rövarna tämligen mesiga...de flesta rollpersoner skulle nog ta kol på dem rätt lätt...
Kan väl iofs variera med hjältefaktorn på kampanjen... :gremwink:
Jag försökte hålla nere värdena lide...det ska ju inte vara några superskurkar...fast ska rollpersonerna vara rädda för dem så bör man nog biffa till dem lide... :gremtongue:

DragonLord - tycker tiraker är utmärkta rövare...inget är hårdare än en ilsken frakk och hans tirakkrok... :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
STY 13
TÅL 13
RÖR 12
PER 9
PSY 10
VIL 11
BIL 7
SYN 12
HÖR 12

Klubba/Spjut/Yxa 11
Dolk 10
Båge/Kastspjut 12
Gömma 12
Speja 10
Stridsvana 10
Överlevnad 11

Antagligen försedda med ett närstridsvapen, ett avståndsvapen och en rustning i päls eller läder. Vissa kan ha Sköld FC 11. Antagligen har de också mynt till ett värde av 2T6 silver samt en kniv. Rövarhövdingar har lite högre i några saker (beror på, oftast PSY och PER), plus Ledarskap 9.

Korpen

Hero
Re: Rövare / Svartklädda män

Allt beror egentligen på vilka RP du har, men tänk på följande...
Då de flesta RP ser farliga och/eller välbeväpnade ut så är risken mkt liten att "vanliga" rövare ger sig på dem, det är för stora risker för rövarna. Alltså tycker jag att rövarna skall vara mkt kompetenta (Fv 14< i vapen), vore de inte det skulle de inte attackera alls. Rövare slåss aldrig om de inte är säkra på att vinna (om de kan undvika det d.v.s.).

Vapen: Beroende på hur proffisionella / framgångsrika de är, men de föredra antagligen avståndsvapen, det är mindre risk för deras eget skinn då, helst armborst då de har störst slagkraft, följt av bågar och kastspjut. I närstrid är nog spjut och bland de sämre beväpnade, yxor, svärd hos de bättre beväpnade, de vanligaste vapnen, spjuten är dock antagligen huvudvapen.

Korpen

Hero
Re: Tirakriska rövare

Tiraker är nog inge bra motstånd för de flest RP, de är helt enkelt för bra.
En Tirark börjar träna på att slåss innan han/hon ens kan gå, vid 10-15 år ålder är tirarken antagligen en veteran med åtskilliga stride bakom sig, detta vid en ålder då en människa/alv/dvärg knappt SETT ett vapen. En "normal" tirak krigare borde ha en Fv runt 20, en dvärg runt 15 alver och människor ännu lite lägre. Men den riktiga skillnaden ligger nog i stridsvanan, där är det bara några få elitförband som kommer i närheten (13-14 minst för en tirark.)

Tänk på att "tirakhorderna" under tirarkkrigen alltid var mindre än de armér (Dvärgar och eller alver) de slogs mot. Det var inte numerär som gjorde dem framgångsrika.

DragonLord

Warrior

Jag håller med dig delvis här...
Men faktum är att det för det första är överjävligt dyrt att skaffa sig FC över 15...o tirakerna spenderar nog mer tid med uthållighets- och styrketräning...och sedan är de ena hejare på att ta stryk...
Det mesta av detta tycker jag återspeglas av deras höga modifikationer på STY och TÅL...
De ska ju helt klart vara bra med vapen...men de ska ju inte vara några övergudar i närstrid...

DragonLord - som faktiskt inte har Tiraker: MD... :gremblush:

Korpen

Hero

De kanske inte ska vara övergudar i närstrid, men de ska vara överdjävliga på det. En normal Tirarkkrigare bör väl ha åtminstone 5+ högre i stridsvana och vapen än en normal Människo/Alv/Dvärg -krigare. De har helt enkelt mkt mera erfarenhet än avd mera civiliserade folk har.

DragonLord

Warrior

Håller med dig totalt angående stridsvanan...
Men det vore nog att ta i att ge dem 20 i vapenfärdigheterna...tror jag iaf...

DragonLord - tycker nog 15 med en specialicering är en lämplig siffra...

Meldert

Veteran
ett alternativ...

... är att göra dem sämre än RP:na (värden kring 10-11) men istället låta dem vara dubbelt så många som RP:na. Då kommer striderna definitivt jämna ut sig, även om de blir jobbigt att spela striden.
Motstånd som är numerärt överlägsna kan också inspirera erfarna spelare (som vet hur svårt det är att slåss mot en numerärt överlägsen fiende) till att försöka hitta andra lösningar på rövarmötet än just strid. Kanske kan de köpa sig fria...
Du kan ju också låta några av rövarna vara desertörer från lämplig armé vilket gör att de kan kunna någon lämplig vanlig stridskonst.
Om rövarna däremot är före detta förtryckta bönder bör de inte kunna några stridskonster...

Korpen

Hero
Re: ett alternativ...

Dubbelt upp är för lite, 4-5ggr är nog ett minimum. Som jag sa, rövare anfaller inte som de inte är säkra på att vinna.
Dock så kommer nog inte rövarna att anfalla direkt, de ger gärna offren en chans att ge sig, de slipper nämnligen slåss då. Rövare är ute efter föremål, mat och värdesaker, inte efter att slå ijäl folk, då kan man inte råna dem nästa gång de går förbi. Alltså kommer de i de flest fall låta RP vara ifred, RP är ofta tungt beväpnade, med lite packning, det är helt enkelt inte mödan värt att råna dem, bara om de kan rånas utan risk ger sig rövarna på dem.

Korpen

Hero

Det beror ju på kampanjen, och på vilken generell nivå soldater ligger, men jag tycker att en tirarks FV borde ligga på ungefär samma nivå som en mänsklig riddare, men med högre stri vana.

DragonLord

Warrior

Jag tänker mig att en riddare kan ha 15-16 i vapenfärdighterna...en tirak kan mycket möjligt ha samma...

DragonLord - skaffar tirakboken nästa vecka...ett måste... :gremtongue: